검색 상세

지식수용자의 e-Book에 대한 태도가 e-Book 이용의도에 미치는 영향 : 확장된 통합기술수용이론(UTAUT2)의 적용

Influence of Knowledge Recipients' Attitude toward e-Books on Their Intention to Use e-Books: Application of the Extended Unified Theory of Acceptance and Use of Technology(UTAUT2)

초록 (요약문)

전자책은 대학교육 현장에서 기존의 종이책을 대체하는 교수학습자료로 활용되고 있다. 전자책의 각종 부가적인 기능이 학습효율을 높여 줄 뿐만 아니라 휴대가 간편하여 편의성을 높여 주기 때문이다. 하지만 전자책이 새로운 기술로 채택되고 확산되기 위해서는 지식수용자의 e-Book 이용의도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구가 필요하고 채택과정에 대한 분석이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 e-Book을 이용하고자 하는 지식수용자를 대상으로 진행된 설문조사를 바탕으로 이용의도에 영향을 미치는 요인을 확장된 통합기술수용이론(UTAUT2)을 바탕으로 검증하였다. 연구대상으로 삼은 지식수용자는 전문대학 이상의 학력을 가진 대학교육 현장의 교강사, 학생, 연구원 그리고 출판관련 업무에 종사하는 전문직 사무직원으로 한정하였다. 연구 결과, e-Book을 이용하는 지식수용자의 태도가 이용의도에 영향을 미칠 것으로 예상되는 5가지 요인 가운데 유의한 정적(+) 영향을 미치는 요인은 성과기대, 사회적 영향, 가격효용, MZ세대특성으로 나타났다. 반면에 e-Book 이용의도에 부적(-) 영향을 미칠 것으로 예상된 지각된 위험은 e-Book 이용의도에 유의한 영향을 미치지 못했다. 따라서 e-Book을 이용하는 지식수용자의 성과기대, 사회적 영향, 가격효용, MZ세대특성은 e-Book 이용의도에 영향을 미치는 요인임을 알 수 있다. 즉, e-Book을 이용하는 지식수용자의 성과기대, 사회적 영향, 가격효용, MZ세대특성이 높을수록 이용의도가 높아지는 것으로 확인되었다. 반면에 e-Book을 이용하는 지식수용자의 지각된 위험은 유의하지 않는 것으로 확인되었다. 즉, 지각된 위험은 e-Book 이용의도에 아무런 영향을 미치지 못했다. 매개변수인 MZ세대특성이 e-Book 이용의도에 미치는 영향에서 매개효과를 나타낼 것이라는 가설에서 성과기대는 유의한 매개효과를 나타났다. 따라서 MZ세대특성이 성과기대와 이용의도 사이에서 유의하게 매개하고 있음이 확인되었다. 가격효용과 이용의도 사이에서도 MZ세대특성이 유의하게 매개하고 있는 것으로 나타났다. 반면에 사회적 영향과 이용의도 사이에서 MZ세대특성의 매개효과는 유의하지 않았다. 지각된 위험이 이용의도에 미치는 영향에 대한 MZ세대특성의 매개효과도 유의하지 않았다. 즉, MZ세대특성은 성과기대와 가격효용에 대해서는 이용의도 사이에서 매개효과를 나타냈지만, 사회적 영향과 지각된 위험에 대해서는 이용의도 사이에서 매개효과를 나타내지 못했다. 통계적으로 유의한 결과를 중심으로 살펴보면 성과기대와 사회적 영향은 이용의도에 대한 직접효과에 유의하였지만, 가격효용은 간접효과에 유의하였다. 반면에 사회적 영향은 간접효과에서 가격효용은 직접효과에서 유의하지 않았다. 지각된 위험은 직접효과뿐만 아니라 간접효과에서도 모두 유의하지 않았다. MZ세대특성을 통한 직접효과는 성과기대와 가격효용에서만 유의하였고, 사회적 영향과 지각된 위험에서는 유의하지 않았다. 집단간 e-Book 이용의도에 대해 알아 본 결과 성별 간에는 통계적으로 유의하였고, 여성이 남성보다 평균이 0.56점 높은 것으로 나타났다. 반면에 연령, 최종학력, 직업집단 간에는 통계적으로 유의하지 않았다. 특히 F검정 결과 특정 연령과 MZ세대특성 간에는 통계적으로 유의하지 않았다.

more

초록 (요약문)

e-Books are being used as teaching and learning materials replacing the existing paper books in the university education field. This is because the various additional functions of e-Books not only increase the learning efficiency, but also increase convenience by being easy to carry. However, in order for e-Books to be adopted and spread as a new technology, it is necessary to study the factors influencing the knowledge recipients’ intention to use e-Books, and to analyze the adoption process. Therefore, this study verified the factors influencing the recipients’ intention to use e-Book based on the expanded Unified Theory of Acceptance and Use of Technology(UTAUT2) with the survey data from the recipients who want to use the e-Book. The knowledge recipients for the study were limited to instructors with an academic background of junior college or higher in the field of university education, students, researchers, and professional office workers engaging in publishing-related work. As a result of the study, among the five factors that are expected to affect the recipients’ intention to use e-Book, performance expectancy, social influence, price value, and characteristics of MZ generation showed a significant positive (+) effect. On the other hand, perceived risk expected to have a negative (-) effect on the intention to use e-Book did not have a significant effect. Therefore, it was found that the performance expectancy, social influence, price value, and characteristics of MZ generation of knowledge recipients using e-Book are factors influencing the intention to use e-Books. In other words, it was confirmed that the higher the performance expectancy, social influence, price value, and characteristics of MZ generation of the knowledge recipient using e-Book, the higher the intention to use e-Book. On the other hand, it was confirmed that the perceived risk of knowledge recipients using e-Books was not significant. That is, the perceived risk had no effect on the intention to use e-Book. In the hypothesis that the characteristics of MZ generation will have a mediating effect in the effect on the intention to use e-Books, performance expectancy showed a significant mediating effect. Therefore, it was confirmed that the characteristics of MZ generation significantly mediates between performance expectancy and intention to use e-Book. It was also found that the characteristics of MZ generation was significantly mediated between price value and intention to use e-Book. On the other hand, the mediating effect of the characteristics of MZ generation between social influence and intention to use e-Book was not significant. The mediating effect of characteristics of MZ generation on the effect of perceived risk on intention to use e-Book was also not significant. In other words, the characteristics of MZ generation showed a mediating effect between the intention to use e-Book for performance expectancy and price value, but did not show a mediating effect between the intention to use e-Book for social influence and perceived risk. Focusing on statistically significant results, performance expectancy and social influence were significant in direct effects on intention to use e-Book, whereas price value was significant in indirect effects. On the other hand, social influence was not significant in indirect effect, and price value was not significant in direct effect. Perceived risk was not significant in both direct and indirect effects. The direct effect through the characteristics of MZ generation was significant only in performance expectancy and price value, but not in social influence and perceived risk. As a result of examining the intention to use e-Book between groups, it was statistically significant between the sexes, and the average score of women was 0.56 points higher than that of men. On the other hand, age, levels of education, and occupational groups were not statistically significant. In particular, as a result of the F test, there was no statistical significance between specific age group and characteristics of MZ generation.

more