고등학교 예술교과 통합지도의 수업설계 및 적용 : 프로젝트 학습을 기반으로
Design and Application of the Integrated Teaching of High School Arts Curriculum: Based on Project Learning
- 주제어 (키워드) 음악과 미술 , 음악·미술 예술 통합교육 , 예술교과 , 음악 감상수업 , 인상주의와 표현주의 예술 , music and art , music·art , integrated art education , art subject , music appreciation lesson , Impressionist and Expressionist art
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 양미경
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000070200
- UCI I804:11029-000000070200
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
예술작품을 감상하는 것은 인간만의 사유 활동이며 정서적 표현과 사고 능력이라 생각한다. 예술작품을 감상하는 것은 그림을 눈으로 보고 명곡을 귀로 듣는 것이다. 단순히 인간의 감각적 느낌으로 시각, 청각을 활용한 감상을 넘어 인간의 사유 능력과 감정, 내면의 정서가 결합하여 일어나는 정신적 사유 활동을‘감상’이라는 용어로 정의한다. 인간의 고상한 사유 활동인 예술작품 감상은 작곡가나 작가의 심상이 되는 역할이기도 하다. 역사적, 문화적, 시대적인 산물을 이해하고 시대적 영향을 읽어내고 사유할 때 맥락적인 감상과 그 본래의 근원을 볼 수 있는 계기가 된다. 예술작품을 이해하고 감상하는 것은 가르치거나 설명해서 가능하지 않다. 인간의 정서적 사유 능력을 유도하고 안내하는 역할로 도울 수 있는 것이다.‘예술작품을 감상하는 수업에서 교사는 어떠한 역할로 학생들에게 전인격적인 감상이 일어나게 도울 수 있을까?’를 고민하며 예술 통합지도의 감상 수업설계를 계획함으로 연구주제를 가지게 되었다. 음악과 미술이라는 영역은 서로 다른 감각적 예술영역이지만 공통된 속성을 지닌 예술영역이기도 하다. 음악을 감상하면서 인상주의의 회화 화법을 연상할 수 있는 것과 같이 모네의 <인상>이라는 작품을 통해 화폭에서 느껴지는 빛의 영롱함이 드뷔시 음악의 선율과 색채를 연상케 하는, 서로 다른 감각 속에서 공통된 느낌으로 나타날 수 있다. 이를 통해 심미적 경험과 느낌의 세계를 경험할 수 있을 것이다. 수업안에서 교사는 이론적 지식을 설명하지 않고 학생들이 감상을 통해 예술작품을 만나고 감상할 수 있게 한다. 자신의 전인격적인 세계와의 만남과 대화가 이뤄질 수 있는 감상을 할 수 있도록 예술 감상의 지도를 통해 예술작품의 전인적인 감상을 돕는다. 음악감상은 음악 교과의 기본이 되는 활동이다. 음악 수업의 가창, 기악, 창작의 영역에서도 가장 기초가 되는 활동이다. 학교 교육의 음악과 수업에서 다양한 활동과 표현중심의 교수·학습 방법 및 과정들을 설계하며 나아갈 수 있는 영역이기도 하다. 우선 음악감상 수업이 음악 교과의 단일 교과로서의 전문성을 간과하지 않고 나갈 수 있어야 한다. 가장 중요한 것은 음악교육의 목적과 실현에 중점을 둔다. 다양한 형태와 방법이라 할지라도 방법론에 그치는 것이 아닌 음악교육의 핵심적인 본질과 목표인 심미적 경험을 통한 미적 체험, 한 인간의 인본적인 내면의 만남과 감상이 통합교육 지도안 설계의 목적이다. 따라서 예술교과의 감상 수업은 교육의 본질에 관한 방법적 활용과 논의가 수반되어야 한다. 음악과 미술 교과의 서로 다른 감각적 요소를 통해 음악감상 수업의 통합 연구 수업의 학습 목표를 유도한다. 이를 통해 심미적 경험의 과정을 학습의 기회 속에 다양한 방식과 형태로 심미적 효과를 나타낼 수 있다. 인간의 고유한 특성과 경험, 내면의 정서가 발현되는 것은 예술교과의 표현성에서 동기화가 될 수 있고, 삶 속에서 예술적 승화와 가치화의 과정을 통해 경험할 수 있다. 예술교과가 실현할 수 있는 정서의 표현성, 심미적 경험을 발휘할 수 있는 연구가 필요하고 이로 인해 음악감상 수업의 교육적 접근과 연구의 방향에도 긍정적 경험과 기회가 될 것이다.
more초록 (요약문)
It is a unique thinking activity for human beings to appreciate a work of art, which represents human emotional expressions and thinking abilities. When you appreciate a work of art, you use your eyes to look at a painting and your ears to listen to a masterpiece. The term appreciation is defined as a mental thinking activity to combine human thinking abilities, emotions, and internal sentiments beyond the utilization of visual and auditory senses based on simple human sensory feelings. Appreciating a work of art, which is a noble-thinking activity for human beings, serves as an image for composers and writers. It creates a chance to understand historical, cultural, and periodic products, reads the influences of the times, and looks into the contextual appreciation and original root of thinking. You cannot teach or explain how to understand and appreciate a work of art. Inducing and guiding the human ability to think emotionally can be useful for it. Having contemplation over "With what roles can music teachers help their students achieve a whole personality-based appreciation in their appreciation lessons for works of art?" this study set out to make an instructional plan for music appreciation lessons based on integrated art instructions and set a research topic accordingly. Music and fine arts are different domains of art with different sensory requirements, but they share certain common attributes. One can appreciate music and associate it with an Impressionist painting style. One can have common feelings based on different senses from the brilliant light of Impression, Sunrise by Monet, and the melodies and colors of Debussy's music, experiencing a world of aesthetic experiences and feelings. In a lesson, teachers can allow students to meet and appreciate a work of art through appreciation without giving an explanation based on theoretical knowledge. When they provide instructions for the appreciation of art to enable students' encounter and talk with their whole personality-based world, this approach will promote the whole person-based appreciation of a work of art. Music appreciation is one of the basic activities in Music. It is the most fundamental activity in singing, instruments, and creation of music lessons. It also allows for various activities and expression-centered teaching and learning methods and processes in music lessons as part of school education. First of all, it is essential that music appreciation lessons should not neglect the professionalism of Music subject as a single subject. The greatest importance lies in the goals of music education and their fulfillment. When designing an instructional plan for integrated education, teachers should set a goal of promoting students' aesthetic experiences and their encounter and appreciation of their humanistic insides as human beings, which point to the essential nature and objective of music education, beyond diverse forms and methods as part of the methodology. In art subjects, it is thus necessary to ensure that an appreciation lesson should be accompanied by methodological utilization and discussion of the essence of education. Teachers need to drive their students toward the learning goals of integrated research lessons for music appreciation with different sensory elements of Music and Art subjects. This approach can bring aesthetic effects in various methods and forms amid a learning opportunity in the process of an aesthetic experience. The manifestation of unique human features, experiences, and internal emotions can be motivated by the expressiveness of art subjects and experienced in the process of artistic sublimation and values in life. There is a need for research on the expressiveness of emotions and aesthetic experiences that can be realized in art subjects because they will provide positive experiences and chances for the educational approach and research direction of music appreciation lessons.
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