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메타버스뱅킹 기술수용을 통한 은행의 추진전략 요인에 대한 연구 : 기술-조직-환경(TOE) 프레임워크를 중심으로

Using Metaverse Banking Technology A Study on the Strategies of Banks : Focusing on the technology-organization-environment(TOE) framework

Abstract

정보통신기술(ICT)이 크게 발전할 때마다 우리 일상생활 뿐 아니라 금융서비스도 진화하였다. 우리나라는 ICT 네트워크가 PC통신에서 인터넷으로 전환된 1999년부터 실질적인 인터넷뱅킹 서비스가 개시되었다. 스마트폰을 통한 모바일뱅킹은 2009년 하나은행이 국내 최초로 iOS용 모바일뱅킹 앱을 배포하면서 시작되었다. 은행은 인터넷과 모바일이 등장했던 ICT산업의 대변화 시기마다 새로운 금융채널을 선보이며 서비스 접점의 다변화를 추구해왔다. 점포 위주 영업을 하던 은행들은 인터넷뱅킹과 모바일뱅킹 기술수용으로 고객을 확대하고 편의성을 높여 왔다. 새 금융채널이 시장에서 확대되면서 점포, 인력 축소 등 비용절감의 효과도 얻었다. 웹 3.0시대를 맞아 은행들은 2021년부터 새 금융채널인 메타버스뱅킹 개발을 본격 추진하고 있다. 본 연구는 메타버스뱅킹 기술 수용을 통한 은행의 추진전략 요인을 분석하기 위한 목적으로 진행하였다. 이를 위해 기업 차원에서 혁신적인 기술을 도입하는데 영향을 미치는 요인을 이해할 수 있는 기술-조직-환경(TOE) 프레임워크의 실증분석 방법을 차용하였다. 아울러 은행이 인터넷뱅킹, 모바일뱅킹 등 신기술을 채택하는 과정의 혁신연구의 분석 틀로 사용됐던 확장된 기술수용모델(TAM2)과 통합기술수용이론(UTAUT1)도 보완적으로 활용하였다. 본 연구는 적용한 이론과 독립변수에 대해 은행을 대상으로 AHP(계층분석적방법)를 통해 주어진 대안들 간 우선순위를 도출하였다. AHP로 도출된 우선순위 요인은 은행들이 메타버스뱅킹을 추진할 때 상대적 중요도가 높은 전략적 요인을 순서대로 보여주는 것이다. 이를 통해 은행들의 메타버스뱅킹 추진 전략에 대한 유효한 방향을 도출하고자 하였다.

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Abstract

Whenever information and communication technology(ICT) has developed significantly, not only our daily lives but also financial services have evolved. In Korea, practical Internet banking services began in 1999 when ICT networks were converted from PC communication to the Internet. Mobile banking through smartphones began in 2009 when Hana Bank distributed the country's first mobile banking app for iOS. Banks have been seeking to diversify service contacts by introducing new financial channels at every period of change in the ICT industry, where the Internet and mobiles appeared. Banks, which used to operate mainly in stores, have expanded their customers and increased convenience through Internet banking and mobile banking technologies. As the new financial channel expanded in the market, it also had the effect of reducing costs, such as reducing stores and manpower. In the wake of the Web 3.0 era, banks have been pushing for the development of metaverse banking, a new financial channel, since 2021. This study was conducted with the aim of analyzing the factors of the bank's promotion strategy through the acceptance of metaverse banking technology. To this end, they adopted an empirical analysis method of a technology-organization-environment(TOE) framework that can understand the factors affecting the introduction of innovative technologies at the corporate level. In addition, the expanded technology acceptance model(TAM2) and integrated technology acceptance theory(UTAUT1), which were used as an analysis framework for innovative research in the process of banks adopting new technologies such as Internet banking and mobile banking, were also supplemented. In this study, priorities between given alternatives were derived through AHP(Hierarchical Analysis Method) targeting banks for the applied theory and independent variables. The priority item derived from AHP is to sequentially show strategic factors that are relatively important for banks to promote metaverse banking. Through this, we tried to derive an effective direction for banks’ metaverse banking promotion strategies.

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