영문학을 통한 읽기와 쓰기 중심 영어교수법 제안 : 『Finding Winnie』를 활용한 중학교 영어 수업의 경우
A Study of Teaching Reading and Writing in English through English Literature for Middle School Grade 1 Students with 『Finding Winnie』
- 주제어 (키워드) 중학교 1학년 , 영문학 , 영미 아동 문학 , 읽기와 쓰기 연계 , 읽기 능력 , 쓰기 능력 , 수업 지도안 , 수업 활동 , 『Finding Winnie』
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 장기윤
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 영어교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000067107
- UCI I804:11029-000000067107
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
This thesis aims to argue for the necessity of teaching English reading and writing Korean middle school grade 1 students through English literature, by emphasizing that reading and writing abilities should be consistently developed by a series of writing practice in class. The paper suggests lesson plans with in-class activities including writing and reading practice. Considering that the cumulative number of English vocabularies for Korean middle school grade 1 students is estimated at 500 words, the selection of a literary text is made in light of the Korean learners' reading ability as defined as follows: 1) Young Adult Literature requires roughly 5,000 words to comprehend the texts, 2) English textbooks for Korea middle school grade 1 students consist of the numbers of vocabularies within the range from 90 words to 196 words, which indicates that the lexile level of textbooks ranges from 30L to 390L, and 3). The level of English textbooks of Korea middle school grade 1 is identical to that of U.S. primary school 1st grade students. These factors lead to the belief that adopting the standard middle-school-level Young Adult Literature seems to be overwhelming to the Korean middle schoolers. In this study, accordingly, Finding Winnie is selected for a reading material, which is written for children of age from 5 to 7 and with 570L lexile level. Finding Winnie is a children’s picture book, presenting an illustration on every single page that corresponds to each episode. Though seemingly apt for elementary-school students of English, this pictorial feature is expected to meet the actual English proficiency level of the Korea learners of English and assist learners in understanding reading passages as well as lower their anxiety of learning English. The total of 17 lesson plans are suggested with worksheet activities, which are designed to stimulate the learners' cognitive process and help involve in class activities. These lesson plans are expected to be easily and readily adopted in English class of middle schools on account of the fact that they take into account the achievement standards of reading and writing released by ministry of Education. Therefore, this paper suggests that English education focusing on reading and writing through literary text should be employed in school by noticing its advantage and necessity of developing learner's ability of reading and writing in English.
more초록
우리나라 사람들의 영어 교육에 대한 교육열은 어느 때보다 높다. 또한 영어 교육의 중요성에 대한 인식은 생애 특정 시기에만 한정되지 않고 전 세대에 걸쳐 있다. 그럼에도 대다수의 한국 학생들은 고등학교 졸업 후 사회에서 요구하는 읽기와 쓰기 능력을 갖추지 못하고 있다. 현재 중·고등학교의 영어 교육은 문법 중심의 교과서 해석 위주의 수업으로, 대학교에서 원서를 읽거나 자기 생각을 표현하는 글을 쓰는 것과 같은 영어 실력을 향상하기에 한계가 있다. 본 논문은 영문학 텍스트를 활용하여 학습자들의 읽기와 쓰기 능력을 배양하기 위한 영어 지도안을 개발하여 제시한다. 이를 위해 읽기와 쓰기를 연계한 수업의 유용성에 주목하고, 영미 아동 문학의 교육적 가치를 확인하고자 한다.중학교 1학년 수업으로 학습자의 읽기 능력을 고려하여 문학 작품을 선정하고, 2015년 교육부에서 제시한 중학교 학습자의 읽기 및 쓰기 영역의 성취 기준을 참고하여 수업 지도안을 작성한다. 이는 학교에서 영미 문학 작품을 활용한 영어 수업을 진행할 수 있는 교육적인 측면에서 신뢰성과 타당성을 부여한다. 궁극적으로 영어 교육에 영미 문학 텍스트를 활용한 읽기와 쓰기 중심의 수업을 적극적으로 도입할 것을 제안한다.
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