프리랜서 강사의 학습공동체 참여동기와 사회적 자본 형성의 관계 : 지속학습활동의 매개효과를 중심으로
The Relationship between Motivation for Participation in Learning Community and Formation of Social Capital among Freelance Trainers : Focusing on the mediating effect of sustained learning activity
- 주제어 (키워드) 학습공동체 , 지속학습활동 , 사회적 자본 형성 , 프리랜서 기업교육 강사 , learning community , sustained learning activity , formation of social capital , freelance corporate trainer
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김녕
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000076516
- UCI I804:11029-000000076516
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 프리랜서 기업교육 강사를 대상으로 학습공동체 참여동기와 사회적 자본 형성과의 관계를 파악하고, 지속학습활동이 학습공동체 참여동기와 사회적 자본 형성 간의 관계에서 매개 역할을 하는지 실증적으로 검증하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 프리랜서 기업교육 강사들의 학습공동체 참여동기가 사회적 자본 형성에 영향을 미치는가? 둘째, 프리랜서 기업교육 강사들의 지속학습활동은 사회적 자본 형성에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 프리랜서 기업교육 강사들의 학습공동체 참여동기와 사회적 자본 형성에서 지속학습활동이 매개변인으로 작용하는가? 이를 위해 수행된 연구 절차와 방법은 다음과 같다. 프리랜서 기업교육 강사를 대상으로 온라인으로 설문을 배포하고 회수하는 방법을 활용하였다. 총 443명이 응답하였으며, 그 중 성실하게 응답하지 않은 2명을 제외한 441명의 응답 내용을 유효설문으로 인정하여 SPSS 26.0 프로그램을 이용하여 통계분석을 진행하였다. 측정한 주요 변인의 기초통계를 분석하기 위해 기술통계 분석 및 빈도분석을 실시했으며, 확인적 요인분석을 통해 타당도 및 경로 모형 검증을 진행하였다. 참여동기와 사회적 자본형성 간 관계에서 지속학습활동의 매개효과를 알아보기 위해 위계적 회귀분석(Hierarchical Regression)과 부트스트랩을 실시하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프리랜서 기업교육 강사의 학습공동체 참여동기는 사회적 자본형성에 직접적인 영향을 미치고 있음을 확인했다. 학습공동체의 참여동기가 높을수록 사회적 자본형성에 긍정적인 영향을 주는 것으로 파악되었다. 둘째, 프리랜서 기업교육 강사의 지속학습활동은 사회적 자본 형성에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한, 지속학습활동의 하위 변인중 자기평가와 직무경험이 사회적 자본 형성에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인했다. 셋째, 프리랜서 기업교육 강사의 지속학습활동은 학습공동체 참여동기와 사회적 자본 형성의 관계에서 부분매개 효과가 있음을 확인하였다. 즉, 지속학습활동을 통해서 사회적 자본 형성이 가능하다는 것이며 이러한 결과는 프리랜서 기업교육 강사들의 사회적 자본 형성을 높이기 위해서는 지속적인 학습활동이 중요하다는 의미로 해석할 수 있다. 이러한 연구 성과를 바탕으로 프리랜서 기업교육 강사들의 지속적인 학습과 사회적 형성을 위해 다음과 같은 개선방안과 시사점을 제언하고자 한다. 첫째, 프리랜서 기업교육 강사들의 학습공동체의 플랫폼 확장으로 접근성이 용이하게 하여 특히, 초보 프리랜서 강사들이 적극적으로 참여할 수 있도록 기회가 확대되어야 한다. 둘째, 프리랜서 기업교육 강사들을 위한 프로그램이 장기적으로 구축되어 전문성 확보와 강사들 간의 신뢰 및 네트워크를 형성할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 학습자로서 프리랜서 기업교육 강사들의 학습공동체 참여동기를 명확히 파악하고 학습의 만족 수준을 다각적으로 높여 나갈 수 있도록 교육 프로그램을 개발하며 이를 통해 구성원 간의 연결성과 상호작용을 강화하여 기업교육 강사의 안정성과 발전의 촉진을 기대해 볼 수 있을 것이다.
more초록 (요약문)
The purpose of this study is to empirically verify whether sustained learning activities mediate the relationship between the motivation for participation in a learning community and the formation of social capital among freelance corporate trainers. To achieve this objective, the following research questions were formulated. First, does the motivation for participation in a learning community influence the formation of social capital among freelance corporate trainers? Second, how does the sustained learning activity among freelance corporate trainers influence the formation of social capital? Third, does the sustained learning activity mediate the relationship between the motivation for participation in a learning community and the formation of social capital among freelance corporate trainers? To address the research questions, the following procedures and research methods were employed. An online questionnaire was distributed to freelance corporate trainers, and a total of 441 valid responses were collected after excluding two respondents who did not provide sincere answers. The collected data were analyzed using the SPSS 26.0 program for statistical analysis. Descriptive statistics and frequency analysis were conducted for the initial statistical analysis of the measured key variables, and confirmatory factor analysis was performed to validate the reliability and path model. Also, hierarchical regression analysis and bootstrapping were employed to examine the mediating effect of sustained learning activities on the relationship between the motivation for participation and the formation of social capital. The summarized results of this study are as follows. First, the motivation for participation in a learning community among the freelance corporate trainers had a direct influence on the formation of social capital. It was observed that higher motivation for participation in the learning community had a positive influence on the formation of social capital. Second, sustained learning activities among the freelance corporate trainers had a significant and static influence on the formation of social capital. In addition, among the sub-factors of sustained learning activities, self-evaluation and job experience had a positive influence on the formation of social capital. Third, sustained learning activities among the freelance corporate trainers demonstrated a partial mediating effect in the relationship between the motivation for participation in a learning community and the formation of social capital, which implies that sustained learning activities can contribute to the formation of social capital. These results suggest that for freelance corporate trainers to enhance their social capital formation, engaging in continuous learning activities is crucial. Based on the findings, the following suggestions and implications are proposed for the continuous learning and social formation of freelance corporate trainers: First, it is recommended to expand the platform of learning communities for freelance corporate trainers, improving their accessibility. Particularly, there should be increased opportunities for novice freelance trainers to actively engage in the communities. Second, it is crucial to establish long-term programs for freelance corporate trainers, enabling them to secure expertise and fostering trust and networking among trainers. Third, it is essential to clearly identify the motivation for participation in learning communities among freelance corporate trainers as learners and develop educational programs that enhance multi-dimensional satisfaction with learning. By fostering enhanced connectivity and interaction among members with these programs, the stability and advancement of corporate trainers should be promoted.
more