성인기에 지각된 아동기 정서적 트라우마와 신체화 증상의 관계 : 경험회피, 정서인식명확성, 정서표현어려움의 매개효과
The Relationship between Childhood Emotional Trauma and Somatic Symptoms : Mediating Effects of Experiential Avoidance, Emotional Clarity, and Difficulty Describing Feelings
- 주제어 (키워드) 아동기 정서적 트라우마 , 경험회피 , 정서인식명확성 , 정서표현어려움 , 신체화 증상 , Childhood Emotional Trauma , Experiential Avoidance , Emotional Clarity , Difficulty Describing Feelings , Somatic Symptoms
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 한기백
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000069898
- UCI I804:11029-000000069898
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 아동기 정서적 트라우마를 지각하고 있는 성인을 대상으로 신체화 증상을 예측하는데 있어서 경험회피, 정서인식명확성, 정서표현어려움이 각각 어떤 역할을 하는지 살펴보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 만 20세 이상의 성인을 대상으로 연구를 실시했고, 388명의 자료를 수집하여 SPSS 29.0과 SPSS PROCESS macro v4.1을 활용하여 분석하였고, 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동기 정서적 트라우마와 신체화 증상의 관계에서 경험회피의 단일매개효과는 유의하지 않았다. 둘째, 아동기 정서적 트라우마와 신체화 증상의 관계에서 정서인식명확성의 단일매개효과는 유의했다. 셋째, 아동기 정서적 트라우마와 신체화 증상의 관계에서 정서표현어려움의 단일매개효과는 유의했다. 넷째, 아동기 정서적 트라우마와 신체화 증상의 관계에서 경험회피와 정서인식명확성의 이중매개효과는 유의했다. 다섯째, 아동기 정서적 트라우마와 신체화 증상의 관계에서 경험회피와 정서표현어려움의 이중매개효과는 유의했다. 여섯째, 아동기 정서적 트라우마와 신체화 증상의 관계에서 정서인식명확성과 정서표현어려움의 이중매개효과는 유의했다. 마지막으로, 아동기 정서적 트라우마와 신체화 증상의 관계에서 경험회피, 정서인식명확성 그리고 정서표현어려움의 순차적 매개효과는 유의했다. 추가로, 정서적 학대와 정서적 방임에 대한 각각의 모형 검증을 실시하였고 정서적 학대는 정서적 트라우마 모형과 유사한 결과를 얻었지만, 정서적 방임 모형은 정서적 방임과 신체화 증상사이의 직접효과가 유의하지 않게 나타나 정서적 트라우마 모형, 정서적 학대 모형과의 차이를 나타냈다. 이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 임상적 함의를 논의하고 연구의 제한점과 후속 연구 방향에 대해 제시하였다.
more초록 (요약문)
The purpose of this study is to examine the role of experiential avoidance, clarity of the awareness one’s mood and difficulty describing feelings in the relationship between childhood emotional trauma and somatic symptoms. For this purpose of the study, the questionnaires were conducted for adults over the age of 20 and the total data collected from 388 participants is analyzed using SPSS 29.0 and SPSS PROCESS macro v4.1. Major findings of this study are summarized as following contents. First, experiential avoidance had no statistical significance as mediating effect in the relationship between childhood emotional trauma and somatic symptoms. Second, emotional clarity showed simple mediating effect in the relationship between childhood emotional trauma and somatic symptoms. Third, difficulty describing feelings showed simple mediating effect in the relationship between childhood emotional trauma and somatic symptoms. Fourth, experiential avoidance and emotional clarity showed serial mediating effect in the relationship between childhood emotional trauma and somatic symptoms. Fifth, experiential avoidance and difficulty describing feelings showed serial mediating effect in the relationship between childhood emotional trauma and somatic symptoms. Sixth, emotional clarity and difficulty describing feelings showed serial mediating effect in the relationship between childhood emotional trauma and somatic symptoms. Lastly, experiential avoidance, emotional clarity and difficulty describing feelings showed sequential mediating effect in the relationship between childhood emotional trauma and somatic symptoms. In addition, models of emotional abuse and neglect were examined respectively instead of emotional trauma. Model of emotional abuse had similar results with emotional trauma model, but model of emotional neglect had difference with other models. There wasn’t direct effect between emotional neglect and somatic symptoms unlike other two models. Based on these results, meaning of the study and practical implications are discussed, and limitations and further study are suggested.
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