검색 상세

“Why Hate, and Struggle, and Fight?” : Analyzing Nonviolence in Olive Schreiner’s The Story of an African Farm in Relation to Ecology and Race

초록 (요약문)

This thesis explores how Olive Schreiner’s The Story of an African Farm (1883) engages with the issue of nonviolence. While critics have argued that the protagonist Waldo’s passivity suggests a form of failure, this thesis rethinks that trait as an active demonstration of nonviolence. The thesis applies Judith Butler’s notion of nonviolence which is predicated upon “precariousness” that implies a social condition where all lives are vulnerable to others’ influences and are dependent upon them. Considering the sociohistorical background of colonial South Africa where the exploitation of black labor and nature is committed, the thesis focuses on the significance of Waldo’s nonviolence being displayed in relation to the two issues: ecology and race. Waldo’s interaction with black South Africans and natural subjects manifests his capacity to recognize how the two groups form social bonds that constitute one’s being and, thus, are worthy of preservation. Continuing this discussion of Waldo’s nonviolence, the thesis goes on to compare him with another major character, Lyndall, in terms of their contrasting views on evolutionism and individualism. While Lyndall’s language resonates with the Social Darwinists’ thought and individualistic thinking that legitimizes violence, Waldo defies these prevalent discourses for presuming inevitable progress, racial hierarchy, and an autonomous individual. Lastly, based on the author’s political stance of pacifism and aim for racial integration in South Africa, the thesis interprets the two characters’ deaths as another indication of nonviolence as Lyndall renunciates her previous egoistic thoughts and is enlightened to precariousness, while Waldo also realizes a peaceful cohabitation with the natural subjects.

more

초록 (요약문)

본 논문은 올리브 슈라이너(Olive Schreiner)의『아프리카 농장의 이야기 (The Story of an African Farm)』가 어떻게 주디스 버틀러(Judith Butler)가 말한 비폭력(nonviolence)의 개념을 다루는지 고찰한다. 기존의 연구들에서는 주로 주인공 월도(Waldo)의 수동성을 실패의 한 면모로 여겼지만 본 논문은 월도의 행동들을 적극적인 비폭력의 행사로 재해석한다. 특히 상호의존성 (interdependence)과 취약성(vulnerability)의 개념을 강조하는 비폭력의 관점에서 월도의 비폭력을 관찰한다. 소설에서 월도가 남아프리카 사회의 흑인들, 그리고 돌과 같은 비인간들과 상호작용하는 장면들은, 그가 버틀러가 말하는 관계성의 본질을 파악하여 모든 생명을 평등하게 바라보고 있는 것으로 해석한다. 버틀러의 비폭력 개념이 가진 인종적, 환경적 의미를 토대로 월도의 비폭력 또한 환경과 흑인의 착취가 용인되었던 19세기 남아프리카 식민지의 사회적 배경 안에서 그들에 대한 폭력의 행사를 거부하고 있다고 주장한다. 이와 더불어 이 논문은 월도의 비폭력이 여성 주인공인 린달(Lyndall)과의 차이점에서도 더욱 강조됨을 드러낸다. 소설에서 린달의 언어와 행동들은 폭력을 정당화하는 19세기 사회 진화론자들의 담론을 따르며, 버틀러가 불가능하다 주장하는 온전하고 자립적인 개인이 존재한다는 믿음을 갖고 있다. 이러한 차이점으로 인해 린달은 상호의존성을 받아들여 평등을 추구하는 월도의 비폭력과 반대의 성향을 띤다. 하지만 본 논문은 소설의 마지막에서 린달 또한 죽음을 통해 비폭력의 가능성을 보여준다고 주장하며 소설이 지지하고자 하는 비폭력주의가 슈라이너의 평화주의적이고 인종간의 통합을 중시하는 정치적 견해를 보여준다 제시한다.

more