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중장년의 평생학습 경험을 통한 사회적 자본 형성에 관한 연구 : 학습공동체 활동을 중심으로

A Study on the Formation of Social Capital through Lifelong Learning Experience of Middle-aged Learners : Focusing on Learning Community Activities

초록

본 연구는 중장년 학습자의 평생학습 경험 과정에서 형성되는 사회적 자본을 살펴보고자 하였다. 특히 학습공동체를 중심으로 구성원들의 활동을 탐색하였다. 이에 따른 연구 문제를 설정하여 첫째, 중장년 학습자들이 평생학습을 통해 학습공동체에 참여하게 되는 계기는 무엇인가? 둘째, 중장년 학습자들은 학습공동체 참여에서 어떠한 사회적 자본의 형성을 경험하였는가? 셋째, 중장년 학습공동체 구성원의 사회적 자본 형성은 개별적, 집단적, 사회적으로 어떤 의의를 지니는가? 를 밝히고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 5개 학습공동체에서 각기 활동하고 있는 구성원 7명을 연구대상자로 선정하였다. 적합한 탐구를 위해 질적 연구 방법을 채택하였으며, 선정된 연구 참여자들을 대상으로 다중 사례를 수집하여 자료의 공통된 맥락을 분석하고자 하였다. 연구자는 2021년 5월부터 2022년 4월까지 참여관찰로 연구 참여자와 적절한 라포를 형성하고, 개방 심층면담과 반복적 비교분석법을 통해 문서를 수집·분석하는 방식으로 연구를 수행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중장년 학습자들은 고령화 사회가 되어감에 따라 위기감을 인식하고, 다시금 자기 계발 욕구를 느끼게 된 것을 계기로 평생학습을 경험하게 되었다. 이들은 중장년이 되어서야 비로소 정해진 교육의 틀에서 벗어나 자기 주도적인 학습으로 인한 뜻밖의 즐거움과 자신감을 얻을 수 있었다. 학습으로 인한 성취감과 계속된 배움에 대한 갈망이 중장년 학습자를 학습공동체에 모이도록 이끌었다. 참여는 주로 프로그램을 수강한 평생교육기관에서 운영하는 사업의 지원을 받거나, 개인들의 적극적 의지로 학습공동체를 결성하여 이루어졌다. 최근 팬데믹 상황으로 인해 일부 학습자들이 온라인으로 모임에 대한 정보를 얻어 동참하기도 하였다. 둘째, 중장년 학습자들은 학습공동체를 통해 집단 공동의 목표를 향하여 노력하는 과정에서 동년배들과의 관계 맺기를 경험하였다. 상호 간의 지식공유는 배움에 있어 시너지를 주었을 뿐 아니라 감정적인 측면에서도 안정감을 부여하였다. 개인의 역량을 개발하기 위한 노력으로 시작하였지만, 점차 호혜적인 관계로 발전하고, 시간이 지남에 따라 구성원으로서의 신뢰를 얻게 되었다. 중장년 학습자는 공동체 모임을 통해 형성된 관계로부터 활동을 위한 새로운 학습을 생성하고 있었다. 중장년 학습자들은 도전을 위해 결속하여 서로의 학습을 끊임없이 자극하고 사회적인 역할을 촉진하였다. 셋째, 중장년 학습자들은 배움을 공유하는 학습공동체 활동을 통해 점차 사회 참여에 지속적인 관심을 두게 되는 개별적인 변화를 경험하였다. 교육의 수동적인 존재로부터 각자의 주체성을 회복하고, 집단의 사회적 역할을 생성하는 과정에서 집단 안팎의 관계망이 만들어졌다. 학습공동체에 속한 구성원은 점차 사회활동으로 연계되는 참여자로 영역을 확장하였다. 그 결과 중장년 학습자의 자기주도 학습의 결과는 이타적 자원봉사, 유튜버, 프리랜서 강사, 또 다른 학습공동체의 전문적 리더 등의 사회적 역할의 재생산으로 나타났다. 중장년의 평생학습 경험에서 형성된 사회적 자본을 학습공동체 활동을 중심으로 살펴본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 비슷한 시대적 배경과 역사적 사건을 공유하는 동년배 학습자들의 상호작용은 중장년 생애주기에서 신체적, 정서적으로 느낄 수 있는 불안감을 긍정적으로 극복하는 데 도움이 되었다. 둘째, 중장년 학습자들은 코로나19 팬데믹의 위기 상황에서도 학습공동체를 지속적으로 운영할 수 있도록 온라인 학습과 비대면 회의 역량을 강화하려고 노력했다. 셋째, 학습공동체에서 결속형 사회적 자본과 교량형 사회적 자본의 양 속성이 구분되지 않고 함께 나타나는 것을 확인하고, 각각의 장점이 기여하는 바를 살펴볼 수 있었다.

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초록

This study attempted to investigate the significance of social capital formed in the process of middle-aged learners experiencing lifelong learning. In particular, the patterns and characteristics of relationships between members were explored centering on the activities of the learning community. The research questions accordingly were set as follows. First, why do middle-aged learners participate in the learning community through lifelong learning? Second, what social capital formation did middle-aged learners experience while participating in the learning community? Third, what does the formation of social capital of members of the middle-aged learning community mean individually, collectively, and socially? In order to achieve this research purpose, seven members active in each of the five learning communities were selected as subjects of the study. Qualitative research methods were adopted for appropriate exploration, and several cases were collected for the selected study participants to analyze the common context of the data. From May 2021 to April 2022, the institute organized an appropriate rapport with the study participants through participatory observation, and collected and analyzed documents through open in-depth interviews and constant comparison method. The results of this study are as follows. First, middle-aged learners recognized a sense of crisis as they became an aging society, and experienced lifelong learning as they felt a desire for self-development again. It was not until middle age that I could get out of the set educational framework and gain unexpected joy and confidence in self-directed learning. A sense of achievement and continuous desire for learning have attracted middle-aged learners to the learning community. They mainly participated in projects run by lifelong education institutions that took the program or with the active will of individuals. Recently, some participants joined groups formed online due to the pandemic. Second, middle-aged learners experienced relationships with their peers in the process of striving for a common collective goal through the learning community. Mutual knowledge sharing not only gave synergy to learning, but also gave a sense of stability in terms of emotions. It started as an effort to develop individual capabilities, but over time, the reciprocal relationship gradually developed and gained trust as a member. Middle-aged learners were creating new learning about activities in the relationship formed through community gatherings. Middle-aged learners challenged each other to continuously stimulate each other's learning and promote their social roles. Third, middle-aged learners experienced individual changes in their interest in social participation gradually through activities in a learning community sharing learning. In the process of restoring each subjectivity from the passive existence of education and creating a social role of the group, a network of relationships inside and outside the group was created. Members belonging to the learning community gradually expanded their scope to participants linked to social activities. As a result, the result of self-directed learning of middle-aged learners was seen as a reproduction of social roles such as altruistic volunteers, YouTubers, freelance instructors, and professional leaders of other learning communities. The significance of the study examining the social capital formed from the lifelong learning experience of the middle-aged and elderly, focusing on the activities of the learning community, is as follows. First, the interaction of learners of the same age who share similar historical events with similar backgrounds helped to positively overcome the anxiety that can be felt physically and emotionally in the middle-aged life cycle. Second, middle-aged learners tried to strengthen their online learning and non-face-to-face meeting capabilities so that they could continue to operate the learning community even in the crisis of the COVID-19 pandemic. Third, in the learning community, it was confirmed that the positive attributes of bonding social capital and bridging social capital appeared together without being distinguished, and how each advantage contributed.

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