검색 상세

ChatGPT 활용에 대한 중학교 영어 교사의 인식 및 태도

The Perspectives and Attitudes of Middle school English Teachers Toward the Use of ChatGPT

초록 (요약문)

현재, ChatGPT 활용에 대한 중학교 영어교사의 인식에 관한 연구가 상당히 대두되고 있는 실정이다. 특히 인공 지능 자체에 관한 기술은 나날이 발전되고 있으며 이러한 기술은 교육 현장에 전 범위적으로 적용되고 있는 추세이다. ChatGPT는 다양한 활용 사례로 활용되고 있으며, 교육 분야에서는 인공지능을 적절히 활용할 경우 상당한 만족감과 효용성을 보여줄 수 있다. 본 연구는 중학교 영어 교사 141명을 대상으로 2023년 11월 셋째 주부터 11월 넷째 주까지 약 1주 동안 온라인 설문조사를 실시하여 ChatGPT의 활용도와 실효성을 확인하고, 중학교 교사의 인식 차이를 고려하여 ChatGPT에 대한 요구도를 분석하였다. 중학교 영어 교사들의 ChatGPT의 전반적인 인식과 영어 교육 활용에 대한 인식, 교육 활용에 앞서 우선 고려할 요소를 분석하였다. 이를 위해 중학교 영어 교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 리커트 척도를 사용하여 교사들의 인식을 측정하였다. 연구 문제는 다음과 같다: 첫째, 중학교 영어 교사들은 ChatGPT에 대해 어떤 인식을 하고 있는가? 둘째, ChatGPT의 교육적 활용에 대해 교사들은 어떤 평가를 하고 있는가? 셋째, ChatGPT 활용에 앞서 우선 고려할 요소는 무엇인가? 연구 결과, 중학교 영어 교사들은 ChatGPT에 대해 전반적으로 긍정적인 인식을 하고 있었다. 61.1%의 교사가 일상생활에서 ChatGPT를 사용해봤지만, 수업에서 활용한 경험은 12.2%에 그쳤다. 교사들은 ChatGPT를 교육적 목적(31.6%)과 교육적 활용 강의 참여(25.8%)에 대해 긍정적으로 평가했다. 그러나 수업 외 업무 목적(17.0%)과 수업 자체(12.2%)에서는 상대적으로 낮은 활용도를 보였다. 중학교 영어 교사들은 ChatGPT의 유용성(43.3%, 평균 3.30), 적합성(36.2%, 평균 3.12)에 대해 대체로 긍정적으로 평가했다. 반면, ChatGPT를 흥미롭게 여기는 교사는 상대적으로 적었으며(22.1%, 평균 2.37), 이는 흥미 측면에서의 인식이 낮음을 시사한다. 종합적으로, 교사들은 ChatGPT를 교육적 도구로 적합하고 유용하다고 인식하지만, 흥미를 끄는 요소는 부족하다고 평가했다. 중학교 영어 수업에서 ChatGPT 도입에 대해서는 다소 회의적인 관점을 가진 교사들도 상당수 존재하였다. 긍정적으로 생각하는 요인은 정보 획득이 용이하고(33.3%) 다양한 정보 확보(28.9%)와 업무에 적용할 수 있는 부분이 많기 때문이었으며(24.4%), 부정적으로 생각하는 요인은 부정확한 정보 제공(42.9%)이었다. 활용 면에서 교사들은 ChatGPT가 데이터 확보(50.3%), 피드백 개선(43.3%) 등의 영역에서 교수학습에 도움이 될 것으로 응답하였다. 이는 ChatGPT가 학생들의 학습 성과를 파악하고 맞춤형 교육 방향을 제시하는 데 유용할 가능성을 보여준다. ChatGPT의 향후 교육적 활용과 관련해서는 학습 환경(70.2%) 및 기술 지원 (70.2%), 경험 공유(68.1%), AI 윤리(61.0%) 등이 중요한 요소로 꼽혔다. 이에 따라 학습 환경과 기술 지원에 대한 보완이 필요한 것으로 보인다. 본 연구는 중학교에서 ChatGPT의 교육적 활용에 대한 교사의 종합적인 인식을 확인했다는 점에서 의의가 있으며, 향후 실제 ChatGPT를 활용해 본 교사 등 다양한 대상자들의 면담을 통해 본 연구의 결과에서 확인된 사항에 대한 심층적인 의견을 확인할 필요가 있다. 또한, ChatGPT의 활용 경험이나 교사의 수업 경험, 교직 경력 등에 따라 상이한 인식을 가질 수 있을 것이다. 따라서 추후 연구에서는 참여자의 수를 확대하여 초등학교, 고등학교, 대학교의 교사나 학습자의 ChatGPT의 교육적 활용에 대한 인식을 확인하는 연구도 진행되어야 한다. 이러한 연구 결과를 토대로 수업 방식 및 수업에 대한 기술적인 프로그램이 개발될 수 있기를 기대해 본다.

