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현행 중학교 『역사②』 교과서 고려·여진 관계 서술에 관한 비판적 고찰

A Critical Study on the Description of the Relationship between Goryeo and Yeojin in the Current Middle School 『History②』 Textbook

초록 (요약문)

본 연구는 2015 개정 교육과정(이하 현행 교육과정) 중학교 『역사②』 교과서의 고려·여진 관계와 관련된 서술을 비판적으로 고찰하였다. 그동안 역사 교과서의 고려·여진 관계 서술은 민족항쟁사적인 시각이 반영되어 여진 정벌을 강조하고 고려와 금의 사대관계를 부정적으로 인식하도록 나타났다. 따라서 교과서 속 고려·여진 관계의 서술이 왜곡된 시각을 벗어나 객관적인 시각과 함께 학습자의 맥락적 이해를 도울 수 있는 개선 서술 방향을 제언하였다. 먼저 현행 교육과정의 중학교 교과서의 고려·여진 관계를 분석한 결과 다음과 같은 문제점을 발견할 수 있었다. 첫째, 학계의 연구 성과가 부족하였다. 현재 고려의 대외관계사 연구자들은 민족항쟁사적인 연구 시각에서 벗어나 10~12세기 동북아시아의 국제 질서를 다원적 국제 질서로 파악하고, 국가 사이의 외교와 교류를 다각적으로 파악하는 연구 성과가 다수 나타나고 있다. 고려·여진 관계사 역시 과거 여진 정벌을 통해 민족의 자주성을 강조하는 목적으로 연구를 진행했던 것과 달리, 여진 정벌에 대한 고려와 여진의 입장과 목적을 밝히고자 했다. 또한 고려·금 관계사 연구자들은 고려의 대금외교를 부정적으로 평가하였던 과거 시각을 극복하고자 연구 성과를 내게 되었고, 그 결과 고려와 금의 국교수립과정에서 고려와 금의 관계성립 목적을 밝히면서 고려의 대금외교를 실리외교로 평가하였다. 하지만 교과서 서술에서 고려·여진 관계는 연구 성과의 반영이 부족한 문제점을 보였으며, 여전히 민족항쟁사적인 시각이 반영되어 기존의 서사를 지속하고 있었다. 왜곡된 시각으로 고려·여진 관계 내용을 교과서에 서술한 것이다. 둘째, 교육과정의 기준이 반영되지 못하였다. 현행 교육과정은 한국사를 세계사적 시야에서 이해할 수 있도록 성격을 밝혔고, 최근 고시된 2022 개정 교육과정 또한 같은 방향을 제시하고 있었다. 따라서 한국사와 세계사가 만나는 대외관계사 내용은 당대의 국제 관계를 파악하여 국가 사이의 외교와 교류를 편향된 시각에서 벗어나 파악할 수 있어야 한다. 현행 교육과정의 고려의 대외관계와 관련한 성취기준과 집필기준 역시 항쟁사적인 접근을 통해 고려의 대외관계를 이해할 것이 아닌 10~12세기 동북아시아 국제 질서 속 고려와 주변국과의 “관계”를 중심으로 이해하고 고려의 외교 성격을 밝히도록 기준을 세웠다. 하지만 앞서 말하였듯, 교과서의 고려·여진 관계 서술이 민족항쟁사적 시각이 남아 있음에 따라 일국사적인 접근으로 고려와 여진 사이의 관계를 이해하기엔 적절치 못한 상황이다. 즉 교육과정의 취지와 맞지 않은 서술 내용이 나타난 한계를 보였다. 종합적으로 봤을 때 교과서의 고려·여진 관계 서술은 관계 변화를 파악하거나 이해를 도울 맥락적 서술이 나타나지 않은 점이 문제였다. 민족항쟁사적인 서사에 부합되지 않는 내용이 교과서 서술에서 제외되거나 축소된 것이다. 따라서 본 연구에서는 학계의 연구 성과와 교육과정의 기준을 바탕으로 고려·여진 관계 서술의 문제점을 찾은 후 고려·여진 관계의 맥락적 이해를 돕기 위해 고려와 여진의 충돌 원인과 고려와 금 사이의 외교문제였던 보주(保州)와 관련한 사실이 담기기를 바랐다. 본 연구는 고려·여진 관계와 관련한 연구 성과의 축적과 해당 주제에 대한 교육과정의 기준이 개선되고 있는 상황에서 교과서 서술 구현과의 간극이 좁아지기를 기대하였다. 향후 교과서 집필진이나 연구자들이 이 연구를 통해 민족항쟁사적인 시각에서 벗어나 학습자들이 고려·여진 관계의 이해와 의미를 파악할 수 있는 참고 자료의 목적을 띄게 되었다.

