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Paul Auster’s Survivor Stories : Writing, Selfhood and Place

초록

Paul Auster’s Survivor Stories: Writing, Selfhood and Place This dissertation investigates the ways in which characters survive in the ontologically unstable world created by Paul Auster. Examining the interplay between characters and place mainly in Moon Palace (1989), The Brooklyn Follies (2005), and Man in the Dark (2008) that I call “survivor stories,” it ultimately seeks to reveal a dialogue between individual and national identities that reaches toward restoring the inherent racial, ethnic, and cultural diversities in the history of the United States. Drawing on methodological approaches such as postmodern theorizing about history and historiography found in the writing of Hayden White and Linda Hutcheon, this dissertation suggests the addition to the ways in which Auster presents different histories from decentered perspectives. Previous scholarship has focused on the textual world in relation to storytelling. However, expanding the argument limited to the scope of literary discourse to the physical and social worlds, this dissertation highlights Auster’s literary goal which is not creating a plausible fictional reality but a fiction creating reality based on his longstanding belief in the power of books. By focusing on three different survivor stories that deal with personal, communal, and national narratives, this dissertation proves the logic of survival that it suggests as finding a place in the physical, social, and textual worlds. Moon Palace tells Marco Stanley Fogg’s journey of self-discovery as an artist, during which he encounters stories of his paternal origins. Reconstructing the stories in words, Fogg finds his place at the end of the recuperated genealogy. The Brooklyn Follies portrays Nathan Glass’ transformation into a community man. He substantiates a communal endeavor to reconstruct life stories in words and locate them in time and place through his plan for a company named Biography Unlimited that publishes biographies of ordinary people. Man in the Dark interrogates the validity of the interpretative principles of the survivor stories in the post-9/11 era. It leads to different ethics for survival that comes in the form of active readership.

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초록

Paul Auster’s Survivor Stories: Writing, Selfhood and Place 본 연구는 폴 오스터가 그리는 존재론적으로 불안정한 세계에서 등장인물들이 생존하는 방식을 탐구한다. 본 연구에서 생존자의 이야기(the survivor stories)라고 명명한 작품들을 중심으로 등장인물들과 장소와의 상관관계를 살펴봄으로써 본 연구는 미국 역사의 생득적 다양성의 회복으로 귀결되는 개인과 국가의 정체성 사이의 불가분의 관계를 밝힌다. 헤이든 화이트(Hayden White)와 린다 허천(Linda Hutcheon)의 역사/쓰기에 관한 포스트모던 이론을 바탕으로 본 연구는 오스터가 주변화된 탈중심적 시각에서 다른 역사들을 제시하는 방법에 새로운 시각을 더한다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 지금까지의 논의는 스토리텔링을 중심으로 텍스트의 세계에 한정되어온 반면, 본 연구는 기존의 논의를 물리적, 사회적 세계로 확장 시킴으로써 오스터의 문학적 목표는 그럴 듯한 허구의 현실(a plausible fictional reality)이 아닌 책의 힘에 대한 그의 오래된 믿음을 바탕으로 현실을 바꾸는 허구(a fiction creating reality)를 창조하는 것임을 강조한다. 세 편의 생존자의 이야기를 통해 본 연구는 물리적, 사회적, 텍스트의 세계에서 자신의 장소찾기라는 존재론적으로 불안정한 세계에서의 생존의 법칙이 개인, 커뮤니티, 국가적 서사로 확장되는 방식을 증명한다. 『문 팰리스』는 마르코 스탠리 포그(Marco Stanley Fogg)의 예술가로서의 자기 발견의 여정을 그린다. 포그는 자기 발견의 여정을 통해 조우한 부계의 역사를 글로 재건하고, 재건된 부계의 역사 끝에 자신을 위치시킴으로써 시공간에서 자신의 장소를 찾는다. 『브루클린 풍자극』은 네이선 글래스(Nathan Glass)의 커뮤니티 맨으로의 변모를 그린다. 글래스는 일반인들의 전기를 출간하는 회사, 바이오그라피 언리미티드(Biography Unlimited)를 통해 평범한 소시민들의 삶을 글로 재건하고 시공간에 위치시키기 위한 커뮤니티의 노력을 보여준다. 포스트-9/11 시대를 배경으로 하는『어둠 속의 남자』에서 어거스트 브릴(Augst Brill)은 기존의 생존의 법칙의 유효성에 질문을 던진다. 브릴이 던지는 질문은 엑티브 리더쉽(active readership)이라는 새로운 윤리관으로 귀결된다.

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목차

CHAPTER I: INTRODUCTION 1
1. What Are Survivor Stories 6
2. Literature, Characters, and Historical Subjectivity 13
3. Place and Selfhood 23
4. Characters as a Construct of Stories . 29
5. Chapter Synopsis 37
CHAPTER II: MARCO STANLEY FOGG'S JOURNEY OF SELF- DISCOVERY AS AN ARTIST IN MOON PALACE 40
1. In the Right Place at the Right Time: Place and Selfhood . 47
2. Hidden Purposes: Significance of the Obituary/Autobiography 54
3. Conclusion 65
CHAPTER III: THE POWER OF BOOKS IN THE BROOKLYN FOLLIES 67
1. A Community Man in Brooklyn 75
2. Bios Unlimited: The Power of Books 84
3. Added Meanings: The Power of Books after September 11 Attacks 89
4. Conclusion 94
CHAPTER IV: ACTIVE READERSHIP IN THE POST-9/11 ERA IN MAN IN THE DARK 96
1. The Death of Character: The Story of Owen Brick 104
2. Images in Place of Words: The Story of Titus Small 111
3. The Power of Books in the Post-9/11 Era . 120
4. Conclusion . 127
CHAPTER V: CONCLUSION. 129
WORKS CITED 134

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