Incorporating Perceived Credibility and Risk into the Technology Acceptance Model (TAM) : A Study of AI Tutor Adoption
기술수용모델(TAM)에 인지된 신뢰성과 위험 통합 : AI 튜터 채택 연구
- 주제어 (키워드) Technology Acceptance Model , Perceived Risk , Perceived Credibility , ICT self-efficacy , Educational Technology , AI Tutor; 기술수용모델 , 위험 인식 , 신뢰성 인식 , ICT 자기효능감 , 교육기술 , AI 튜터
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 조재희
- 발행년도 2024
- 학위수여년월 2024. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000079035
- UCI I804:11029-000000079035
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
This study examined users’ intentions to use AI tutors by using the Technology Acceptance Model (TAM) model. This paper broadens the scope of TAM by developing a model that elucidates the educational applications of AI tutors from a student perspective. Theoretically, this study enhances the TAM framework by incorporating variables that serve as obstacles and facilitators of technology acceptance, specifically, perceived credibility, perceived risk, and ICT self-efficacy. Data collected from a professional survey company (N=250) were analyzed using structural equation modeling (SEM) with AMOS 24.0 software. The results revealed the influence of each variable within the context of using AI tutoring platforms. Perceived usefulness plays a pivotal role in influencing both ease of use and credibility, whereas the direct associations between perceived risk and other variables appear less pronounced. In addition, the impact of perceived ease of use on intention to use varies based on users’ ICT self-efficacy levels, with perceived usefulness consistently playing a crucial role. By examining the influence of these factors on the intention to use an AI tutor, this research presents an augmented version of the TAM. Collectively, the outcomes of this study could potentially augment the implementation of the TAM and other possible variables in interpreting student behavior with the adoption of AI tutors.
more초록 (요약문)
본 연구는 기술수용모델(TAM)을 활용하여 사용자들이 AI 튜터를 사용하려는 의도를 조사하였다. 이 논문은 학생들의 관점에서 AI 튜터의 교육적 활용을 명확히 하는 모델을 개발함으로써 TAM의 범위를 넓혔다. 이론적으 로, 본 연구는 기술 수용의 장애요인 및 촉진요인으로 작용하는 변수인 신뢰성 인식, 위험 인식, 그리고 ICT 자기효능감을 TAM 프레임워크에 통 합함으로써 이를 강화하였다. 전문 설문조사 회사에서 수집한 데이터 (N=250)는 AMOS 24.0 소프트웨어를 사용하여 구조 방정식 모델링(SEM)으로 분석되었다. 결과는 AI 튜터링 플랫폼을 사용하는 맥락에서 각 변수의 영 향을 밝혔다. 유용성 인식은 사용의 용이성과 신뢰성에 모두 영향을 미치는 중추적 역할을 하며, 위험 인식과 다른 변수들 사이의 직접적인 관련 성은 덜 두드러진다. 또한, 사용의 용이성이 사용 의도에 미치는 영향은 사용자의 ICT 자기효능감 수준에 따라 달라지며, 유용성 인식은 일관되게 중요한 역할을 한다. 이러한 요인들이 AI 튜터 사용 의도에 미치는 영향을 검토함으로써, 본 연구는 TAM의 확장 버전을 제시한다. 종합적으로, 본 연구의 결과는 TAM의 구현과 학생들이 AI 튜터를 채택하는 행동을 해 하는 데 있어 다른 가능한 변수를 향상시킬 수 있다.
more목차
1. Introduction 1
2. Literature Review 3
2.1. Educational Technology and AI Tutors 3
2.2.Technology Acceptance Model (TAM) 6
2.3.ICT self-efficacy 8
2.4.Perceived Risk (PR) 10
2.5.Perceived Credibility (PC) 12
3. Methodology 15
3.1.Research Goals 15
3.2.Participants 15
3.3.Design 17
4. Data Analysis and Results 18
4.1. Demographic Profile and Analysis of the Respondents 18
4.2. Exploratory Factor Analysis (EFA) 22
4.3. Descriptive Statistics and Reliabilities 23
4.4. Correlation of the Measurement model 25
4.5.Confirmatory Factor Analysis (CFA) 27
4.6.Reliability and Validity of the Scales 29
4.7.Model Testing Result 30
4.8.Measurement Invariance and Multiple Group Analysis 32
5. Discussion and Conclusions 34
6. Limitations and Future Scope 37
References 40