역사과 예비교사의 수업 전문성 향상을 위한 메타버스 기반 수업 시연 프로그램 개발 및 적용 연구
Development and application of a metaverse-based microteaching program to improve preservice history teachers' teaching professionalism
- 주제어 (키워드) 예비교사 , 수업 시연 , 수업 전문성 , 메타버스 , 교원양성과정 , 역사수업 , preservice teachers , microteaching , teaching professionalism , metaverse , teacher training course , history class
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김민정
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 역사교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000076489
- UCI I804:11029-000000076489
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 예비교사의 수업 전문성 향상을 위해 메타버스 기반 수업 시연 프로그램인 “메타버스쿨”을 개발하고 서울 소재 S대학교의 <역사교과 교재 연구 및 지도법> 을 수강하는 예비교사 16명에게 적용하여 프로그램의 효과 및 예비교사의 수업 전문성 향상 여부를 살펴보았다. 메타버스쿨의 장점과 한계점은 다음과 같다. 예비교사들은 메타버스쿨을 활용할 때 ‘시공간 제약 없이 수업 시연 준비가 가능하다는 점’, ‘메타버스쿨 내의 다양한 교수·학습 공간 구성으로 여러 교실 상황을 연습할 수 있는 것이 가능하다는 점’, ‘가상의 학습자 반응 장치를 통해 실제 가변적인 교실의 상황을 살펴볼 수 있다는 점을 긍정적으로 평가하였다. 그러나 예비교사 중 대다수가 메타버스 플랫폼을 처음 활용해보았기 때문에 온라인 플랫폼 기능을 구동하는데 어려움이 존재하여 수업 시연 시간이 지체되는 경우가 발생하여 이를 단점으로 평가하였다. 예비교사의 수업 전문성 향상에 메타버스쿨이 기여한 지점은 수업 구상, 수업 실행, 수업 성찰로 나누어 살펴보았으며 단계별로 수업 전문성이 향상된 지점을 3가지로 범주화하여 연구 결과를 도출하였다. 예비교사들은 수업 구상 단계에서 교육과정 및 교과서 재구성 능력이 향상되었다. 수업 구상 초기에 내용 지식의 고민보다 학습활동에만 치우쳐 교수·학습 과정안을 설계하는 양상이 나타났지만, 교수자의 피드백과 메타버스쿨에서 동료의 피드백을 받아 여러 번 교수·학습 과정안을 수정하면서 메타버스쿨에서 수업연구공동체의 필요성을 경험하였다. 수업 실행 단계에서는 다양한 학습자 반응에 대한 피드백 능력이 향상된 점을 볼 수 있었다. 가상 학생 아바타를 활용하여 수업 시연 연습을 해본 예비교사들은 실제 수업 시연 시 당황하지 않고 학습자를 고려하여 돌발적인 학생 반응에 대처하여 피드백하는 모습을 보여주었다. 수업 성찰 단계에서는 수업 성찰 및 개선 능력을 볼 수 있었다. 최종 오프라인 수업 시연 이후 메타버스쿨 환경에 맞게 재시연을 해보면서 자신의 부족한 수업 시연을 복기하면서 개선하려는 예비교사가 있었다. 온라인 학습환경에 맞는 재시연을 해본 예비교사의 수업을 참관한 다른 예비교사들은 동료로부터 온라인 상황에서의 교수·학습 방법을 배워나갈 수 있었다. 메타버스쿨은 예비교사가 오프라인 대면 수업 시연 이후에도 자신의 수업을 다시 복기하면서 실천하는데 기반을 제공해주었다고 할 수 있다. 이와 같은 연구 결과는 교사양성과정에 다음과 같은 시사점을 줄 수 있다. 첫째, 예비교사들의 수업 전문성 향상을 위해 온·오프라인의 다양한 형태로 연속적인 수업 시연 기회를 제공해야 한다. 둘째, 예비교사가 수업 시연 연습 과정에서 학생과 상호작용 연습을 할 수 있는 다양한 환경의 학생 이해 프로그램을 마련할 필요가 있음을 시사한다. 셋째, 교사양성과정에서는 미래교육에 대비하여 예비교사들에게 온라인 플랫폼 경험과 활용을 위한 교육과정을 충분히 제공해야 한다.
more초록 (요약문)
This study developed a metaverse-based lesson demonstration program, "Metaverse School," to improve pre-service teachers' teaching expertise, and applied it to 16 pre-service teachers taking "History Teaching Materials Research and Teaching Methods" at S University in Seoul to examine the effectiveness of the program and whether it improved pre-service teachers' teaching expertise. The results of the pre-service teachers' evaluation of the effectiveness and limitations of the meta-bursary program are as follows. When using Metaverse, pre-service teachers were positive about the ability to prepare lesson demonstrations without time and space constraints, the ability to practice different classroom situations with different teaching and learning space configurations within Metaverse, and the ability to explore real-world variable classroom situations through virtual learner response devices. However, since most of the pre-service teachers had never utilized the Metaverse platform before, they had difficulty operating the online platform functions, which sometimes delayed the lesson demonstration time. The contribution of Metaverse School to the improvement of preservice teachers' teaching expertise was examined in three stages: lesson planning, lesson execution, and lesson reflection, and the results were categorized into three categories. Pre-service teachers improved their ability to reorganize curriculum and textbooks during the lesson planning stage. In the early stages of lesson design, they focused on learning activities rather than content knowledge, but as they revised their lesson plans several times in response to feedback from instructors and peers in the metaverse school, they experienced the need for a lesson research community in the metaverse school. In the lesson execution stage, we could see the improvement of feedback on various learner responses. After practicing lesson demonstration using virtual avatars, the pre-service teachers showed that they were not embarrassed when demonstrating real lessons and were able to respond to unexpected student reactions by considering the learners and giving feedback. The lesson reflection phase demonstrated their ability to reflect and improve. After the final offline lesson demonstration, some pre-service teachers tried to improve by reviewing their lesson demonstration and re-demonstrating it in a metaverse environment. Other pre-service teachers who observed the pre-service teacher's class were able to learn from their peers how to teach and learn in an online environment. The metaverse school provided a foundation for preservice teachers to reflect on and practice their own lessons even after the face-to-face demonstration. These findings have several implications for teacher education programs. First, preservice teachers should be provided with continuous lesson demonstration opportunities in various forms, both online and offline, to improve their teaching expertise. Second, it suggests that preservice teachers should be provided with student understanding programs in a variety of settings where they can practice interacting with students during lesson demonstration practice. Third, teacher education programs need to provide sufficient curriculum for preservice teachers to experience and utilize online platforms.
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