중학교 수학 교과서 문자와 식, 함수 단원의 교과역량 과제 분석
Analysis of the subject competency tasks in ‘Letters and Expressions’ and ‘Functions’ in middle school tetbooks
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김구연
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 수학교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000076441
- UCI I804:11029-000000076441
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
This study looked at how the curriculum competency tasks of middle school mathematics textbook ‘letters and expressions’ and ‘functions’ are aimed at developing the curriculum competency. As a result of the study, it was found that the subject competency tasks of mathematics textbooks were in line with studies on existing textbook learning opportunities. There were many tasks that required students to present only answers or only solve procedures. Even though it was a situation task, it was difficult to find a task in a meaningful context. Most of the tasks were low in the level of cognitive effort required. When comprehensively analyzed, the subject competency tasks of the text, expression, and function unit did not sufficiently reflect the characteristics of the target subject competency.
more초록 (요약문)
이 연구는 중학교 수학 교과서 문자와 식, 함수 단원의 교과역량 과제가 목표로 하는 교과역량을 기르기에 어떠한지 살펴보았다. 연구 결과, 수학 교과서의 교과역량 과제들은 기존 교과서 학습기회에 관한 연구와 궤를 같이 하는 것으로 나타났다. 학생의 응답 유형으로 답만 제시하도록 하거나 풀이절차 기술에 그친 과제가 많았다. 상황 과제임에도 유의미한 맥락의 과제는 찾아보기 어려웠다. 요구하는 인지적 노력 수준이 낮은 과제가 대다수였다. 종합적으로 분석하였을 때 문자와 식, 함수 단원의 교과역량 과제는 목표로 하는 교과역량의 특징을 충분히 반영하고 있지 못 했다.
more