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리뷰 데이터 분석을 통한 중소기업 해외수출 시장 추천에 대한 연구

A Study of Overseas Market recommendation for Small Business through Customer Review Data

초록 (요약문)

This paper aims to help small business that lacks financial and information power to export more smoothly by providing customized big data analysis for each product. Specifically, I compared reviews of cleansing foam manufactured by 5 small and medium-sized companies with top 30 products in the ranking of cleansing foam sales in four countries to recommend the most appropriate overseas market for each product. The reviews of cleansing foam products are classified into 6 categories (use, functionality, cleaning power, formulation, aroma, and irritability) by attribute, and then the reviews are classified into positive and negative. After that it will be determined which overseas markets are fit to export by visualizing it on radar charts. As a result, each overseas market have different featured facts, and all 5 Korean cleansing foam are fit to export to Vietnam most.

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초록 (요약문)

본 논문은 자금력과 정보력이 상대적으로 부족한 중소기업이 수출을 하고자 할 때 제품 별로 맞춤화된 빅데이터 분석을 제공하여 해외진출을 조금 더 원활하게 할 수 있도록 도움을 주고자 한다. 구체적으로 5개 중소기업에서 제작한 클렌징폼 제품의 리뷰와 4개 국가의 클렌징폼 판매량 순위 top 30 제품의 리뷰를 비교 분석하여 각 제품별로 가장 수출하기에 적절한 해외시장을 추천해 주고자 한다. 클렌징폼 제품의 리뷰는 속성별 6가지(사용감, 기능성, 세정력, 제형, 향, 자극성)로 분류하였고, 분류된 리뷰를 다시 긍정과 부정으로 분류하여 속성별 긍정적인 리뷰의 비중을 레이더 차트에 시각화하여 해외시장 진출 추천여부를 판단하고자 한다. 분석 결과 4개의 해외시장은 각각 중요시 하는 속성이 달랐고, 5개의 한국 제품 모두 베트남 시장과 공통적인 속성을 가지고 있었다.

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