검색 상세

An Exploratory study on mobile commerce user as active users based on users’ motivation to watch live streaming shopping, users’ activity, users’ behavior on the use of live streaming information and users’ behavior on the use of social media content information : Study on SHOPEE Indonesia Users

능동적 이용자로서 인도네시아 모바일 라이브 커머스 이용자에 대한 탐색적 연구: 라이브 쇼핑 이용 동기, 능동성, 라이브 쇼핑 정보 이용행태, 소셜미디어 정보 이용행태를 중심으로

초록

This study aims to approach Indonesians who are most active in using live streaming shopping functions, not from a consumer perspective for purchasing mobile commerce users, but as active users who use live streaming shopping functions provided by the mobile commerce environment. The results of the study are as follows. First, according to the motives for utilizing live-streaming shopping features on a mobile commerce platform, three types of mobile commerce user groups are founded: Live- streaming enthusiast shopper type, Live-streaming apathetic shopper type, and Live- streaming beta shopper type. Second, based on an analysis of user characteristics according to the types, the Live-streaming enthusiast shopper type is the most active group and actively uses the live-streaming feature and social commerce content information in participatory ways. Third, the users' activity during live streaming and the users' behavior on the use of live streaming information shows the ability to determine the significant difference in the classification of mobile commerce users.

more

초록

본 연구는 모바일 커머스 플랫폼에서 라이브 스트리밍 쇼핑 기능을 가장 활발히 이용하고 있는 인도네시아인을 대상으로, 모바일 쇼핑 이용자를 구매를 목적으로하는소비자가아닌모바일쇼핑환경이제공하는 라이브쇼핑기능을 능동적으로 이용하여 합리적인 쇼핑을 하는 능동적 이용자의 관점에서 논의하고자 한다. 본연구의결과는다음과같다:첫째모바일 커머스 플랫폼에서 라이브 쇼핑 기능을 이용하는 동기에 따라 Live-streaming enthusiast shopper type, Live- streaming apathetic shopper type, 그리고 Live-streaming beta shopper type의 3가지 유형의 모바일 커머스 이용자 집단이 도출되었다. 둘째, 세 유형의 이용자 집단 중에서 Live-streaming enthusiast shopper집단이 가장 활발하게 라이브 스트리밍 기능을 사용하며, 소셜커머스 콘텐츠 정보를 공유, 생산 등 참여적으로 이용하고 있다. 셋째, 이용자 집단 분류에 있어서 세 집단으로 나뉘는 것에 라이브 스트리밍 쇼핑 시청 중 이용자의 활동과 라이브 스트리밍 정보 이용에 대한 이용자의 행동이 영향을 미쳤다.

more