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심뇌혈관질환 예방 메시지 주체·프레임·증거유형이 30~40대 수용자의 메시지 지각과 정보 획득력에 미치는 영향

The effects of disease on perception and information acquisition ability according to Cardio-Cerebrovascular disease prevention and management message types : between the ages of 30 and 40

초록 (요약문)

본 연구에서는 심근경색증, 뇌졸중 조기증상 인지 향상을 위해 건강신념모델과 해석수준 이론을 적용하여 메시지 유형에 따라 심뇌혈관질환에 대한 지각과 정보 획득력에 미치는 영향을 살펴보았다. 건강 메시지 유형은 메시지 주체, 프레임, 증거유형으로 구성하여 심뇌혈관질환에 대한 지각(지각된 심각성, 지각된 취약성, 지각된 혜택, 지각된 장애, 예방 행동 의도)과 정보 수용과 이해력을 탐색하였다. 또한 심뇌혈관질환에 대한 지각이 정보 획득력에 미치는 영향에 대해서도 알아보았다. 그리고 인지 정교화 가능성 모델 이론을 적용하여 메시지 유형과 심뇌혈관질환에 대한 지각, 정보 획득력 간의 관계에서 개인의 관여도(관여도, 인지욕구, 사전적 지식, 낙관적 편향, 개인 질병 유무)가 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보았다. 연구 방법은 온라인 실험으로 진행하였으며, 2022년 9월 30일부터 10월 4일까지 전국적 패널조사업체에 의뢰하여 진행되었다. 모집한 실험 참가자들은 총 270명이었으며 30~~40대로 이루어졌는데, 총 8개 그룹으로 나누어 실험을 진행하였다. 연구 대상의 일반적 특성에 대해 물어보고, 각각 다른 8개 그룹에 각각 다른 8개 심뇌혈관질환 메시지 홍보물을 실험 처치물을 보여주고 심근경색증과 뇌졸중에 대한 관여도 인식, 사전 지식, 인지 욕구, 낙관적 편향에 관한 설문평가를 실시하도록 하였다. 그리고 심근경색증과 뇌졸중의 조기증상 홍보물을 제시하고 심뇌혈관질환에 대한 지각에 대한 문항으로 지각된 심각성, 지각된 취약성, 지각된 혜택, 지각된 장애, 예방 행동 의도를 실험 참가자들에게 제시하였다. 그리고 정보 획득력을 평가하기 위해 심근경색증, 뇌졸중 조기증상 문항과 증상 발생 시 대처 방법에 대해 물어보았다. 실험 처치물 문구과 이미지는 메시지 주체는 자기 지향(나)과 타인 지향(부모), 프레임은 이익과 손실. 증거유형은 통계와 내러티브로 조합하여 총 8가지 처치물로 구성했다. 그 결과, 심뇌혈관질환 메시지 유형과 메시지 주체, 프레임, 증거유형 세 개 항목이 ‘심뇌혈관질환의 지각’과 지각된 심각성, 지각된 취약성, 지각된 장애, 지각된 혜택, 건강 행동 의도의 다섯 개 항목에 대한 효과가 있는지 확인하였을 때, 메시지 프레임은 이득이고 증거유형이 내러티브일 경우와 메시지 프레임이 손실이고 증거유형에 통계일 경우에 30~40대 수용자는 지각된 심각성을 높게 인지하는 것으로 나타났다. 또한 심뇌혈관질환 메시지 유형과 메시지 주체, 프레임, 증거유형 세 개 항목이 정보 획득력에 미치는 영향을 알아본 결과, 메시지 프레임이 이득이고 주체가 타인 지향(부모)일 경우와 메시지 프레임이 손실이고 주체가 자기 지향(나)일 경우 정보 획득력이 높아지는 것으로 나타났다. 또한 ‘심뇌혈관질환에 대한 지각’의 하위 다섯 개 항목이 정보 획득력에 영향을 미치는지 검증해보았을 때, 지각적 혜택만이 정보 획득력과 유의미한 상관관계로, 지각된 혜택을 높여야 정보 획득력을 향상시킬 수 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 심뇌혈관질환 메시지 유형이 심뇌혈관질환에 대한 지각과 정보 획득력 간의 관계에서 개인의 관여도(관여도, 사전적 지식, 인지 욕구, 낙관적 편향, 개인 질병 유무)가 미치는 영향을 확인하였을 때, 다섯 개의 항목 모두 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 30~40대 대상으로 조기증상 인지율 향상을 위한 설득 효과가 유의미한 메시지 유형을 밝혔고, 이는 실무에서 적용할 수 있다는 점에서 큰 의의가 있다. 또한 해석수준이론의 핵심 개념으로 메시지 지향성, 프레임, 증거유형을 설명한 연구라는 점에서 의미 있는 시도라고 할 수 있다. 무엇보다 메시지 주체를 ‘나’와 ‘부모님’으로 분류하여 심뇌혈관질환을 예방 관리해야 하는 ‘나’의 모습과 주로 발생하는 연령층의 보호자 세대의 모습을 담아내며 노년기 부모에 대한 자식의 건강 개입이라는 한국의 현실까지 잘 담아낸 연구라고 할 수 있다.

