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Resolution of Communication Breakdown and Interlocutor Type in Negotiated Interaction

초록 (요약문)

Research on negotiated interaction has predominantly concentrated on how second language (L2) learners benefit from negotiation of meaning (NofM) when communication breakdown occurs. This research has primarily emphasized the provision of comprehensible input and modified output, often overlooking whether the communication breakdown has been successfully resolved or not. The current study intends to bridge this gap by using an information gap task combined with stimulated recall measures to examine the effectiveness of NofM in resolving miscommunication across different dyadic contexts—a learner- learner dyad (hereafter referred to as the ELF dyad) and a learner-native dyad (hereafter referred to as the NS-involved dyad). Research agenda in the current study includes examination of 1) frequency of negotiation cycles, 2) negotiation patterns including signaling and resolution strategies, and 3) resolution rate of communication breakdown. The data consists of five groups of university-level participants with one Chinese, one Korean, and one native speaker of English in each group. Therefore, the comparison is not only conducted in between dyadic types but also among different L1 groups. Stimulated recall session was conducted between the researcher and each participant. Results revealed that negotiation cycles occurred more frequently in ELF dyads, with more diversified signaling strategies involved. However, the resolution rate in ELF dyads was significantly lower compared to that of NS- involved dyads. Specifically, repetition and incorporation in the resolution turn were not necessarily indications of successful resolution of communication breakdown in ELF interaction. The findings also demonstrated that ELF speakers were more likely to resolve miscommunication with a series of negotiation attempts when interacting with fellow ELF peers. The current study highlights the significance of further examination of communication breakdowns beyond negotiation itself and provides implications for the incorporation of conversational strategies and interactive tasks in classroom teaching.

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초록 (요약문)

협상적 상호작용에 관한 연구는 주로 제2언어(L2) 학습자가 의사소통이 불가능할 때 의미 협상(negotiation of meaning, NofM)에서 어떻게 이익을 얻는지에 초점을 맞추어 왔다. 이러한 연구에서는 주로 이해 가능한 입력과 수정된 출력을 제공하는 데 중점을 두었으며, 의사소통이 성공적으로 해결되었는지의 여부는 간과하는 경우가 많았다. 본 연구는 정보 격차 과제와 자극 회상 측정법을 결합하여 다양한 이중적 맥락에서의 의사소통 단절 해결에 있어 NofM의 효과를 조사하였으며 이는 학습자-학습자 군(이하 ELF 군)과 학습자-원어민 군(이하 NS 포함 군)에서의 비교를 포함한다. 본고의 연구 과제는 1) 협상 주기의 빈도, 2) 신호 및 해결 전략을 포함한 협상 패턴, 3) 의사소통 단절에서의 해결 비율을 조사하는 것이다. 데이터는 중국인, 한국인, 영어 원어민 각 1명으로 구성된 5개 그룹의 대학생 수준의 참가자로 구성된다. 따라서 2개군의 유형 간 비교뿐만 아니라 다른 모국어 그룹 간 비교도 수행되었으며 자극 회상 세션은 연구자와 각 참가자 간에 수행되었다. 결과는 협상 주기가 ELF 군에서 더 빈번하게 발생하며, 더욱 다양화된 신호 전략이 사용되는 것으로 나타났으며 ELF 군의 해결 비율은 NS 포함 군에 비해 현저히 낮았다. 구체적으로, 반복과 해결의 통합은 ELF 상호작용에서 의사소통 단절의 성공적인 해결을 반드시 의미하지 않는다는 것이다. 또한, ELF 화자는 동료 ELF와 상호작용할 때 일련의 협상 시도를 통해 오해를 해결하는 경향이 있다는 결과도 보여준다. 본 연구는 협상 그 자체를 넘어선 의사소통 단절에 대한 추가적 검토 조사의 중요성을 강조하며, 교실 수업에서 대화 전략과 상호작용 과제의 통합에 대한 시사점을 제공한다.

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목차

Chapter 1. Introduction 1
1.1. Negotiated Interaction in SLA 1
1.2. Aim of the Study 6
1.3. Organization of the Study 8
Chapter 2. Literature Review 11
2.1. Theoretical Background 11
2.2. Negotiated Interaction in NS-involved Discourse 20
2.3. Negotiated Interaction in ELF Discourse 30
2.4. Negotiated Interaction and Resolution of Communication Breakdown 35
2.5. Research Questions 44
Chapter 3. Methodology 46
3.1. Participants 46
3.2. Instruments 49
3.3. Data Collection Method 50
3.4. Data Analysis 51
3.4.1. Qualitative Analysis 51
3.4.2. Quantitative Analysis 61
Chapter 4. Results 63
4.1. Frequency of Negotiation Episodes 63
4.2. Negotiation Patterns: Signal and Resolution Types 65
4.3. Resolution of Communication Breakdown 73
Chapter 5. Discussion 78
5.1. Frequency of Negotiation Episodes 79
5.2. Negotiation Patterns: Signal and Resolution Types 82
5.3. Resolution of Communication Breakdown 92
Chapter 6. Conclusion 100
6.1. Summary of Findings 101
6.2. Pedagogical Implications 103
6.3. Limitations 105
References 108

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