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중등 정보교과서에 포함된 프로그래밍 과제가 제공하는 학습기회(Opportunity-to-Learn) 분석

Analysis of Opportunity-to-Learn provided by programming tasks included in secondary computer science textbooks

초록

본 연구에서는 2015년 개정 교육과정에 따른 중학교 정보교과서 프로그래밍 단원의 과제들이 학생들의 Computational Thinking 능력을 함양시킬 프로그래밍 사고에 대한 학습기회를 제공하는지 알아보았다. 그 결과, 학생들에게 과제의 상황 파악, 정보 수집, 구조화, 구체화로 진행되는 모든 과정을 경험하도록 유도하지 않고 문제 상황을 프로그래밍 언어로 나타내는 절차적인 부분만이 강조되어 있었으며 실생활을 기반으로 하는 상황을 포함하는 과제들은 프로그래밍을 연습하는데 도움이 되지 않는 인위적이거나 무의미한 상황이었다. 또한, 다른 교과와의 융합이라는 이름으로 제공되는 과제들은 다른 교과의 소재만을 차용하였을 뿐 프로그래밍 과제를 연습하는데 필요한 다른 교과의 지식을 요구하지 않았다. 이러한 결과를 토대로 내린 결론으로는 첫째, 학생들의 고차원적 Computational 사고를 촉진 할 수 있도록 설계된 프로그래밍 과제를 포함하는 구성이 이루어진 정보교과서의 검토 및 검증이 필요하다. 둘째, Computational Thinking 촉진에 실제적인 도움이 되는 실생활 문제 상황을 소재로 한 과제, 융합 교육 프로그래밍 과제에 대한 보다 많은 연구가 이루어져야 하며, 마지막으로 올바른 프로그래밍 과제를 파악하고 수업을 계획할 수 있는 역량을 기르도록 교사의 재교육 및 예비교사의 교원양성기관의 교육과정 프로그램 구성에 반영이 필요할 것으로 보인다.

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초록

The purpose of this study is to investigate how the tasks of the middle school computer science textbook provide learning opportunities to cultivate students' computational thinking ability. The findings from the analysis suggest that the tasks only emphasized the procedural part of representing the problem situation in a programming language without guiding the programming whole process. And context-based tasks had artificial or useless situations that did not help practice programming. Further, STEAM(Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) tasks did not require knowledge of other subjects necessary to practice programming tasks. Based on these results, It is necessary to review and verify computer science textbooks composed of programming tasks designed to promote high-order Computational Thinking for students. More research is needed on context-based tasks and convergence education programming tasks that are practically helpful in promoting Computational Thinking. Finally, it is also necessary to reflect on the re-education of teachers and the composition of the curriculum of the teacher training institute for pre-service teachers so that they can identify the correct programming task and develop the ability to plan for teaching.

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