부정적 평가에 대한 두려움, 사회부과 완벽주의, 학업지연행동의 관계
Relationships Among Fear of Negative Evaluation, Socially Prescribed Perfectionism and Academic Procrastination
- 주제어 (키워드) 부정적 평가에 대한 두려움 , 사회부과 완벽주의 , 학업지연행동 , Fear of Negative Evaluation , Socially Prescribed Perfectionism , Academic Procrastination
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 한기백
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000076315
- UCI I804:11029-000000076315
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 대학생의 부정적 평가에 대한 두려움, 사회부과 완벽주의, 학업지연행동의 관계에서 부정적 평가에 대한 두려움과 사회부과 완벽주의가 어떠한 관계 방향성을 통해 학업지연행동을 예측하는지 탐색하고자 하였다. 이를 위해 국내 4년제 대학교에 재학중인 대학생 339명의 자기보고식 설문자료를 SPSS 29.0과 PROCESS Macro 4.2를 사용하여 매개효과를 분석하였으며, 부트스트래핑 방법을 활용하여 매개효과의 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부정적 평가에 대한 두려움이 직접적으로 학업지연행동을 예측하는 것으로 나타났다. 둘째, 부정적 평가에 대한 두려움이 사회부과 완벽주의를 예측하였으나, 부정적 평가에 대한 두려움과 학업지연행동의 관계에서 사회부과 완벽주의의 매개효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 사회부과 완벽주의가 학업지연행동을 직접적으로 예측하지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 사회부과 완벽주의와 학업지연행동의 관계에서 부정적 평가에 대한 두려움의 매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 임상적 함의와 함께 제한점 및 후속연구 방향을 논의하였다.
more초록 (요약문)
This study aimed to investigate how fear of negative evaluation and socially prescribed perfectionism predict academic procrastination through the directionality of their relationship. To achieve this, a self-report survey was conducted with 339 college students enrolled in four-year universities in South Korea. The data were analyzed using SPSS 29.0 and PROCESS Macro 4.2 to examine the mediating effects, and the significance of the mediating effects was verified using the bootstrapping method. The results of this study are as follows: First, it was found that fear of negative evaluation directly predicts academic procrastination. Second, fear of negative evaluation predicts socially prescribed perfectionism, but the mediating effect of socially prescribed perfectionism in the relationship between fear of negative evaluation and academic procrastination was not significant. Third, socially prescribed perfectionism was found not to directly predict academic procrastination. Fourth, the mediating effect of the fear of negative evaluation in the relationship between socially prescribed perfectionism and academic procrastination was found to be significant. Based on these results, the clinical implications of this study, as well as its limitations and future research directions, were discussed.
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