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현행 <세계사> 교과서의 냉전 관련 서술에 대한 비판적 분석

A Critical Analysis of Cold War-related Descriptions in the Current <World History> Textbook

초록 (요약문)

2015 개정 ‘세계사’ 교육과정에서 현대사는 다시 주목받게 되었다. 냉전과 관련 내용에서는 이전 교육과정에서는 볼 수 없었던 내용의 ‘교수·학습 방법 및 유의 사항’이 추가되었다. 그 내용은 냉전에 대한 최근 연구 경향과도 방향성이 일치한다. 본 연구는 이를 현행 교육과정에 ‘최근의 연구’ 성과를 반영하자 하는 것으로 보고 그 연구 성과가 반영된 정도를 분석하였다. 그리고 현행 교육과정의 변화에 따라 기존의 냉전 관련 내용이 가지고 있던 문제점들이 해소되었는지 분석하였다. 연구내용으로는 Ⅱ-1장에서 최근의 냉전 관련 학계 연구 동향을 검토하고, Ⅱ-2장에서 7차부터 현행 교육과정까지의 비교를 통해 현행 교육과정에서 기존의 문제점을 해소하고 ‘새로운 연구’ 성과를 반영하고자 하는 변화가 나타난 배경을 검토하였다. 이는 교과서를 분석하는 기준을 마련하기 위한 검토였다. ‘최근의 연구’ 경향에 기초한 분석 기준은 3가지로 ‘미·소 대립이라는 기존의 통념에서 벗어나고자 하는 양상’, ‘초강대국 관계사를 탈피하고자 하는 양상’, ‘외교사를 탈피하고자 하는 양상’이다. 현행 교육과정에 기초한 분석에서는 ‘교수·학습 방법 및 유의 사항’의 요구사항을 2가지로 나누어 ‘미·소 양 진영을 균형 잡힌 시각에서 조명’하도록 한 내용, ‘냉전이 각 국가에 미친 영향을 조명’하도록 한 내용으로 구분하였다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 검토한 내용을 토대로 설정한 분석 기준 5가지를 중심으로 현행 고등학교 <세계사>의 냉전 서술을 분석하였다. 연구 성과 반영 정도를 분석한 결과 초강대국의 관계사를 탈피하고자 하는 양상과 외교사를 탈피하고자 하는 양상은 연구 성과가 일부 반영되었다. 냉전 관련 내용이 갖고 있던 문제점이 해소되고, 교육적 목표에 맞게 조정되었는지의 분석한 결과는 교과서의 내용은 형식적으로만 그 요구를 충족하였을 뿐 실질적으로는 그러한 요구를 충분히 반영하지 못했다. 본 연구는 이러한 분석 결과를 종합하여 다음과 같이 결론 지었다. 현행 교육과정의 ‘최근의 연구’ 적용을 통한 변화 시도는 형식적으로만 이루어져 문제점을 완전히 해결하지 못했다. ‘최근의 연구’의 반영은 일부 이루어졌으나 기존의 내용을 변화하는 수준에서만 이루어졌다. 따라서 본 연구는 교육적 목표를 달성하였는가에 대해 부정적으로 평가하였다. 본 연구를 통해 더 많은 연구 성과가 교육과정에 반영되는 기회가 되었으면 한다.

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초록 (요약문)

Modern history has drawn attention again in the 2015 revised 'World History' curriculum. In the contents related to the Cold War, "teaching/learning methods and precautions" that were not seen in the previous curriculum were added. The content is consistent with the recent research trend of the Cold War. This study analyzed the degree to which the research results of "The latest research" were reflected in the current curriculum. In addition, it was analyzed whether the problems of the existing Cold War-related contents were solved according to the changes in the current curriculum. Chapter II-1 reviewed the recent Cold War-related research trends, and Chapter II-2 reviewed the background of changes to solve existing problems and reflect "The latest research" results in the current curriculum. This was a review to establish standards for analyzing textbooks. The analysis criteria based on the research trend of "The latest research" are three: "A pattern that deviates from the conventional wisdom of the U.S.-Soviet confrontation," "A pattern that seeks to break away from superpower relations," and "A pattern that seeks to break away from diplomats." In the analysis based on the current curriculum, the requirements of "teaching/learning methods, and precautions" were divided into two categories: "lighting the U.S.-Soviet camps from a balanced perspective" and "lighting the impact of the Cold War on each country." In Chapter III, the Cold War description of the current high school <World History> was analyzed, focusing on the five analysis criteria set based on the contents reviewed in Chapter II. As a result of analyzing the degree of reflection of research results, the pattern to break away from superpower relations and the pattern to break away from diplomats were partially reflected in the research results. As a result of analyzing whether the problems of the Cold War-related content were resolved and adjusted to meet educational goals, the contents of the textbook met the demand only formally and did not fully reflect such demands. This study synthesized these analysis results and concluded as follows. Attempts to change through the application of the current curriculum to the "The latest research" were made only formally, failing to completely solve the problem. Some of the results of "The latest research" were reflected, but only at the level of changing the existing contents. Therefore, this study evaluated negatively whether educational goals were achieved. Through this study, I hope that more research results will be an opportunity to be reflected in the curriculum.

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