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초록 (요약문)

In Korea, heart and Cardio-Cerebrovascular disease is one of the top ten causes of death, and it contributes to deteriorating health, difficulty living, and economic burden. The government is also implementing the 'Cardio-Cerebrovascular disease prevention and management project' to reduce the burden of medical and socioeconomic costs caused by heart and cerebrovascular disease. Over the course of the week dedicated to heart and cerebrovascular disease prevention and management, the Korea Centers for Disease Control and Prevention (KCDC) conducted a publicity campaign targeting office workers between the ages of 30 and 40. Those in their 30s and 40s are most susceptible to myocardial infarction and stroke risk factors, and they are the generation responsible for guarding those over 50 who are prone to these diseases. In this study, the purpose was to identify a promotional message that can improve the recognition of early symptoms of myocardial infarction and stroke in people in their 30s and 40s. Therefore, in order to improve the early symptoms of myocardial infarction and stroke and cognition, this study examined the effects of heart and cerebrovascular disease on perception and information acquisition ability according to message types by utilizing the health belief model and Construal level theory. The paper categorized health message types by message subject, frame, and evidence type. In addition, this paper presented the perception of heart and cerebrovascular disease (perceived severity, perceived vulnerability, perceived benefit, perceived disability, and preventive action intention). In addition, the reception and comprehension of information were examined. Moreover, this paper examined the effect of perception on information acquisition ability in heart and cerebrovascular diseases. Using the Elaboration Likelihood Model(ELM) theory, this paper shows how individual involvement(involvement, need for cognition, prior knowledge, optimistic bias, presence of individual diseases) is influenced by message type, perception of heart and cerebrovascular disease, and ability to acquire information. The study was conducted online by a nationwide panel survey company from September 30 to October 4, 2022. This study recruited 270 people in their 30s and 40s and divided them into 8 groups. Study participants were asked about their general characteristics, and eight different heart and cerebrovascular disease messages were presented to eight different groups, respectively, along with experimental treatments. Following that, this study evaluated involvement in myocardial infarction and stroke, prior knowledge, need for cognition, and optimism bias using questionnaires. Promotional materials for early symptoms of myocardial infarction and stroke were also provided to participants. Participants were then asked questions about their perception of heart and cerebrovascular disease, including perceived severity, perceived vulnerability, perceived benefit, perceived disability, and preventive behavior intentions. This study also asked participants about early symptoms of myocardial infarction and stroke and how they coped with them. In terms of experimental materials text and images, this study included eight treatments, including me and my parents for the message subject, profit and loss for the frame, statistics and narrative for the evidence type. The results of checking whether three items of message type, message subject, frame, and evidence type of heart and cerebrovascular disease have an effect on five items showed that the message frames of 'perception of heart and cerebrovascular disease' and perceived severity, perceived vulnerability, perceived disability, perceived benefit, and health behavioral intention were useful. When the Evidence Type is Narrative, the Message Frame is Loss, and the Evidence Type is Statistical, people in their 30s and 40s perceive perceived seriousness highly. According to the results of a verification of how message type, message subject, frame, and evidence type affect information acquisition ability for heart and cerebrovascular disease, the information acquisition power was high if the message frame was a gain, the subject was my parent, the message frame was a loss, and the subject was me. In the test of whether perceptions of heart and cerebrovascular disease affect information acquisition ability, only perceived benefit was significantly correlated with information acquisition ability. Information acquisition ability can be improved only when perceived benefits are greater. Lastly, in the relationship between the message types of heart and cerebrovascular disease and the ability to acquire information about heart and cerebrovascular disease, individual involvement (involvement, prior knowledge, need for cognition, optimism bias, and presence of individual disease) did not have any moderating effects. In this study, message types were found to improve the recognition rate of early symptoms in subjects in their 30s and 40s. A major advantage of this study is that it can be applied in practice. Furthermore, this study explains message orientation, frame, and evidence type, which is a core concept of Construal level theory. By categorizing the message subjects into 'me' and 'parents', this study explained the appearance of the 'me' who should prevent and manage heart and cerebrovascular diseases and the caregiver generation of the vulnerable age group, and accurately reflected reality in Korea regarding children's health interventions for elderly parents.

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