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공간 디지털 혁명 : 건축모형산업의 디지털전환을 중심으로

Spatial revolution by digital transformation:Focusing on the digital transformation of the architectural scale model industry

초록 (요약문)

The domestic architectural modeling industry has not been able to systematically and strategically address the challenges of the fourth industrial revolution and digital transformation. The outdated analog method of enhancing the customer experience and the current corporate management system have not adapted to the ever-changing needs of consumers thereby hindering the future prospects of the architectural model industry. This paper defines the concept of architectural models, and classifies architectural models according to proportions and types considering  practicality of the models in the industry. This categorization reestablishes the status and position of Korean architectural models in the industry. Accordingly, the architectural model industry is important in occupying an axis of the manufacturing and cultural industries. Moreover, the core values that the model industry ultimately wants to provide to customers were identified by determining the strengths and weaknesses of the analog and digital methods. Through this, it is desirable to maintain and develop both the analog method to accommodate a customer’s desire for the original protocol, and the digital method to enhance and expand the customer’s experience. These suggestions are based on academic reviews and recent practices of the multidimensional values.   3D printing, digital twin, metaverse, and NFT are digital-based technologies that will have the greatest impact on the future model industry. These technologies extend from the cutting process method to the additive output method in terms of product production, from companies to homes or offices in terms of work space scalability, and from space to space between the real world and the virtual world in terms of product realization. These changes are predicted to enable realization of great innovations not only to the architectural model industry but also to the economy and society as a whole.    This paper emphasizes that the ultimate future of the architectural modeling industry is the road to the perfect confluence of analog values that can be experienced through models using these technologies and digital values that are digitally expressed in the form of models. In this regard, this paper purports to provide the architectural model industry with new motivations and challenges by suggesting that the architectural model industry should move toward Digilog.

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초록 (요약문)

4차산업혁명과 디지털전환의 시대적 당면과제 앞에 지금까지 국내 건축모형산업은 체계적이고 전략적인 대비를 하지 못하고 있다. 과거의 아날로그적 방식의 고객경험 추구와 기업운영 체계만으로는 끊임없이 변화하는 소비자 가치를 반영하지 못하고 건축모형산업의 앞으로의 전망을 어둡게 만들고 있다. 이에 본 글에서는 먼저 건축모형에 대한 개념의 정리와 산업에서의 실질적 효용을 기준으로 모형의 축척 및 종류에 따른 분류를 시도함으로써 국내에서 차지하고 있는 건축모형산업의 위치와 위상을 제고하여 제조와 문화산업의 한 축을 차지하고 있는 비중 있는 산업으로서의 기준점을 제시하고자 하였다. 두 번째로는 모형산업이 궁극적으로 고객에게 제공하고자 하는 핵심가치가 무엇인지를 아날로그 방식의 장단점과 디지털 방식의 장단점으로 구분하여 살펴보고 고객의 체험욕구와 정서적 본능은 아날로그 방식을, 편리함과 고객경험 확장의 측면에서는 디지털 방식이 유지,발전되는 것이 바람직하다는 것을 가치의 다차원성에 대한 학술적 검토와 최근 사례들을 근거로 제안하였다. 3D프린팅과 디지털트윈, 메타버스, NFT는 미래 모형산업에 가장 큰 영향을 미칠 디지털기반 기술들이다. 이들은 제품의 생산방식에 있어서 절삭가공에서 적층식 출력으로, 업무공간의 확장성에 있어서 회사에서 가정 또는 거점 오피스로, 제품실현에 있어서 현실과 가상세계의 공간 대 공간으로써의 영역확장으로 경제와 사회 전반은 물론 건축모형산업에도 커다란 변혁을 이끌어 낼 것으로 예측한다. 이 글의 의의는 이러한 기술들을 활용하여 모형을 통해 체험할 수 있는 아날로그 가치가 모형이라는 형태를 가진 디지털로 표현된 디지털가치와의 완벽한 결합으로 가는 길이 모형산업의 궁극적 미래모습이라고 진단하고 이러한 길로 향하는 과정에서 디지로그(Digilog)로의 방향성과 시사점을 제시함으로써 건축모형산업의 직간접적 당사자와 건축 및 디자인 전공자에게 뉴 서비스모델로의 분명한 목표를 가지고 새롭게 도전할 수 있는 동기부여에 있다.

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