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소비자의 주관적 사회계층이 못난이 농산물 인식에 미치는 조절효과

초록 (요약문)

본 논문은 소비자의 주관적 사회계층이 농산물의 외형에 따른 소비자들의 농산물 인식차이에 어떠한 영향을 주는지 연구하였다. 주관적 사회계층이 낮은 소비자들은 못난이 농산물의 외형을 보고 이를 위협으로 인식하여 부정적인 평가를 하게 될 것이라고 예측하였다. 311명의 표본을 두 집단으로 나누어 못난이 농산물과 일반 농산물의 사진을 각각 보여주고 인식차이를 조사한 후, 실험 참가자들의 주관적 사회계층을 측정하였다. 실험 결과 주관적 사회계층이 낮은 소비자들은 못난이 농산물을 일반 농산물에 비해 부정적으로 평가하였고, 이 차이는 주관적 사회계층이 높을수록 감소하였다. 본 연구는 이에 따라 소비자들의 주관적 사회계층이 농산물의 외형에 따른 인식차이를 조절함을 발견하였고, 못난이 농산물의 판매촉진을 위한 마케팅 적용점 또한 제안한다.

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초록 (요약문)

This paper studied how the subjective social class of consumers affects the difference in consumers' perception of agricultural products based on their appearance. It was predicted that consumers with a lower (vs. higher) subjective social class would perceive the ugly produce as a threat and give more negative evaluations. A sample of 311 participants was divided into two groups. After showing each group pictures of ugly produce and those of normal one, several questions asking how they perceived the products were answered. Then, subjective social class of the participants was measured. As a result of the experiment, consumers with a low subjective social class evaluated ugly produce more negatively than normal one. This difference decreased as the subjective social class was higher. Accordingly, this study has found that consumers' subjective social class adjusted the perception difference based on the appearance of agricultural produce, and also suggested marketing application points for promoting sales of ugly agricultural produce.

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