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가정의 형태에 따른 부모의 양육태도와 유아의 유치원 생활 적응 비교 분석

An Analysis of Parenting Attitudes and Infants' Adaptation to Kindergarten Life according to Family Types

초록 (요약문)

본 연구는 부모의 양육태도와 유아의 유치원 생활 적응의 관계를 다양한 가정 유형별로 어떠한 유사점과 차이점이 있는지 살펴보는 데 목적이 있다. 이를 위해 경기도 소재에 있는 공립유치원 4곳을 대상으로 담임교사와 학부모들에게 1차 설문지를 함께 배부하여 설문을 실시하였고, 설문지 제출자 중 50명의 집단을 대상으로 2차 검사를 추가로 실시하였다. 최종적으로 교사와 부모 각각 223명의 자료를 SPSS 29.0을 사용하여 분석하였고 본 연구의 주요 결과를 요약해보면 다음과 같다. 먼저 양육태도 측면에서는 첫째, 전체를 대상으로 한 홑벌이와 맞벌이 가정 부모의 양육태도는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 내국인, 다문화, 외국인가정에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 양부모 가정과 한부모 가정 간에도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 다음으로 유치원 생활 적응 측면에서는 첫째, 홑벌이와 맞벌이 가정 전체 유아의 유치원 생활 적응은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 내국인, 다문화, 외국인가정 유아의 유치원 생활적응은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 양부모 가정과 한부모 가정 유아의 유치원 생활 적응 전체에서 유의미한 차이가 있었고 하위요인 중 자아강도를 제외하고 모든 요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 마지막으로 유아의 행동문제 측면에서는 첫째, 홑벌이와 맞벌이 가정에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 내국인, 다문화, 외국인 가정은 분석이 불가하였다. 셋째. 양부모와 한부모 가정도 분석이 불가하였다. 넷째, 부모와 교사 간 평가 일치도를 살펴본 결과 내재화 요인과 DSM 전반적 발달문제에서 유의미한 차이를 보였다. 이러한 연구결과는 다양한 가정 유형에 따른 부모 양육태도와 유아의 유치원 생활 적응을 확인한 것으로 교사에게는 유아의 행동문제 지도에 대한 방향성을 제시하고 부모에게는 양육태도의 중요성을 시사하는 것이다. 본 연구결과의 의의 및 교육적 함의와 연구의 제한점 및 제언에 대해 논의하였다.

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초록 (요약문)

The purpose of this study is to analyze the correlation between parents’ parenting attitudes and their younger children’s adaptation to their kindergarten life. For this purpose, the researcher sampled 4 public kindergartens in Gyeonggi-do and thereby, conducted questionnaire surveys twice for their homeroom teachers and parents. The first questionnaire survey was conducted for all the homeroom teachers and parents, while the second one was conducted for 50 homeroom teachers and parents who had responded to the first questionnaire survey. Finally, the data collected from each 223 teachers and parents were analyzed using the SPSS 29.0. The results of this study can be summarized as follows; First, parents’parenting attitudes did not differ significantly between the single-income families and their dual-income counterparts. Secondly, such sub-factors of parents’parenting attitudes as affective and autonomous ones differed significantly among local, multi-cultural and foreign families. Thirdly, there was found some significant differences of the entire parenting attitudes between double-parent and single-parent families. The results of the analysis regarding younger children’s adaptation to their kindergarten life were as follows. First, younger children’s adaptation to their kindergarten life did not differ significantly between single-income and double-income families. Secondly, younger children’s adaptation to their kindergarten life did not differ significantly among local, multi-cultural and foreign families. Thirdly, there was found some significant differences of younger children’s adaptation to their kindergarten life between double-parent families and single-parent ones, and such differences were also significant in all the sub-factors of younger children’s adaptation to their kindergarten life except for the ego strength. Lastly the findings in terms of younger children’s behavioral problems were as follows; First, there was found no significant differences between signle-income and double-income families. Secondly, there was also found no significant differences among local, multi-cultural and foreign families. Thirdly, there was found no significant differences between single- and double-parent families. Fourthly, as a result of examining the conformity of assessment between parents and teachers, some significant differences were found in terms of internalization factors and DSM developmental problems. Such findings of this study would confirm the correlations between parents’parenting attitudes and their younger children’s adaptation to their kindergarten life depending on diverse types of the families, and therefore, they would well suggest some directions of guiding younger childrefn’s behavioral problems for the kindergarten teachers and the importance of parenting attitudes for the parents. Lastly, the researcher discussed the significance of the findings of this study, their educational implications, limits of the study and the suggestions.

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