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디지털 시대의 평생학습사회 구현을 위한 학점은행제와 K-MOOC의 연계 운영 방안

A study on the management of the Credit Bank System and K-MOOC for the realization of a lifelong learning society in the digital age

초록 (요약문)

학점은행제와 K-MOOC는 국가 주도 평생교육 과정의 대표 사례로, 교육부는 2019년 두 제도의 연계를 위해 ‘K-MOOC 학점은행제 과정’을 신설하였다. 그러나 그 효과는 미미했으며 학점은행제와 K-MOOC가 가진 각각의 문제를 해결하기에도 역부족이었다. 이에 본 연구는 문헌조사와 심층 면담을 활용하여 학점은행제와 K-MOOC의 현황과 문제를 분석하고, 보다 효과적인 연계 운영 방안을 제시하고자 했다. 먼저 학점은행제와 K-MOOC는 근거 법령이 다르므로, 「학점인정 등에 관한 법률」 및 「고등교육법」을 개정해야 한다. 교육부는 학습자의 수요를 파악하여 다양한 교육과정을 설정하는 것이 필요하다. 국가평생교육진흥원에서는 ‘학점은행제 K-MOOC 연계 운영 전담 부서’를 신설하고, 교육훈련기관에 인력이나 비용을 지원하는 것이 좋다. 교육훈련기관은 충분한 제반이 갖추어져 있는 대학을 중심으로 운영하며, 강좌는 온라인 형태로 제공해야 한다. 모든 강좌를 K-MOOC 플랫폼에 탑재하고 일반과정과 학점인정 과정으로 구분하는 것이다. 이때 학점인정 과정은 부분 유료화하고, 온·오프라인 심화 과정을 갖추는 것이 필요하다. 그리고 K-MOOC 플랫폼 고도화를 통해 온라인 평가기능을 추가하고, 모든 학습과정과 결과를 한 번에 보고 관리할 수 있도록 해야 한다. 본 연구는 학점은행제와 K-MOOC의 통합 연계를 통해 보다 효과적인 정책 운영방안을 제시했다는 데에 그 의의가 있다. 평생교육을 운영하고 있는 담당자와 평생교육을 경험한 학습자를 대상으로 면담을 진행하고, 두 제도의 연계 필요성과 실효성을 확인했다는 점도 의미가 있다. 그러나 대부분 국내 사례 및 자료를 중심으로 문헌 연구가 이루어졌으며, 자료를 해석하는 데 있어 연구자의 주관적 견해가 개입되었을 가능성이 있다. 추후 연구에서는 해외의 선진 사례를 검토하는 것이 필요하며, 면담 외에도 대규모 설문을 통해 정량적 데이터를 검토하는 방안을 고려해야 한다.

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초록 (요약문)

The Credit Bank System and K-MOOC are representative examples of state-led lifelong education courses, and the Ministry of Education established the 'K-MOOC Credit Bank System process' in 2019 to link the two systems. However, the effect was slight, and it was not enough to solve the problems of the Credit Bank System and K-MOOC. Therefore, in this study, we analyzed the current situation and problems of the Credit Bank System and K-MOOC using literature research and in-depth interviews, and tried to propose a more effective linkage management plan. First, since the Credit Bank System and K-MOOC are based on different laws, that laws must be revised. The Ministry of Education needs to grasp the needs of learners and set up various curriculum. The National Institute For Lifelong Education should set up a `Credit Bank System K-MOOC collaboration department' to provide human resources and financial support to education and training institutions. Education and training institutions should be operated mainly by universities with sufficient facilities, and courses should be offered in online. All courses will be installed on the K-MOOC platform and divided into general courses and credit certification courses. At this time, it is necessary to make the credit certification courses partly chargeable and provide on/offline deepening courses. In addition, through the enhancement of the K-MOOC platform, online evaluation functions should be added and all learning processes and results can be viewed and managed at once. The significance of this research is that it presented a more effective policy management plan through the integration and collaboration of the Credit Bank System and K-MOOC. It is also significant that interviews were conducted with the person in charge of lifelong education and learners who have experienced lifelong education to confirm the necessity and effectiveness of cooperation between the two systems. However, most of the literature research were conducted focusing on domestic cases and data, and it is possible that the researcher’s subjective opinions intervened in interpreting the materials. In future research, it is necessary to examine advanced overseas cases, and we must consider measures to examine quantitative data through large-scale survey in addition to interviews.

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