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전통문화 콘텐츠를 고려한 온라인 게임에서 문화 간 커뮤니케이션 요인에 관한 연구 : 한국과 중국 인터넷 게임을 중심으로

A Study on the Intercultural Communication Factors in Online Games Considering Traditional Cultural Contents: Focusing on Korean and Chinese Internet games

초록 (요약문)

본 연구는 한국 및 중국 온라인 게임 중에서 전통문화 콘텐츠를 커뮤니케이션의 영향 요인을 살펴보고자 진행됐다. 이를 구체적으로 파악하기 위해 소비자의 지속적인 이용 의도와 구매행태에 관한 기존 연구에서 검증된 합리적 행동이론(TRA: Theory of Reasoned Action)으로 게임의 미학적 요소와 현지화 요소가 게이머의 태도에 미치는 영향의 관계에 따라 주요 변인 간의 관계가 한국과 중국 게이머 간에 어떤 차이가 있는지 확인하고자 한다. 한국게임을 지속적으로 이용하여 한국 전통문화를 접하는 중국인 게이머 206명과 중국게임을 지속적으로 이용하여 중국 전통문화를 접하는 한국인 게이머 206명을 대상으로 태도, 주관적 규범 및 지속적인 이용 의도 등 같은 합리적이론 변인들과 한중 온라인 게임의 게임 미학적 요인, 현지화 요인의 관계를 조사했다. 연구 결과 게임의 태도와 주관적 규범은 지속적인 이용 의도에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 행동 태도에 영향을 미치는 관계에서는 한국인과 중국인 게이머의 차이가 있다. 전통문화 콘텐츠 게임중의 게임 미학적인 요소가 한국인 게이머의 행동 태도에 정(+)적인 영향을 미칠 수 있지만 중국인 게이머한테 미치지 않았다. 한국 온라인 게임 중에 전통문화 콘텐츠 게임 현지화는 중국인 게이머의 행동 태도에 정(+)적인 영향을 미치지만, 한국인 게이머한테 미치지 않았다.

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초록 (요약문)

This study was conducted to examine the influence factors of communication of traditional cultural contents among Korean and Chinese online games. In order to understand this in detail, the relationship between the aesthetic elements of games and the localization elements on gamers' attitudes was investigated with the Theory of Reasoned Action (TRA), which was verified in previous studies on consumers' continuous intention to use and purchasing behavior. Therefore, we want to see what differences exist between Korean and Chinese gamers in the relationship between key variables. Theory of Reasoned Action variables such as attitude, subjective norms, and intention to continue using gamers and 412 gamers who continuously used games to experience traditional culture were analyzed.. The relationship between game aesthetic factors and localization factors of Korean and Chinese online games was investigated. As a result of the study, it was found that attitudes and subjective norms of games have a positive effect on the intention to continue using them. However, there are differences between Korean and Chinese gamers in the relationship that affects behavioral attitudes. Among traditional cultural content games, game aesthetics can have a positive (+) effect on the behavioral attitude of Korean gamers,but it did not affect Chinese gamers. Among Korean online games, game localization of traditional cultural contents had a positive effect on the behavioral attitude of Chinese gamers, but it did not affect Korean gamers.

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