검색 상세

대학 학습공동체 활동에서 협력적 자기효능감, 협력적 자기조절, 학습성과 간의 관계

Relationship Between Collaborative Self-efficacy, Collaborative Self-regulation, and Learning Outcomes in University Learning Community Activities

초록 (요약문)

This study attempted to investigate the relationship between collaborative self-efficacy, collaborative self-regulation, and perceived achievement in learning community activities, and analyze differences in perceived achievement in terms of participation purpose, frequency, and method. The subjects of the study were 105 students participating in learning communities, a program operated by a mid-scale 4 year university in Seoul. Collected data were analyzed through hierarchical multiple regression analysis and simple mediation analysis. The results of the study are as follows. First, collaborative self-efficacy predicted the degree of perceived achievement at a statistically significant level. Second, as a result of verifying the relationship between collaborative self-efficacy and collaborative self-regulation, collaborative self-efficacy significantly predicted collaborative self-regulation. Third, collaborative self-regulation was found to completely mediate the relationship between collaborative self-efficacy and perceived achievement. The results of analyzing the difference in perceived achievement according to the participation experience(purpose, frequency, and method) are as follows. First, difference among groups in perceived achievement according to the purpose of participation could not be found. Second, difference among groups in perceived achievement according to the frequency of participation could not be found. Third, difference among groups could be found in the perceived achievement according to the meeting method of participants. Implicatons of this study are, that in order to increase learners' perceived achievement in learning community activities, the program should be designed in consideration of ways to improve collaborative self-efficacy and self-regulation for group work. The results of this study can be used when designing learning community programs at higher education institutions.

more

초록 (요약문)

본 연구는 학습공동체 활동에서 협력적 자기효능감, 협력적 자기조절 및 인지된 성취도 간의 관계를 규명하고, 참여경험(목적, 빈도, 방식)에 따른 인지된 성취도의 차이를 분석하고자 하였다. 연구대상은 서울 소재 중소규모 4년제 대학에서 운영하는 비교과 프로그램인 학습공동체에 참여하는 학생 105명이었다. 수집된 자료는 위계적 다중회귀분석, 단순매개분석을 통해 분석되었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 협력적 자기효능감이 인지된 성취도를 유의한 수준에서 예측하였다. 둘째, 협력적 자기효능감과 협력적 자기조절 간의 관계를 검증한 결과 협력적 자기효능감은 협력적 자기조절을 유의하게 예측하였다. 셋째, 협력적 자기조절은 협력적 자기효능감과 인지된 성취도 간의 관계를 완전매개하는 것으로 나타났다. 참여경험(목적, 빈도, 방식)에 따른 인지된 성취도의 차이를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습공동체 참여자들의 참여 목적에 따라 인지된 성취도에 있어서 집단 간 차이를 찾을 수 없었다. 둘째, 학습공동체 참여자들의 참여 빈도에 따라 인지된 성취도에 있어서 집단 간 차이를 찾을 수 없었다. 셋째, 학습공동체 참여자들의 모임 방식(대면, 비대면, 대면·비대면 혼합)에 따라 인지된 성취도에 있어서 집단 간 차이를 검증한 결과에서도 집단 간 차이를 찾을 수가 없었다. 본 연구를 통하여 학습공동체 활동에서 학습자들의 인지된 성취도를 높이기 위해서는 협력적 자기효능감과 협력적 자기조절을 향상시킬 수 있는 방법을 고려하여 프로그램 설계를 해야 한다는 시사점을 도출해 낼 수 있었다. 본 연구결과는 학습공동체 운영부서에서 학습공동체 프로그램을 설계할 때 활용될 수 있을 것이다.

more