검색 상세

대입 실패를 경험한 대학생들의 외상 후 성장에 관한 합의적 질적 연구

A Consensual Qualitative Research on the posttraumatic growth among the university students who have failed to enter college

초록 (요약문)

본 연구는 대입 실패를 경험한 대학생들의 외상 후 성장 경험을 합의적 질적 연구 방법(Consensual Qualitative Research)을 통해 탐색하였다. 사전 설문에서 대입 실패를 외상 사건으로 경험하고, 이후 성장을 이루었다고 보고한 1, 2학년의 대학생 13명을 대상으로 반구조화 면접을 진행하였고, 대입 실패 당시의 경험, 극복 과정, 성장에 영향을 미친 여러 요인들에 대해 탐색하였다. 분석 결과 3개의 영역, 9개의 하위 영역, 40개의 범주가 도출되었다. 3개의 영역은 ‘대입 실패 경험’, ‘대입 실패 극복 과정’, ‘대입 실패 후 성장’이었다. ‘대입 실패 경험’의 하위 영역으로는 ‘내적 경험’, ‘주변 사람의 반응’, ‘개인적 측면에서의 실패 인식 요인’, ‘관계·맥락적 측면에서의 실패 인식 요인’의 4개 하위 영역이, ‘대입 실패 극복 과정’의 하위 영역으로는 ‘개인적 측면에서의 성장 요인’, ‘관계·맥락적 측면에서의 성장 요인’의 2개 하위 영역이, ‘대입 실패 후 성장’의 하위 영역으로는 ‘자신에 대한 인식의 변화’, ‘인생 철학의 변화’, ‘관계의 변화’의 3개 하위 영역이 도출되었다. 연구 결과를 바탕으로 대입 실패를 경험한 대학생들의 성장을 돕기 위한 여러 가지 함의점들을 제시하였고, 본 연구의 한계와 후속 연구를 제안하였다.

more

초록 (요약문)

This study used the Consensual Qualitative Research method to explore posttraumatic growth of college students who had failed to enter college. A semi-structured interview was conducted with 13 college students in their first and second years who reported that they considered failing to enter college a traumatic event but later they had grown up afterwards. We explored experiences at the time of college entrance failure, overcoming process, and various factors that affected growth. As a result of the analysis, 3 domains, 9 sub domains and 40 categories were derived. The three domains were 'experience of college entrance failure', 'process of overcoming college entrance failure', and 'growth after college entrance failure'. The sub-domains of 'experience of college entrance failure' include 'internal experience', 'response of people around me', 'individual factors for recognizing failure', and 'factors for recognizing failure in relation and context’. The sub-domains of the 'process of overcoming college entrance failure' include 'individual factors for growth' and 'factors for growth in relation and context'. The sub-domains of 'growth after college entrance failure' include 'changes in self-awareness', 'changes in life philosophy' and 'changes in relationships'. Based on the findings, various implications for helping college students who have failed to enter college entrance were suggested, and the limitations of this study and follow-up studies were presented.

more