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20-30대 대인관계 지향성이 인스턴트메시지 중독경향성에 미치는 영향 : 인스턴트메시지 상호작용의 매개효과와 감정적 자기노출의 조절효과

The Effect of the Interpersonal Orientation of People in their 20s-30s on their Addiction Tendency Toward Instant Messaging: The Mediation Effect of instant message interactions and the Moderation effect of emotional self-disclosure

초록 (요약문)

본 연구는 인스턴트메시지 사용량이 가장 높은 20대와 30대를 대상으로, 대인관계 지향성이 인스턴트메시지 중독경향성에 미치는 영향을 알아보았다. 또한, 인스턴트메시지 서비스 이용자가 느낄 수 있는 특징을 상호작용 긍정특성과 부정특성으로 분류하여 각 변인이 매개된 상황에서 유의한 영향을 미치는지 확인하였다. 마지막으로, 인스턴트메시지 사용에 있어 감정적 자기노출의 조절효과를 확인하였다. 총 223명을 대상으로 자기보고식 설문을 진행하였으며 구조방정식과 위계적 회귀분석을 진행하여 변인간 관계를 살펴보았다. 분석 결과 구조방정식을 통한 경로계수에서 대인관계 지향성은 중독경향성에 직접적으로 유의한 영향을 미치지 않았다. 남성과 여성집단의 회귀계수를 비교한 결과 대인관계 지향성과 상호작용 부정특성 간 경로에 남성 그룹의 회귀계수가 여성 그룹의 회귀계수보다 유의하게 높았다. 위계적 회귀분석을 통한 매개효과 검증 결과 대인관계 지향성의 하위요인 중 애정의 경우 상호작용 부정특성의 매개효과가 통계적으로 유의하지 않았으며, 조절효과 검증 결과 상호작용 부정특성이 인스턴트메시지 중독경향성에 영향을 미치는 데 있어 감정적 자기노출이 유의한 정적 조절효과를 행사하는 것으로 확인되었다. 이같은 결과를 통해 대인관계 지향성과 SNS 중독경향성 간 관계의 유의성을 증명한 기존의 연구와 비교하였을 때 인스턴트메시지는 SNS와 기능적 측면에서 중복이 있으나, 사용자의 특성과 매체의 특성이 결합하였을 때 기존의 연구결과와 상이한 결과를 보일 수 있음을 확인할 수 있었다.

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초록 (요약문)

This study investigated the effect of interpersonal orientation on people’s addiction tendency toward instant messaging, targeting people in their 20s and 30s which are the age groups that use instant messaging the most.The characteristics that instant messaging service users could experience while using the service were classified into two: positive interaction characteristics and negative interaction characteristics. This study aimed to identify whether each variable had a significant effect in a mediated situation. Lastly, the moderating effects of emotional self-disclosure on instant message usage were confirmed as well. An online survey was conducted on a total of 223 participants, and the relationship between the variables was examined through structural equation modeling and multiple regression. As a result of the structural equation modeling, a person’s interpersonal orientation did not directly affect his/her addiction tendency toward instant messaging. When this study compared the regression coefficients between males and females, males showed a significantly higher regression coefficient than females in the path between interpersonal orientation and negative interaction characteristics.As a result of testing the mediating effect through hierarchical multiple regression analysis, this study found that the mediating effect of negative interaction characteristics was not statistically significant in the case of affection, a sub-factor of interpersonal orientation. As a result of testing the moderating effect, it was confirmed that emotional self-exposure led to a significant positive moderating effect on the influence of negative interaction characteristics on the addiction tendency towards instant messaging. Furthermore, this study was able to stand out among previous studies that examined the relationship between interpersonal orientation and the addiction tendency toward social network services by showing significantly different results. Although instant messages overlapped with social network services in terms of their functions, it was confirmed that by combining the users’ individual characteristics and the characteristics of the media platform, this study’s results differed from previous research.

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