교사의 조직시민행동에 대한 선행 변인 탐색 : 개인 자원, 직무 요구, 직무 자원을 중심으로
A study on the antecedents of teachers' organizational citizenship behavior: Focusing on personal resources, job demands, and job resources
- 주제어 (키워드) 조직시민행동 , 학교 조직 , 교사 , 직무 요구-자원 모델 , organizational citizenship behavior , school organization , teacher , job demands-resources model
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 장재윤
- 발행년도 2024
- 학위수여년월 2024. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000079085
- UCI I804:11029-000000079085
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 교사의 조직시민행동에 대한 선행 변인을 찾고 그 영향력을 검증하고자 하였다. 교사의 조직시민행동은 선행 척도를 재구성하여 개인 지향, 조직 지향, 변화 지향 조직시민행동의 하위 차원으로 나누었다. 선행 변인은 직무 요구-자원 이론에 따라 개인 자원, 직무 요구, 직무 자원의 범주로 분류하였다. 개인 자원에는 소명, 수행목표 지향성, 숙달목표 지향성, 주도적 성격이 속하며, 직무 요구에는 업무량 및 시간 압력, 역할 갈등, 표면 행위, 내면 행위가 속하며, 직무 자원에는 직무 통제, 상사 공정성, 교장의 변혁적 리더십이 속한다. 국내 중등학교 교과 교사 345명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 동일 방법 편향을 방지하기 위하여 1차로 인구통계학적 특성을 비롯한 개인 자원, 직무 요구, 직무 자원 범주를 측정하고, 일주일 후 2차로 조직시민행동을 측정하였다. 이후 범주별 변인의 순수한 영향력을 파악하고자 인구통계학적 특성을 통제하고 조직시민행동의 하위 차원에 대한 다중회귀분석을 실시하였다. 그 결과, 동일한 범주 내에서 조직시민행동의 하위 차원에 따라 유의한 변인이 서로 다르게 나타났다. 또한 조직시민행동에 대한 선행 변인의 설명력은 개인 지향 조직시민행동에서 가장 높았으며, 변화 지향 조직시민행동에서 가장 낮았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 학술적 및 실무적 의의, 한계와 제언을 논의하였다.
more초록 (요약문)
This study attempted to find antecedents on teachers' organizational citizenship behavior and verify their influence. Teachers' organizational citizenship behavior was divided into sub-dimensions of organizational citizenship behavior for individual, organizational citizenship behavior for organization and change-oriented organizational citizenship behavior by reorganizing the antecedent scale. The antecedents were classified into categories of individual resources, job demands, and job resources according to the job demands-resources model. Personal resources include calling, performance goal orientation, mastery goal orientation, and proactive personality. Job demands includes work load and time pressure, role conflict, surface acting, and deep acting. Job resources include job control, justice of the supervisor, and transformational leadership of the principal. A survey was conducted on 345 domestic secondary school teachers, and in order to prevent the common method bias, individual resources, job demands, and job resources categories, including demographic characteristics, were first measured, and organizational citizenship behavior was secondarily measured a week later. In order to understand the pure influence of the variables by category, demographic characteristics were controlled and multiple regression analysis was conducted on the sub-dimensions of organizational citizenship behavior. As a result, significant variables were different according to the sub-dimensions of organizational citizenship behavior within the same category. In addition, the explanatory power of the antecedents on organizational citizenship behavior was the highest in organizational citizenship behavior for individual, and the lowest in change-oriented organizational citizenship behavior. Based on these results, the academic and practical significance, limitations, and suggestions of this study were discussed.
more목차
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 조직시민행동 3
2. 직무 요구-자원 모델 5
3. 개인 자원 범주 7
4. 직무 요구 범주 9
5. 직무 자원 범주 10
Ⅲ. 연구 방법 11
1. 연구 대상 및 자료 수집 11
2. 측정 도구 14
3. 분석 방법 21
Ⅳ. 연구 결과 22
1. 요인 분석 22
2. 기술 통계 및 상관 분석 28
3. 다중 회귀 분석 31
Ⅴ. 논의 44
참고 문헌 51