구독경제에서의 사용자 인식변화 탐색과 디자인 팩터 설계 : 99개 구독모델 기업을 중심으로
An Exploratory Study of Changes in User Perception in the Subscription Economy and Laying out Design Factors : Focusing on 99 subscription model companies
- 주제어 (키워드) 구독경제 , 구독경제 유형 , 구독모델 , 구독모델 디자인 팩터 , 맥락효과 , 실용재 , 쾌락재 , 탐색재 , 경험재 , 단일집단 사전사후 검사 , 통제집단 사후검사 , 사례연구 , 범주형 회귀분석 , subscription economy , Subscription model , context Effects , utilitarian goods , hedonic goods , search goods , experience goods , one-group pretest–posttest design , posttest-only control group design , Categorical Regression , CATREG
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 김길선
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 2
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 경영전문대학원 글로벌서비스경영학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000069907
- UCI I804:11029-000000069907
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 급성장하는 구독경제의 학문적 연구범위를 확장하고, 제공자의 성공적인 구독모델 구현을 돕기 위해 수행되었다. 이를 위해 현존하는 국내외 99개 구독모델 기업을 토대로 총 3개의 연구를 진행하였다. 첫째, 단일집단 사전사후검사(전문가)와 통제집단 사후검사(일반 사용자) 실험연구 방법을 이용하여 구독모델이 도입될 경우 사용자의 상품유형 인식과 구매의향 변화가 발생하는지 탐색하였다. t-test, 회귀분석, 분산분석을 통해 알아본 결과, 소비동기는 쾌락재로, 품질추론은 경험재로 인식되는 경향이 커지고, 구매의향은 감소하는 것으로 나타났다. 실용재로 인식할수록 구매의향은 높아지며, 가장 높은 구매의향을 보인 상품유형 카테고리는 전문가의 경우 경험적 실용재, 일반 사용자는 탐색적 실용재로 나타났다. 둘째, 구독경제에 대한 개념적 이해를 돕기 위해 구독경제를 사용자 선택형, 제공자 추천형, 사용자 렌탈형, 제공자 주도형으로 분류하고, 관련 사례로 면도날(와이즐리), 커피(빈브라더스), 자동차(현대셀렉션), 애니메이션(라프텔)을 소개하였다. 셋째, 설문 데이터를 활용하여 범주형 회귀분석으로 구매의향에 영향을 미치는 디자인 팩터를 도출하고, t-test, 분산분석을 이용해 각 업종 별 구매의향이 높은 디자인 팩터를 검증하였다. 그 결과, 업종이 구매의향에 가장 중요한 변인으로 나타났고 업종 별로 각기 다른 제공방식에 사용자들의 선호도가 다르다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 구독경제에 대한 질적, 양적 접근을 통해 구독모델 도입 시 사용자의 인식변화가 일어날 수 있다는 새로운 통찰을 제시하고, 구독모델 디자인을 위한 실효성 있는 연구결과를 제시한다는 점에서 학문적, 실무적 의미가 있다.
more초록 (요약문)
This study was conducted to expand the scope of academic research on the rapidly growing subscription economy and to help service providers implement a successful subscription model. A total of three studies were examined based on 99 existing domestic and foreign subscription model companies. First, it used one-group pretest–posttest design for 31 experts and a posttest-only control group design for 152 general users to explore whether the user's perceptions of product types and purchase intention changes when the subscription model is introduced. As a result, it was found that the tendency to perceive consumption motivation as hedonic goods and quality inference as experience goods increased, while purchase intention decreased. The more the product is recognized as utilitarian goods, the higher the purchase intention, and the product type category showing the highest purchase intention was EX-UT goods for experts and Search-UT goods for general users. Second, the subscription economy is classified into user-selected, service provider-recommended, user-rental, and service provider-directed to help the conceptual understanding of the subscription economy. It showed Wisley (razor blades), Bean Brothers (coffee), Hyundai Selection (automobile), and Raff Tell (animation) as examples. Third, it derived design factors that affect purchase intention through categorical regression analysis using survey data. It verified design factors with high purchase intention for each industry using t-test/analysis of variance. As a result, it was found that the industry type was the most important variable in purchase intention, and that users' preferences were different for each industry. This study has academic and practical significance in that it presents new insights that users' perceptions through qualitative and quantitative approaches to the subscription economy can change when the subscription model is introduced and presents effective research results for subscription model design.
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