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초록 (요약문)

A Critical Study on the Description of the Relationship between Goryeo and Yeojin in the Current Middle School『History②』 Textbook Joo, Minhyeok Major in History Education Graduate School of Education Sogang University This study critically examined the description related to the relationship between Goryeo and Yeojin of the 2015 revised curriculum (hereinafter referred to as the current curriculum) middle school 『History②』 textbook. Until now, the description of the relationship between Goryeo and Yeojin in history textbooks reflected the historical perspective of the national uprising, emphasizing the conquest of Yeojin and negatively recognizing the relationship between Goryeo and Geum. Therefore, the description of the relationship between Goryeo and Yeojin in the textbook was suggested to help learners understand the context along with an objective perspective beyond a distorted perspective. First, as a result of analyzing the relationship between Goryeo and Yeojin of middle school textbooks in the current curriculum, the following problems were found. First, academic research results were insufficient. A number of research results are currently being made by researchers on the history of foreign relations in Goryeo, breaking away from the perspective of research on the history of national protests, understanding the international order in Northeast Asia in the 10th and 12th centuries as a pluralistic international order, and understanding diplomacy and exchanges between countries in multiple ways. Unlike the past research conducted to emphasize the independence of the nation through the conquest of aftershocks, the Goryeo and Yeojin history also sought to clarify the position and purpose of the Yeojin and the Yeojin. In addition, researchers from Goryeo and Geum related history produced research results to overcome the past view of negatively evaluating Goryeo's Geum diplomacy, and as a result, Goryeo's Geum diplomacy was evaluated as practical diplomacy by revealing the purpose of establishing the relationship between Goryeo and Geum during the establishment of diplomatic relations between Goryeo and Geum. However, in the description of the textbook, the relationship between Goryeo and Yeojin showed a problem that the research results were insufficient to be reflected, and the existing narrative was continued by reflecting the perspective of the history of national protest. It is a description of the relationship between Goryeo and Yeojin from a distorted perspective in the textbook. Second, the standards of the curriculum were not reflected. The current curriculum revealed the characteristics of Korean history so that it could be understood from the perspective of world history, and the recently announced 2022 revised curriculum suggested the same direction. Therefore, the contents of foreign relations history where Korean history and world history meet should be able to grasp the international relations of the time and to grasp diplomacy and exchanges between countries from a biased perspective. The achievement standards and writing standards related to Goryeo's foreign relations in the current curriculum were also set up to understand Goryeo's foreign relations through a protest-historical approach, focusing on Goryeo's "relationship" with neighboring countries in the international order of Northeast Asia in the 10th and 12th centuries, and revealing the diplomatic nature of Goryeo. However, as mentioned earlier, the description of the relationship between Goryeo and Yeojin in the textbook is not appropriate to understand the relationship between Goryeo and Yeojin through a national historical approach as the perspective of the history of the national uprising remains. In other words, there was a limit to the appearance of descriptions that did not meet the standards of the curriculum. Overall, the problem was that the description of the relationship between Goryeo and Yeojin in the textbook did not show a contextual description to understand or help understand the relationship change. Contents that do not conform to the historical narrative of national protest have been excluded or reduced from the description of the textbook. Therefore, in this study, based on the research results of the academic world and the standards of the curriculum, the problems of the description of the relationship between Goryeo and Yeojin were found, and an improvement direction was proposed to help understand the context of the relationship between Goryeo and Yeojin. In the relationship between Goryeo and Yeojin, both sides expressed their positions and objectives on major events, suggesting their interests, and additional descriptions suggested facts related to Baozhou, which was a diplomatic issue between Goryeo and Geum. This study expected that the gap between the realization of the textbook's Goryeo and Yeojin description would be narrowed because the accumulation of research results related to the relationship between Goryeo and Yeojin and the standard of the curriculum on the subject is improving. Through this study, textbook writers and researchers have the purpose of reference materials to help learners understand the understanding and meaning of the relationship between Goryeo and Yeojin, away from the perspective of national protest history.

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목차

Ⅰ. 머리말 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용과 방법 4
Ⅱ. '고려여진 관계'관련 연구와 교육 6
1. '고려여진 관계' 관련 연구 성과 6
2. 중학교 '역사' 교육과정 분석 14
Ⅲ. 현행 중학교 역사 ② '고려여진 관계' 서술 분석 29
1. 고려-여진 전쟁 관련 서술 30
2. 고려금 관계 수립과 변화 42
Ⅳ. '고려여진 관계' 교과서 서술 개선을 위한 내용 제안 61
1. 고려와 여진의 충돌 원인 61
2. 고려금 관계의 보주문제 66
Ⅴ. 맺음말 72
참고문헌 74

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