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요한 복음에서 교육 영성에 관한 고찰 : 예수와 사마리아 여인의 만남을 중심으로

A Reflection on Educational Spirituality in the Gospel of John : Focusing on the meeting between Jesus and the Samaritan woman

초록 (요약문)

이 글은 예수와 사마리아 여인의 만남이 담고 있는 교육 영성을 탐색하고 그 특성을 규명하는 것을 목적으로 한다. 이는 경제가 최고의 가치에 위치해 있는 세계적 추세와 즉시 적용 가능한 교수법이나 프로그램 중심의 교사 양성 교육이 진행되고 있는 교육 현장의 현실을 보면서 교육이 추구해야 할 가치, 목적이 무엇인가라는 질문에 대한 필자의 응답이다. 필자는 교육자가 추구해야 할 가치 규명을 위해 예수와 사마리아 여인의 만남이라는 복음의 내용을 선택하였다. 예수는 사마리아 여인과 만남에서 여인의 내면에 살아있는 창조적 약동을 신뢰하고, 그녀의 삶의 자리에서 대화를 시작하여 변화시켰다. 이를 통해 교육은 피교육자의 창조적 약동을 식별하고, 정체성 회복과 사도적 인간형 양성을 목표로 하며, 교육자의 겸손한 권위와 피교육자의 자유로운 순명이라는 관계가 필요함을 제시한다. 인간은 문화적이고 사회적인 관계 안에서 존재하며, 교육은 인류의 문화를 전달하고, 종교는 인간의 질문에 대한 답을 제시하면서 삶의 지평을 넓혀준다. 그러므로 인간은 영성적 특징을 지니고 있으며, 교육 역시 영성적인 측면을 갖고 있다고 말할 수 있다. 성경은 하느님의 인간에 대한 교육 내용을 담고 있다. 이러한 이유로 교육 영성은 신학과 교육의 상호 보완적인 관계 속에서 탐구할 수 있으며, 그리스도적 교육은 인류의 발전에 중요한 가치를 가지고 있다. 그러나 교육의 영성은 영성 교육이나 선교 교육과는 다른 차원의 내용이다. 본 연구를 통해 필자는 예수의 교육자적 모습으로 규명된 교육의 목표와 교육자의 역할이 그리스도교 교육뿐 아니라 공교육에서 일하는 그리스도인 교육자들의 현장에까지 적용하고 일반화할 수 있다고 생각한다.

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초록 (요약문)

This paper aims to explore the educational spirituality contained in the meeting between Jesus and the Samaritan woman and to identify its characteristics. This is a response to the value and purpose that education should pursue, taking into consideration the fact that the world's economy is highly valued, and the education field is conducting continuous teacher training centered on teaching methods and programs that can be immediately applied. Therefore, this writer has chosen the content of the Gospel, the meeting between Jesus and the Samaritan woman, to clarify the values that education should pursue. Jesus trusted the creative drive(l’élan créateur) of the Holy Spirit within the Samaritan woman and brought about a transformation in her by starting a conversation with her from her position in life. Through this, education aims to discern the creative drive(l’élan créateur) of learners, restore their own identity, and form apostolic human beings, while suggesting the need for a relationship of humble authority of the educator and free obedience on the part of the learner. Human beings exist in cultural and social relationships, education transmits the culture of humanity, and religion presents answers to human questions and broadens the horizons of life. Therefore, it can be said that human beings have spiritual characteristics, and education also has a spiritual dimension. The Bible contains of God's education for humanity. For this reason, the exploration of educational spirituality can be pursued in a mutually complementary relationship between theology and education, and Christian education holds significant value for the development of humanity. However, the spirituality of education is a different level of content from spiritual education or missionary education. Through this study, this writer believes that the goal of education and the role of educators identified as an educator of Jesus can be applied and generalized not only to Christian education but also to the field of Christian educators working in public education.

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