A Corpus Analysis of Ergative Verbs in Native and Non-Native English Writing
- 주제어 (키워드) Ergative Verbs , L2 learners , Voice systems , Corpus-based study , Verb usage , Error analysis , Korean learners
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 유원호
- 발행년도 2024
- 학위수여년월 2024. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 영어영문학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000077229
- UCI I804:11029-000000077229
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
This study conducts a comprehensive exploration of the usage of ergative verbs in English, focusing on both native and non-native writers across various proficiency levels. Using a corpus-based approach, 58 diverse ergative verbs were scrutinized, resulting in the identification of 27,875 tokens across corpora. The research addresses three key questions: 1) What are the consistent patterns in the distribution of verb and non-verb categories across different proficiency levels? 2) How do native and non-native writers utilize ergative verbs in terms of voice systems? 3) What are the prevalent errors associated with ergative verbs in non-native English writing, and how do these errors vary across proficiency levels? The analysis reveals that active voice predominates across all proficiency levels, with non-native writers, showing a distinct inclination towards active voice. However, certain verbs exhibit a preference for middle construction. Passive voice is less utilized but shows prevalence, especially in specific verbs. This suggests an influence of proficiency levels on voice system choices. Moreover, a detailed examination of errors, such as morphological misformation part-of-speech confusion, and by-phrase addition, uncovers patterns more frequent in lower proficiency levels. These errors, rooted in language proficiency, suggest a developmental progression in learners' understanding of ergative verbs. Pedagogically, instructors should consider the context and purpose in teaching voice systems, emphasizing real-world applications and raising awareness of potential errors. Incorporating pragmatic features, contextual relevance, and targeted language instruction aligned with proficiency levels can enhance learners' grasp of ergative verbs. The findings contribute to a deeper understanding of ergativity in non-native English writing and inform effective language instruction strategies.
more초록
본 연구는 능격 동사 (ergative verbs)의 사용에 관하여 원어민과 비 원어민 글쓰기를 활용하여 그 차이와 영어 실력에 따른 전반적인 연구를 진행한다. 코퍼스 기반 (corpus-based)으로 하여, 58개의 능격 동사를 세밀하게 조사하여 총 27,875 토큰을 다섯가지 corpora에서 추출해 내었다. 이를 통해 총 3가지의 연구 질문에 답할 것이다. 1) 동사와 동사가 아닌 품사들의 비율이 어떻게 원어민과 비 원어민과 사이에 그리고 그 영어 수준에 따라 달라지는가? 2) 원어민과 비 원어민은 능격 동사를 세가지 태 (능동태, 중간태, 그리고 수동태) 속에서 어떻게 활용하는가? 3) 비 원어민의 글쓰기에서 자주 등장하는 오류는 어떤 것이 있으며, 그리고 영어의 능숙도에 따라 어떻게 차이가 나는가? 그 결과, 본 연구는 능동태가 원어민과 비 원어민 그리고 영어 능숙도와 관계없이 지배적으로 드러났으며, 다른 태와 차이가 나는 높은 경향성을 보인다. 하지만, 특정한 동사들의 경우 중간태에서 높은 사용 빈도를 보였다. 수동태는 전반적으로 낮은 경향성을 보이지만 특정한 동사들에서 있어서 높은 사용 빈도를 보였다. 이를 통해, 동사의 특징에 따라 태가 결정될 수 있음을 알 수 있다. 더욱이 오류의 세부적인 연구를 통해 형식적인 오류, 품사의 혼동 그리고 마지막으로 by-phrase의 삽입 이렇게 세가지의 특징적인 패턴을 구분하였다. 이 오류들은 비 원어민 글쓰기에서 난이도에 따라 분류되었고 능격 동사의 비 원어민의 이해도에 따라 점차적인 발전을 보인다는 점에서 특징적이다. 교육적 제안점으로, 교사들은 문맥과 의도에 따라 세가지 태의 사용을 가르칠 수 있으며, 그리고 잠재적인 오류를 인지하게 하고 실제 사용 예시를 통해 학생들의 오류 빈도를 낮출 수 있다. 화용론적인 접근, 문맥적인 관련도, 그리고 목표하는 언어를 전부 활용하여 영어의 능숙도에 따라 학생들의 능격 동사에 관해 좀 더 익숙하게 접근 하게 도와 준다. 이 결과는 비 원어민들의 능격성에 더 깊은 이해도에 기여하며 효율적인 언어 교육 방법에 보탬이 된다.
more목차
Chapter I Introduction 1
Chapter II Review of Literature 5
2.1 Challenges in Transitive-Intransitive Usage and Active and Passive Voice Constructions 5
2.2 Middle Constructions and Ergativity 6
2.3 Ergative Verbs and Voice System Choices 10
2.4 Overpassivization Challenges in ESL/EFL Learners 13
2.5 A Corpus-Based Analysis of Voice Systems, Patterns, and Errors in Native and Non-Native English Writing by Korean L2 Learners 15
Chapter III Data Collection & Methodology 18
3.1 Comparative Analysis of Native and Non-Native Writing 18
3.2 Examination of active, passive, and middle voice constructions 21
3.3 Sub categorization of Others and Topic words 25
3.4 Error Analysis 27
Chapter IV Results 29
4.1 Verb and Non-Verb Distribution of NC and LC 30
4.2 Part-of-Speech Patterns: Native vs. Non-Native Usage of Specific Ergative Verbs 32
4.3 The occurrences in three voice system 36
4.4 The patterns of voice system in Specific Verbs 41
4.5 Error Analysis 59
4.5.1 Morphological Misformation 61
4.5.2 Confusion of Part of Speech 64
4.5.3 By phrase addition 67
Chapter V Conclusion 69
5.1 Conclusion 69
5.2 Pedagogical Implications 74
References 77