more

초록 (요약문)

Currently, research on the perceptions of middle school English teachers regarding the use of ChatGPT is gaining significant attention. The technology surrounding artificial intelligence is rapidly advancing, and these technologies are being extensively applied in educational settings. ChatGPT is being utilized in various use cases and can show considerable satisfaction and utility when appropriately used in the educational field. This study aimed to assess the usage and effectiveness of ChatGPT and analyze the demands for ChatGPT by considering the perception differences among middle school teachers. An online survey was conducted with 141 middle school English teachers from the third week to the fourth week of November 2023. The study analyzed the overall perceptions of middle school English teachers regarding ChatGPT, their views on its use in English education, and the factors to consider before implementing it in education. To this end, a survey was conducted, and the teachers' perceptions were measured using a Likert scale. The research questions are as follows: What are the perceptions of middle school English teachers regarding ChatGPT? How do teachers evaluate the educational use of ChatGPT? What factors should be considered before using ChatGPT? The study found that middle school English teachers generally have a positive perception of ChatGPT. While 61.1% of teachers have used ChatGPT in their daily lives, only 12.2% have incorporated it into their classes. Teachers rated ChatGPT positively for educational purposes (31.6%) and participation in educational utilization lectures (25.8%). However, its usage was relatively lower for non-teaching tasks (17.0%) and teaching itself (12.2%). Middle school English teachers rated the usefulness (43.3%, average 3.30) and appropriateness (36.2%, average 3.12) of ChatGPT positively overall. In contrast, fewer teachers found ChatGPT interesting (22.1%, average 2.37), indicating a lower perception in terms of interest. Overall, teachers perceive ChatGPT as suitable and useful as an educational tool but find it lacking in engaging elements. There were also a significant number of teachers with a somewhat skeptical view regarding the introduction of ChatGPT in middle school English classes. Positive factors included the ease of obtaining information (33..3%), access to diverse information (28.9%), and applicability to tasks (24.4%), while negative factors included the provision of inaccurate information (42.9%). Regarding the areas of utilization, teachers indicated that ChatGPT could aid in teaching and learning by helping with data collection (50.3%), feedback improvement (43.3%), information utilization (39.7%), lesson planning (36.1%), instructional tools (36.2%), and learning support (25.5%). This shows the potential for ChatGPT to be useful in various educational aspects, particularly in understanding student performance and guiding personalized education. For the future educational use of ChatGPT, important factors identified were the learning environment (70.2%), technical support (70.2%), experience sharing (68.1%), and AI ethics (61.0%). Thus, improvements in the learning environment and technical support are necessary. This study is significant in confirming the comprehensive perception of teachers regarding the educational use of ChatGPT in middle schools. It highlights the need for in-depth opinions from various subjects through interviews with teachers who have actually used ChatGPT. Additionally, perceptions may vary depending on the teachers' experience with ChatGPT, their teaching experience, and their career length. Future research should expand the number of participants to include teachers and learners from elementary schools, high schools, and universities to examine their perceptions of the educational use of ChatGPT. Based on these research results, it is expected that technological programs for teaching methods and classes can be developed.

more

목차

I. 서론 1
1.1. 연구의 배경 1
1.2. 연구 문제 3
II. 이론적 배경 4
2.1. 교육에서의 인공 지능 활용 4
2.2. 인공 지능을 통한 영어교육 6
2.3. ChatGPT와 영어교육 9
III. 연구 방법 14
3.1. 연구대상 14
3.2. 자료수집 14
3.3. 분석방법 17
IV. 연구 결과 19
4.1. ChatGPT 활용에 대한 교사 인식 19
4.1.1. ChatGPT 활용 경험 19
4.1.2. ChatGPT 활용에 대한 전반적인 인식 결과 23
4.2. ChatGPT 영어교육 활용에 대한 교사의 인식 25
4.2.1. ChatGPT의 영어 수업 활용 인식 결과 25
4.2.2. ChatGPT의 영어 수업 활용 인식의 배경요인 27
4.2.3. ChatGPT의 영어 수업 활용 영역에 대한 인식 결과 32
4.3. ChatGPT의 교육적 활용시 고려 요소 36
V. 결론 및 제언 41
5.1. 결론 41
5.2 연구 시사점 43
5.2. 제언 및 한계점 46
참고 문헌 48

more