검색 상세

소셜미디어의 환경정보에 대한 인식이 개인의 친환경 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 기후변화 상황에 VBN 이론을 적용하여

A study on the impact of social media environmental information awareness on an individual’s pro-environmental behavior intention : Application of VBN theory to the climate change situation

초록 (요약문)

This study examined the influence of personal values on the perception of social media environmental information and subsequently on the intention of pro-environmental behavior. Specifically, based on the VBN theory developed by Stern(2000), social media environmental information was specified as climate change, and personal values, beliefs, and personal norms were presented to identify factors that influence the intention of pro-environmental behavior. The study was conducted on 276 subjects, focusing on those who had experienced environmental information on social media, out of a total of 447 participants. As a result of the study, altruistic values and biospheric values were derived as a factor and set as altruistic_biospheric values. In addition, social media environmental information cognition was divided into social media information cognition and neutrality, and awareness of consequences was divided into climate change threat and climate change probability. First, altruistic_biospheric values had a significant effect on all factors of social media environmental information awareness, but Egoistic values had a significant effect only on social media information cognition and were rejected for neutrality. Next, in social media environmental information awareness, social media information had a significant effect on climate change threat in awareness of consequences, but the effects of other social media information, climate change likelihood, and neutrality on awareness of consequences were rejected and partially adopted. Awareness of consequences is also partially accepted because only climate change threat had a significant effect on ascription of responsibility, while climate change likelihood did not have a significant effect on ascription of responsibility. Furthermore, ascription of responsibility had a significant effect on personal norms, and personal norms had a positive effect on the intention of pro-environmental behavior. Despite the wide distribution of environmental information awareness on social media, the study of environmental behavior theory on social media is still in its infancy. Therefore, this study contributed to the specific understanding of environmental behavior theory on social media by applying VBN theory to social media environmental information awareness to examine the effects of personal values on social media environmental information awareness and the intention of pro-environmental behavior. This study is significant in that it contributes to a concrete understanding of the environmental behavioral theory of social media. However, given that the variables in the VBN theory model, which is set as a single dimension and explains the relationship, are detailed, it is necessary to improve the model and scale of the VBN theory according to the characteristics of the research in future studies.

more

초록 (요약문)

본 연구는 개인의 가치에 따라 소셜미디어 환경정보 인식과 나아가 친환경 행동의도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 구체적으로 Stern(2000)에 의해 발전된 VBN 이론을 바탕으로 소셜미디어 환경정보를 기후변화로 구체화하였으며, 개인적 가치, 신념, 개인적 규범으로 제시하여 친환경 행동의도에 영향을 미치는 요인을 확인하였다. 소셜미디어에서 환경정보를 접한 경험이 있는 대상자를 중심으로 총 참여자 447명 가운데 경험한 적이 있는 참여자 315명 가운데 최종적으로 276명을 대상으로 진행했다. 연구 결과, 이타적 가치와 생태적 가치는 하나의 요인으로 도출되어 이타_생태적 가치로 설정하였다. 아울러 소셜미디어 환경정보 인지의 경우 소셜미디어 정보인지와 중립성으로 구분되었으며, 위험 인식 또한 기후변화 위협과 기후변화 발생 가능성에 따른 결과 값이 구분되어 도출되었다. 먼저, 이타_생태적 가치는 소셜미디어 환경정보 인지의 모든 요인에 유의미한 영향을 미쳤지만, 이기적 가치의 경우 소셜미디어 정보인지에만 유의미한 영향을 미쳤으며, 중립성에서는 기각되었다. 다음으로 소셜미디어 환경정보 인지에서 소셜미디어 정보는 위험 인식의 기후변화 위협에 유의미한 영향을 미쳤으나, 그 외 소셜미디어 정보와 기후변화 발생 가능성, 중립성이 위험 인식에 미치는 영향은 기각되어 부분 채택된 것을 알 수 있다. 위험 인식 또한 기후변화 위협만 책임지각에 유의미한 영향을 미쳤으며, 기후변화 발생 가능성은 책임지각에 유의미한 영향을 미치지 않았기에 부분 채택되었다. 나아가 책임지각은 개인적 규범에 유의미한 영향을 미쳤으며, 개인적 규범 또한 친환경 행동의도에 긍정적인 반응을 보였기에 유의미한 결과가 도출되었다. 소셜미디어에서 환경정보를 인식하는 대상자가 광범위하게 분포되어 있음에도 불구하고 소셜미디어에 대한 환경행동이론 연구는 초기 단계이다. 따라서 본 연구는 소셜미디어 환경정보 인식을 VBN 이론에 적용하여 개인 가치가 소셜미디어 환경정보 인식과 친환경 행동의도에 미치는 영향을 살펴봄으로써 소셜미디어에 대한 환경행동이론을 구체적으로 이해하는 데 기여했다는 점에서 의의가 있다. 하지만 단일차원으로 설정되어 관계를 설명하는 VBN 이론 모형에서 변인이 세부화되어 나타났다는 점에서 향후 연구에서는 연구 특성에 따라 VBN 이론의 모형 및 척도를 개선할 필요가 있는 것으로 판단된다.

more