검색 상세

코로나19 상황에서 프리랜서 강사의 적응과 극복을 위한 학습경험 연구 : 전환학습이론을 중심으로

Freelance lecturer in the situation of COVID-19 Learning experience research for adaptation and overcoming : Focus on transfer learning theory

초록 (요약문)

코로나19라는 위기상황에서 프리랜서 강사들의 학습경험에 주목했다. 이러한 학습경험이 프리랜서 강사에게 어떠한 변화를 주었는지에 탐색하려는 것이었다. 본 연구에서는 코로나19 상황에서 프리랜서 강사들이 경험하는 학습경험을 전환학습이론을 중심으로 탐구했다. 프리랜서 강사들이 코로나19라는 위기상황을 적응 및 극복하기 위해서 한 경험들이 학습경험이 되는 과정들을 질적 연구 방법인 사례연구를 통해 살펴보았다. 연구자는 서울, 경기권에 거주하는 강의경력 10년차 이상의 프리랜서 강사 7명을 연구 참여자로 선정하였다. 연구 참여자와의 사전 서면 인터뷰, 심층면담을 통해 연구 참여자의 실질적인 경험 자료를 수집하였다. 수집한 자료를 전환학습이론을 통해 분석한 결과 다음과 같은 연구 결과를 도출할 수 있었다. 연구 참여자들은 코로나로 인해 경제적 타격, 자존감 상실, 등 내·외재적 변화를 경험하였다. 이러한 과정에서 연구 참여자들은 스스로 돌아볼 수 있었고 성찰을 통해 새로운 시도와 행동을 시작할 수 있었다. 연구 참여자들이 적응과 극복을 위해 하게 된 학습 경험은 자신을 돌아보게 하는 상찰 과정이었고 이를 통해 삶의 의미 전환이 되는 계기가 되었다. 연구 참여자들은 전환학습을 통해 혼란스러운 딜레마에서 성찰을 통한 불만족에서 만족으로의 전환을 경험하였다. 한 걸음 나아가 새로운 시도를 해봄으로써 새로운 만족감을 찾는 과정을 연구를 통해 살펴볼 수 있었다. 코로나19 상황에서 프리랜서 강사들이 참여한 학습 경험은 할 수 있다는 자신감을 불어 넣어줬으며, 자신만의 신념을 깰 수 있는 계기가 되었다. 이 연구결과의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 프리랜서 강사들이 예측 어려운 새로운 환경에서 전환학습을 위해 혼란과 딜레마를 벗어날 수 있는 학습 기회와 동료들과의 공유가 필요하다. 둘째, 평생 교육 시스템을 구축하여 프리랜서 강사들이 이탈되지 않고 직업을 유지할 수 있도록 정보 제공과 지원이 필요하다. 이렇게 함으로써 프리랜서 강사들은 개인적으로 만족감을 느끼면서 동시에 교육의 질을 높이고 더 나은 교육을 제공할 수 있는 교육 전문가로서의 역량을 확보할 수 있을 것이다. 본 연구가 프리랜서 강사에 대한 전반적인 이해 확산에 도움이 되며, 무엇보다 코로나19와 같은 위기상황에서의 프리랜서 강사의 전환학습에 대한 연구의 기초 자료가 되기를 바라는 마음이다.

more

초록 (요약문)

In this study, I focused on freelance lecturers’ learning experience during the critical era of COVID 19. That is, I wanted to know how their experience during those periods affected their attitudes. In this research, their such learning-experience was explored with application of transformative learning theory. Concretely, the process in which their efforts to overcome the COVID 19 era became another learning experience, was contemplated with case study as qualitative method. The participants were seven freelance-lecturers who had taught for more than 10 years and were living in Seoul or Gyeongi Province. Through pre-written interviews and in-depth interview with them, I collected and analyzed their empirical data based on transformative learning theory. And the findings are as follows. First, the participants had experienced both internal and external changes due to COVID 19, such as economic hardship, self-esteem loss, etc. But those difficulties motivated them to look back at themselves, by which they could conduct new behaviors with new minds through reflections. The learning experiences to adapt and overcome the reality has led them to look back at themselves, by which they found new meanings in their life. That is, through transformative learning, they switched the dissatisfaction to satisfaction amid chaotic dilemmas. By extension, I also found the processes in which they could reach new sources of satisfaction through new attempts. Their learning experiences during COVID 19 gave them confidence that they can anything, and made them escape from their own stereotypes and prejudices. The implications of those results are as follows. First, to escape more easily from the challenges given by unpredictable new environment, there should be more chance to share learning experiences among peer freelance-lecturers. Secondly, more information and supports would be needed for lifetime-education establishment so that freelance lectures can maintain their job without deviation. As such, they can secure their quality as education-expert with higher self-satisfaction, by which the education quality can be enhanced too. And I hope that this study would help for further understanding on freelance lecturers, and that would serve as a basis for future studies on their transformative learnings during critical eras such as COVID 19.

more