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Ethical Consumption and Self-Cultivation : Focus on Vegan and Zero-Waste Movements in South Korea

윤리적 소비와 자기계발: 비건과 제로 웨이스트를 중심으로

초록 (요약문)

이 질적 연구는 윤리적 소비 현상, 특히 서울의 현대적인 비건 및 제로 웨이스트 운동에 초점을 맞추고 있다. 본 연구는 자기 개발을 통한 사회의 변화 속에서 라이프스타일 개혁, 활동주의, 그리고 자각적 소비자 행동의 역할에 대해 강조하고 있다. 자기 개발은 주로 심리학, 철학 및 종교 분야 등 개인주의적 수준에서 널리 관찰되고 있지만, 본 연구는 이 현상의 사회학적 가치를 사회적 변화와 관련하여 인식한다. 본 연구에서는 의식적인 소비자들 중에서도 단지 정체성과 독립성만을 주장하기 위해 자기 개발을 추구하는 것이 아니라 윤리적 신념과 지식에 기반하여 파괴적인 대량 소비에 저항하고 사회적, 환경적 정의를 요구하기 위해 자기 개발을 하는 사람들이 있다고 주장한다. 그러나 그들은 신체적, 정신적 건강 또는 아름다움과 같은 개인적인 측면을 기반으로 자기 개발을 도모하는 사람들과 나란히 존재한다. 따라서 비건 및 제로 웨이스트 커뮤니티에는 서로 다른 유형의 가치와 태도를 가진 개인들이 포함되어 있으며, 이는 개인과 사회 수준 간의 긴장 상태를 대표한다. 환경과 사회에 관심을 가진 소비자들은 시장, 브랜드, 생산 및 소비 영역을 둘러싼 미디어 담론을 연구하는 데 시간과 노력을 투자한다. 그들의 궁극적인 목표는 개인적인 라이프스타일에서 더 책임감 있고 의식적인 변화를 가져오는 것이며, 동시에 사회적 변화에 기여하는 것이다.

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초록 (요약문)

This qualitative research focuses on the phenomenon of ethical consumption, in particular - vegan and zero-waste movements, in modern Seoul, South Korea. It emphasizes the dynamics of lifestyle reformation, activism, and the role of conscious consumer behavior in triggering social transformation through self-cultivation. While self-cultivation is being observed widely on the individualistic level mostly in psychology, philosophy and religion fields, I recognize the sociological value of this phenomenon in regard to social transformation. I argue that there are conscious consumers who do not strive for self-cultivation only to assert their authenticity and autonomy, but rather to protest against destructive mass consumption based on their ethical beliefs and knowledge, to ask for social and environmental justice. However, they exist in the parallel with those consumers who can share the same practices but their motivations to cultivate the self are based on personal aspects like physical and mental health or beauty. Thus, the vegan and zero-waste communities can include individuals with different types of values and attitudes, which represents a tension between the individual and social levels. Those consumers who are concerned about environment and society invest time and effort into studying the market, brands, and all the media discourse surrounding production and consumption spheres. Their ultimate goal is to bring about change in their personal lifestyle by becoming more responsible and conscious, while also contributing to the social change.

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