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Stylistic Analysis of Growth Narrative in Children's Literature : A Case Study of The Wednesday Wars and The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian

아동문학의 성장 서사에 대한 문체론적 분석 : 수요일의 전쟁과 파트타임 인디언의 생짜 일기의 사례 연구

초록

Coming-of-age fictions delve into the journey of individuals who struggle with various challenges and overcomes them to achieve self-discovery and inner maturity. This growth narrative of young adults is composed of multifaceted elements, among which this paper pays attention to the characters' language use. Just as each person's growth trajectory is unique, their linguistic habits and features are shaped diversely under the influence of their environment and social interactions. From a perspective of idiolect, the expression of language formed through the accumulation of personal experiences becomes an effective means of conveying information about users' personalities, emotions, and psychological states. The linguistic features, including vocabulary choices and sentence constructions, and their communication styles can further extend to reflect users' individuality and identities. With an understanding of this interrelationship, the study sets its goal to explore an in-depth connection between the language usage patterns of characters in literary works, examined from a stylistic perspective, and their cognitive growth. To exemplify the direction and effectiveness of the approach that analyzes linguistic characteristics and styles to interpret the meaning and messages of the works, the paper selects two closely related works, Gary D. Schmidt's The Wednesday Wars and The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian by Sherman Alexie. The dissertation explores three stylistic elements in each work. In The Wednesday Wars, the protagonist, Holling’s linguistic features center on repetition pattern, the significance of irony behind habitual utterance "Just swell," and integration of Shakespearean language. We also speculate on the effective portrayal of Junior's internal conflicts and the formation of his distinctive identity in terms of anaphoric repetition, semantic extension, and the use of oxymoron and paradox in The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian. The selected elements not only aid in understanding the characters' inner thoughts and emotional states but also in portraying their idiosyncratic identities and self-awareness.

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초록

성장 소설은 다양한 도전에 직면하는 개인들의 여정을 탐구하며, 그 도전을 극복하고 자아 발견과 내적 성숙의 단계에 도달하는 과정을 다룬다. 작품 속 주인공들의 성장 서사를 구성하는 여러 가지 요소 중에서, 이 논문은 그들의 언어 사용에 주목한다. 각 개인의 성장 궤적이 고유하듯이, 그들의 언어 습관과 특징도 환경과 사회적 상호작용의 영향을 받아 다양하게 형성된다. 따라서 개인적 경험의 축적을 통해 형성된 언어적인 특징들은 사용자의 성격, 감정 및 심리 상태에 관한 정보를 전달하는 효과적인 수단이 된다. 문체론적 관점에서, 어휘 선택 및 문장 구성을 포함한 언어적 특징과 그들의 의사소통 유형은 사용자의 개성과 정체성을 반영할 수 있다. 이러한 상호적 관련성을 바탕으로 성장 소설의 인물들이 보여주는 고유한 언어 사용 패턴과 그들의 인지적 성장 사이의 심층적인 연관성을 탐구하는 것을 목표로 한다. 언어적 특성을 활용하여 아동문학 작품에서 다루는 성장 서사의 메시지를 해석하는 방법과 그 효과를 실증하기 위해, 본 연구는 Gary D. Schmidt의 The Wednesday Wars와 Sherman Alexie의 The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian이라는 두 작품을 통한 사례 연구법을 채택한다. 각 작품에서 세 가지 문체적인 요소들을 심층적으로 탐구한다. 첫 번째 소설에서는 주인공 Holling의 반복 패턴, 습관적 발언인 "Just swell"에 반영된 반어적 의미의 중요성, 그리고 셰익스피어 언어의 상호텍스트성을 중점으로 논의한다. 이와 더불어 또 다른 작품 속 주인공 Junior의 내부 갈등 및 독특한 정체성 형성에 대한 효과적인 묘사를 설명하기 위하여 전방 반복 표현, 의미적 확장, 그리고 모순어법과 역설적 문장의 사용을 살펴본다. 위와 같이 선택된 문체론적 요소들의 면밀한 분석은 주인공들의 내적 생각과 감정 상태를 해석하는 데 도움이 될 뿐만 아니라, 그들의 독특한 정체성과 자아 인식에 대한 고찰을 통해 전반적인 성장 서사의 특징을 이해하는 데 유의미한 길잡이 역할을 할 것이다.

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목차

Chapter One: Introduction 1
1.1 Children's Literature and Its Values 1
1.2 Coming-of-Age Fiction and a Growth Narrative 5
1.3 Language of Children's Fiction and Literary Stylistics 11
1.4 Rationale for the Choice of the Novels 17
1.5 Outline of the Study 25
Chapter Two: Literature Review 27
2.1 Style and Stylistics 27
2.2 Literary Stylistics and Literature 32
2.3 Idiolect 36
2.4 The Role of Idiolect in Literature 41
2.5 Research Questions 44
Chapter Three: Repetition, Ironies, and Intertextuality of The Wednesday War 47
3.1 Repetition 47
3.1.1 The Definition and Function of Repetition 47
3.1.2 Repetition Strategy in Literature 49
3.1.3 Types of Repetition 51
3.1.4 Patterns of Repetition in Holling's Utterances 58
3.2 Linguistic and Situational Ironies 71
3.2.1 Idiolect and Habitual Utterances 71
3.2.2 Verbal Irony 72
3.2.3 Verbal Irony behind the Expression 'Just swell' 75
3.2.4 Situational Irony in Enunciation 86
3.3 Integration of Shakespearean language 90
3.3.1 The Definition and Function of Intertextuality 90
3.3.2 Shakespearean language in Holling's Remarks 94
Chapter Four: Anaphoric Repetition, Semantic Extension, and Oxymoron/Paradox of The Absolutely True Diary of a Part Time Indian 108
4.1 Anaphoric Repetition 108
4.1.1 The Definition and Function of Anaphoric Repetition 108
4.1.2 Anaphoric Repetition in Junior's Expression 110
4.2 Semantic Extension 123
4.2.1 The Definition and Function of Semantic Extension 123
4.2.2 Semantic Extension of the Word 'Weird' 125
4.2.3 Usage of 'Weird' in Junior's Locution 132
4.3 Oxymoron and Paradox 145
4.3.1 The Definition and Function of Oxymoron and Paradox 145
4.3.2 Oxymoron and Paradox in Junior's Articulation 149
Chapter Five: Conclusion 159
5.1 Stylistics, Literature, and English Education 159
5.2 Coming-of-Age Fiction for English Education 163
5.3 Language Education in EFL and Suggestions 167
Works Cited 170

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