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전기차 보급 확대가 대기오염 저감에 미치는 효과 고찰

An analysis on the Effects of Expanding Electric Vehicle Adoption on Air Pollution reduction

초록 (요약문)

본 논문은 기후변화의 관심이 높아지는 상황 속에서 전기 승용차의 증가가 주요 대기오염물질 배출원에 미치는 영향을 분석하였다. 전기 승용차의 증가와 다른 변수 간에 내생성 문제를 고려하여 전기차 보조금 지원 규모를 도구 변수로 사용한 패널 2단계 최소 자승 모형 (Fixed effect Two stage least square, FE2SLS) 분석을 시도하였다. 무공해차 통합누리집의 보조금 지원 데이터와 국토교통부의 자동차 등록 데이터, 환경부의 대기오염 배출원 데이터를 이용한 분석 결과, 전기 승용차의 등록 대 수가 상승할 때 일산화탄소(CO)와 이산화질소(NO2)는 통계적으로 유의미하게 감소하는 모습을 보였지만 미세먼지(PM10)와 초미세먼지(PM2.5)는 유의미하지 않은 결과를 보였다. 이는 시도별 전기차에 대한 지원 규모를 확대하여 등록 비중을 증가시킨다면 일부 환경오염배출원 감축에 유효한 효과를 얻을 수 있음을 시사한다.

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초록 (요약문)

This study analyzed the impact of the increasing number of electric vehicles on major air pollutants in the context of heightened concern about climate change. To address endogeneity issues between the increase in electric vehicles and other variables, a fixed-effect two-stage least squares (FE2SLS) analysis was conducted, using the scale of electric vehicle subsidies as an instrumental variable. By utilizing subsidy data from the Integrated Electric Vehicle Support Portal, vehicle registration data from the Ministry of Land, Infrastructure and Transport, and air pollution emission data from the Ministry of Environment, the analysis revealed statistically significant reductions in carbon monoxide (CO) and nitrogen dioxide (NO2) when the number of electric vehicle registrations increased. However, there were no significant findings for fine particulate matter (PM10) and ultrafine particulate matter (PM2.5). These results suggest that expanding support for electric vehicles at the regional level to increase their share of registrations could lead to effective reductions in emissions from environmental pollution sources.

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