The effect of stigmatization and comparison of health and appearance focused anabolic and androgenic steroid campaigns on perceived threat and stigma
- 주제어 (키워드) androgenic and anabolic steroid prevention , stigmatization , social media in steroid prevention; 아나볼릭 스테로이드 사용 예방 , 낙인화 , 스테로이드 사용 예방에 SNS의 역할
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 유현재
- 발행년도 2024
- 학위수여년월 2024. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000077273
- UCI I804:11029-000000077273
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
This study explores androgenic and anabolic steroid (AAS) usage and how it can be prevented. AAS has become increasingly popular in South Korea amongst non-athlete males and is easily accessible online despite legal restrictions and severe side effects. Previous AAS prevention efforts have primarily targeted professional athletes, this study explored prevention amongst the non-athlete population. The research aims to investigate the efficacy of a social media-based anti-steroid campaign that employs stigmatization and compares health and appearance as motivational factors for abstaining from Anabolic-Androgenic Steroids (AAS). The exploratory research employs a between-groups factorial experimental design to investigate AAS prevention, focusing on South Korean males aged 18 to 43. The study obtained data through stratified random sampling and 300 participants were all randomly assigned to one group. Previous studies indicated that AAS users were motivated by low perceived threat and stigma, therefore these factors were chosen as the measurement of the efficacy of the campaign. Statistical analyses, including factor confirmation, linear regression, ANOVA, and correlations, have been applied to explore the impact of stigmatization and health-focused campaigns on perceived threat and stigma. Findings indicated that neither stigmatization nor health-focused campaigns significantly influenced perceived threat or stigma. The majority of participants scored very high on perceived threat and were mostly neutral on perceived stigma. Notably, gym membership did correlate with increased perceptions of AAS-related health risks and negative judgments on AAS use. The study concludes that further research is necessary to gain more insight into AAS prevention. Despite the limitations of the findings, stigmatization did have an impact on the perception of AAS's severe impact on health and heightened risks for health problems for AAS users. Societal attitudes, potential weak correlations, and cultural nuances must be carefully considered in future research and the formulation of AAS preventative strategies. Key words : androgenic and anabolic steroid prevention, stigmatization, social media in steroid prevention
more초록
본 연구는 남성 호르몬 스테로이드 (AAS) 사용과 예방 방법에 대해 탐구한다. AAS는 전문 선수가 아닌 대한민국 일반 남성 사이에서 점점 더 인기를 얻고 있다. 왜냐하면 법적 제한과 부작용에도 불구하고 쉽게 온라인에서 구매할 수 있기 때문이다. 이전의 AAS 예방 연구는 주로 전문 선수를 대상으로 진행하였다. 그러나 본 연구는 전문 선수가 아닌 일반 남성을 대상으로 탐구했다. 본 연구의 목표는 SNS를 기반으로 사회적 낙인과 건강, 외모를 동기로 하는 스테로이드 예방 캠페인의 효과를 조사하는 것이다. 대한민국 MZ세대를 중심으로 한 요인설계를 사용하고 층화임의추출방법을 통해 300명의 참가자로부터 설문조사 데이터를 수집했다. 이전 연구에서 AAS 사용자는 낮은 지각된 위협과 낮은 지각된 낙인이 AAS 사용 동기의 주요 요인으로 나타났다. 따라서 이러한 요소들을 캠페인 효과의 측정 지표로 선택했다. 낙인과 건강, 외모 언급이 지각된 위협과 낙인에 미치는 영향을 탐구하기 위해 확인적 요인 분석, 선형 회귀 분석 , ANOVA, 피어슨 상관계수를 활용한 통계 분석이 적용되었다. 대다수의 참가자들은 인지된 위협에서 매우 높은 점수를 받았으며 독립 변수는 영향을 미치지 않았다. 그러나 대다수의 참가자들은 지각된 낙인에 대해 중립적인 의견을 나타냈다. 또한, 헬스장 회원은 비회원보다 AAS의 건강에 미치는 악영향에 대한 인식과 AAS 사용자에 대한 부정적인 판단에 상관 관계가 있었다. 본 연구는 AAS 예방에 대한 추가적인 통찰력을 얻기 위해 더 많은 연구가 필요하다고 결론 내렸다. 결과의 한계에도 불구하고, 낙인은 AAS가 건강에 미치는 심각한 영향과 AAS 사용자의 건강 문제에 대한 높은 위험에 대한 인식에 영향을 미쳤다. 마지막으로 잠재적인 약한 상관 관계와 문화적 세심함은 향후 연구 및 예방 전략에서 고려되어야 한다는 점을 시사하며 마무리한다.
more목차
I. Introduction 5
II. Literature Review 7
1. Background Information 7
2. Stigmatization 11
3. Psychological Reactance Theory 12
4. Social Cognitive Theory 13
5. Health Belief Model 13
III. Research Methods 15
1. Research Design 15
2. Survey Design 17
IV. Results 19
V. Discussion 24
VI. References 27