ESG 경영활동과 브랜드 태도와의 관계 연구 : 설문 점화효과를 중심으로
A Study on the Relationship between ESG Management Activities and Brand Attitudes : Focused on the survey priming effect
- 주제어 (키워드) 설문 점화효과 , ESG 경영활동 , 브랜드 태도 , ESG 경영활동에 대한 지식수준 , Survey priming effect , ESG management activities , brand attitude , and knowledge level of ESG management activities
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 김길선
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영전문대학원 글로벌서비스경영학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000076458
- UCI I804:11029-000000076458
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
ESG란 Environment, Social, Governance의 첫 글자를 따서 만든 단어이며, 기업이 지속 가능한 미래를 만들기 위해 환경적 책임, 사회적 책임, 윤리적 책임을 다하는 활동들을 의미한다. ESG 경영활동이 세계적 경영 트렌드로 확산되면서 국내외에서 많은 연구가 진행되었다. ESG 경영활동이 재무적 기업성과나 브랜드 태도에 영향을 준다는 연구가 대다수인데, 모두 ESG 경영활동을 먼저 질문한 후 종속변수를 측정한 연구이다. 이처럼 ESG 경영활동을 독립변수로 먼저 질문할 경우, 나중에 질문하는 종속변수와 관계가 있다고 생각하기 쉽다. 이러한 생각을 점화효과로 설명할 수 있으며, 이는 특정 정보로 일반 개념이 떠오르게 되면 그 뒤에 따르는 정보가 앞의 개념과 관련이 없더라도 점화된 의미로 해석이 된다는 것이다. 이에 따라 본 연구는 질문 문항의 순서를 다르게 배치하여, 점화효과의 효과성을 ESG 경영활동과 브랜드 태도의 관계에서 확인해 보고자 한다. 나아가 특정 기업의 ESG 경영활동에 대한 지식수준이 점화효과에 영향을 미치는지를 확인하는 데에 연구목적을 두고 있다. 이에 설문 문항 순서를 다르게 한 설문(A, B)과 문항 순서가 다르면서 완충질문을 넣은 설문(C, D) 총 4가지 설문지로 20대 이상부터 60대까지의 일반 소비자 400명을 대상으로 설문을 진행하였다. 수집된 자료 중에서 중복, 누락, 결측, 불성실한 응답으로 판단되는 설문지 40부를 제외하여 최종적으로 분석한 360명의 응답을 가지고 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, ESG 경영활동을 먼저 질문한 설문지 A와 C 각각에서 브랜드 태도에 환경, 사회, 지배구조 경영활동의 영향력이 모두 확인되었으며, 설문지 A에서는 사회가, 설문지 C에서는 지배구조와 관련된 경영활동의 영향력이 가장 큰 것으로 확인되었다. 둘째, 브랜드 태도를 먼저 질문한 설문지 B와 D 각각에서 환경, 사회, 지배구조 경영활동의 영향력이 모두 확인되었으며, 설문지 B에서는 사회, 환경, 지배구조 순으로, 설문지 D에서는 사회, 지배구조, 환경 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 설문 문항 순서에 따라 응답에 차이가 발생하는 점화효과를 확인하기 위해 독립표본 t검정을 실시한 결과, 설문 문항 순서만 다른 A와 B에서 그리고 문항 순서를 다르게 하면서 완충질문을 포함한 설문 C와 D에서 환경, 사회, 지배구조, 브랜드 태도는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 설문 점화효과를 확인하였다. 또한, 특정기업의 ESG 경영활동에 대한 지식수준이 점화효과에 영향을 미치는지를 검증하기 위해 그룹 간의 차이를 살펴본 결과, 설문 A와 B의 지식수준 상 집단에서는 점화효과가 나타나지 않았고 지식수준 하 집단에서는 점화효과가 유지됨을 확인하였다. 본 연구의 학문적 시사점은 다음과 같다. 설문 문항 순서를 배열할 때 연구자는 설문 점화효과에 대해 인지할 필요가 있으며 경영학에서도 이를 고려한 문항 설계 및 배치가 필요함을 시사한다. 또한, ESG 경영활동과 재무성과의 영향과 관련된 연구는 많지만, 일반 소비자 특성 중 하나인 브랜드 태도와 관련된 연구는 상대적으로 부족해 소비자가 보는 기업에 대한 생각인 브랜드 태도를 ESG와 연관시켜 실증하였음에 의의가 있다.
more초록 (요약문)
ESG, which stands for Environment, Social, and Governance, refers to the activities that companies undertake to fulfill their environmental, social, and ethical responsibilities and create a sustainable future. As ESG management gained global popularity, researchers conducted numerous studies on ESG management at domestic and international levels. Most studies demonstrate the impact of ESG on financial performance and brand attitudes, measuring ESG as the independent variable before the dependent variable. It is easy to misunderstand the existence of a correlation between the independent and dependent variables when questioning ESG management first. This phenomenon is known as the "priming effect," where subsequent information is interpreted in relation to the primed concept, even if it is unrelated. The goal of this study is to examine the priming effect by rearranging the order of survey questions and determining the influence of knowledge about a specific company's ESG management. We used four different questionnaires (A, B, C, D) in varying orders, including buffer questions, targeting 400 general consumers aged 20 and above. From the collected data, we excluded 40 questionnaires due to duplication, omission, missing values, or unreliable responses, resulting in a final analysis of 360 responses. First, questionnaires A and C, where we questioned ESG management activities first, we were able to confirm the influence of environment, social, and governance activities on brand attitudes. In questionnaire A, we found that social activities had the strongest effect, while the influence of governance-related activities was the strongest in questionnaire C. Second, in questionnaires B and D, where we questioned brand attitudes first, we confirmed the influence of environment, social, and governance activities on brand attitudes. In questionnaire B, we were able to observe a significant influence in the order of social, environment, and governance activities, while in survey questionnaire D, we observed statistically significant influences in the order of social, governance, and environment activities. To examine the priming effect resulting from different question orders, we conducted independent samples t-tests. The results revealed statistically significant differences in the perception of environment, social, governance, and brand attitudes between questionnaires A and B, which only differed in question order, as well as between questionnaires C and D, which had different question orders and included buffer questions. Furthermore, we examined differences between groups to verify the impact of knowledge about a specific company's ESG management activities on the priming effect. The results showed no priming effect in the groups with higher knowledge levels in questionnaires A and B, while the priming effect persisted among groups with lower knowledge levels. The academic implications of this study are as follows: researchers need to be aware of the priming effect when arranging the order of survey questions, and in the field of management, questionnaire design and arrangement should consider this effect. Furthermore, while there have been many studies on the influence of ESG management activities on financial performance, research related to brand attitudes, which reflect consumers' perceptions of companies, has been relatively lacking. Therefore, this study significantly contributes to empirically linking brand attitudes to ESG.
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