검색 상세

멀티 페르소나 성향, 프라이버시 관리, 관계 피로감이 소셜 미디어 다중 계정 이용에 미치는 영향에 관한 연구 : 자기감시성의 조절효과

A study on the effects of multi-persona disposition, privacy management, and relationship exhaustion on the use of multiple social media accounts: the moderating effect of self-monitoring

초록 (요약문)

본 연구는 최근 활발하게 이용되고 있는 소셜 미디어 다중계정 이용의 양상과 이에 영향을 미치는 심리적 요인에 관해 알아보고자 진행되었다. 이를 위해 다중계정 이용 특성과 이용 유형을 알아보고, 이용 유형 간 이용 특성에 차이가 있는지 조사하였다. 또한, 멀티 페르소나 성향과 프라이버시 관리, 관계 피로감, 자기감시성과 다중계정 이용 특성의 관계를 살펴보았다. 이에 관한 분석을 진행하기 위해 인스타그램을 이용하는 20대와 30대 200명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하여 데이터를 수집하였다. 연구결과, 운영하고 있는 다중계정의 개수는 두 계정인 응답자가 152명으로 가장 많았으며, 계정 수가 많아질수록 이용자가 감소하였다. 이용량은 운영하고 있는 계정의 수에 관계없이 본계정 이용량이 가장 많았으며, 두 번째 계정도 활발한 이용을 보였다. 다섯 번째 계정의 경우 이용자 전원이 일주일 평균 이용 횟수와 하루 평균 이용 시간에서 모두 최하 시간을 선택하였다. 다중계정 개수에 따른 하루 평균 이용량과 다중계정 이용의도에 차이가 있는지 알아보기 위해 비모수 검정을 진행한 결과, 이용량과 이용의도에서 모두 집단 간 차이가 있는 것으로 나타났다. 사후검정 결과 하루 평균 이용량에서는 계정 개수가 3개, 4개, 5개인 집단이 2개인 집단보다 이용량이 많았으며, 다중계정 이용의도의 경우 계정이 3개인 집단이 2개인 집단보다 이용의도가 높았다. 다중계정 이용 유형은 크게 계정관리, 인상관리, 자기범주화, 실용적 이용, 소셜 미디어 계정의 포트폴리오화로 총 5개의 유형이 추출되었다. 그 중 계정관리 유형이 두 번째, 세 번째 계정에서 가장 많은 이용을 보였으며, 자기범주화 유형이 두 번째, 세 번째 계정에서 그 다음으로 많은 이용을 보였다. 다섯 번째 계정의 이용 유형은 실용적 이용과 각 계정의 포트폴리오화만 분류되었다. 두 번째 계정의 인스타그램 하루 평균 이용량, 다중계정의 개수, 다중계정 이용의도가 이용 유형별로 차이가 있는지 알아보기 위해 비모수 검정을 실시하였다. 그 결과, 자기범주화 유형이 소셜 미디어 계정의 포트폴리오화보다 하루 평균 이용량이 더 많은 것으로 나타났다. 멀티 페르소나 성향은 인스타그램 하루 평균 이용량과 다중계정 이용의도에 유의미한 정적 영향을 보였으며, 프라이버시 관리는 다중계정 이용의도에 정적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 관계 피로감은 다중계정 개수에 p<.10 수준에서 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자기감시성의 조절효과는 프라이버시 관리와 다중계정 이용의도의 관계에서 정적으로 유의하였다. 성별과 연령 등의 인구통계학적 특성이 변인들 간 관계에서 조절효과로서 영향을 미치는지 분석해 본 결과, 멀티 페르소나 성향과 다중계정 개수의 관계에서 연령이 부적인 조절효과를 갖는 것으로 나타났다. 본 연구는 소셜 미디어의 한 이용방식인 다중계정 이용에 관하여 그 이용 특성을 알아보고, 심리적 변인 간 관계를 분석함으로써 다중계정 이용자를 구체적으로 이해하는데 기여했다는 데에서 의의를 갖는다. 또한 현재까지 질적 분석에 치중되어 있던 다중계정에 관한 논의를 양적 분석을 통한 실증적 연구를 진행하였다는 점에서 차별점을 갖는다.

more

초록 (요약문)

This study was conducted to find out the aspects of social media multi-account use, which has been actively used recently, and the psychological factors that affect it. To this end, the characteristics and types of use of multiple accounts were investigated, and whether there were differences in the characteristics of use between the types of use was investigated. In addition, the relationship between multi-persona disposition, privacy management, relationship exhaustion, self-monitoring and multi-account use characteristics was examined. In order to analyze this, an online survey was conducted on 200 people in their 20s and 30s who use Instagram to collect data. As a result of the study, the number of multiple accounts operated was the highest at 152 respondents with two accounts, and the number of users decreased as the number of accounts increased. Regardless of the number of accounts in operation, the main account usage was the highest, and the second account also showed active usage. In the case of the fifth account, all users selected the lowest time in both the average number of times of use per week and the average time of use per day. As a result of conducting a nonparametric test to find out whether there was a difference in the average daily usage and the intention to use multiple accounts according to the number of multiple accounts, there were differences between groups in both usage and intention. As a result of the post-test, the average daily usage was higher in the group with 3 accounts, 4 accounts, and 5 accounts than in the group with 2 accounts, and in the case of multi-account usage intention, the group with 3 accounts was higher in the group with 2 accounts. A total of five types were extracted from the multi-account use types: account management, impression management, self-categorization, practical use, and portfolioization of social media accounts. Among them, the account management type showed the most use in the second and third accounts, and the self-categorization type showed the next most use in the second and third accounts. As for the use type of the fifth account, only practical use and portfolioization of each account were classified. A nonparametric test was conducted to find out whether there was a difference in the average daily use of the second account on Instagram, the number of multiple accounts, and the intention to use multiple accounts by type of use. As a result, it was found that self-categorization type had more daily average usage than portfolioization of social media accounts. The multi-persona disposition showed a significant positive effect on the daily average usage of Instagram and the intention to use multiple accounts, and privacy management had a significant effect on the intention to use multiple accounts. Relationship exhaustion was found to have a negative effect on the number of multiple accounts at the p<.10 level. The moderating effect of self-monitoring was positively significant in the relationship between privacy management and intention to use multiple accounts. As a result of analyzing whether demographic characteristics such as gender and age affect the relationship between variables as a moderating effect, it was found that age has a negative moderating effect in the relationship between multi-persona disposition and number of multiple accounts. This study is significant in that it contributes to a detailed understanding of multi-account users by examining the characteristics of use of multiple accounts, a method of using social media, and analyzing the relationship between psychological variables. In addition, it is differentiated in that the discussion on multiple accounts, which had been focused on qualitative analysis, was conducted through empirical research through quantitative analysis.

more