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기업의 사회적 책임활동이 기업평판과 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향 : 한·중 소비자를 중심으로

The impact of Corporate Social Responsibility on Corporate Reputation, Customer Satisfaction, and Customer Loyalty: Focus on Korean and Chinese Consumers

초록 (요약문)

본 연구는 기업의 사회적 책임 활동이 기업 평판, 고객 만족 및 고객 충성도에 미치는 영향을 한국과 중국 소비자를 대상으로 총 600부를 수집하고 SPSS26.0과 AMOS21을 이용해 분석하였다. 연구결과에 따르면 경제적 책임 활동, 법적 책임 활동, 윤리적 책임 활동과 자선적 책임 활동이 고객 충성도에 주는 영향이 한국소비자와 중국 소비자 모두에서 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 한국과 중국 소비자의 기업평판과 고객만족은 고객 충성도에 유의한 정의 영향을 미치고 있으며 기업의 사회적 책임 활동과 고객 충성도 사이에 모두 매개효과도 가지고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 기업들이 기업의 사회적 책임 활동에 대한 한국과 중국 소비자의 태도를 이해하는 데 도움을 줄 수 있으며, 국내시장과 해외 시장 확대를 목적으로 하는 한국과 중국기업에 대한 사회적 책임 프로그램을 수행할 수 있는 효율적인 시나리오를 제공할 수 있다는데 있다.

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초록 (요약문)

This study collected a total of 600 copies from Korean and Chinese consumers, and used SPSS26.0 and AMOS21 to analyze the impact of CSR activities on corporate reputation, customer satisfaction and customer loyalty.The results show that economic responsibility activities, legal responsibility activities, ethical responsibility activities and philanthropic responsibility activities have a positive impact on consumers' loyalty in Korea and China. Second, corporate reputation and customer satisfaction of Korean and Chinese consumers significantly affect customer loyalty, and both corporate social responsibility activities and customer loyalty have a mediating effect. The significance of the study is that it can help companies understand the attitude of Korean and Chinese consumers towards corporate social responsibility activities, and it can also help Korean and Chinese companies develop social responsibility plans aimed at expanding their domestic and overseas markets. It is about being able to provide efficient scenarios that can be performed.

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