‘메타버스 ESG’ 실천에 영향을 미치는 금융사와 투자사의 인지된 가치 연구 : TOE 프레임 워크를 중심으로
A Study on the Perceived Value of Financial Companies and Investment Firms Influencing ‘Metaverse ESG’ Practice: Focusing on the TOE framework
- 주제어 (키워드) 메타버스 , ESG 실천 , TOE , 인지된 가치 , 금융 , Metaverse , ESG Practice , TOE , Perceived Value , Financial
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 디지털미디어
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000067054
- UCI I804:11029-000000067054
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
This study was conducted with the purpose of examining the perceived value of financial companies and investors influencing the practice of ‘Metaverse ESG’. Although the number of cases of financial and investment companies participating in Metaverse is increasing, there are no studies in Korea and abroad that have answered “What value is the activity for?” Therefore, this study suggested the representative cause of ‘ESG practice through Metaverse is Innovation’. In particular, this study focused on the financial sector, where stricter screening standards are applied than in other fields when evaluating ESG. And literature on major concepts such as Metaverse, ESG, TOE and Perceived value investigated. It then investigated ESG practices through Metaverse by financial companies and investment companies. As a result of the survey, financial companies continued their ESG activities through their own Metaverse platform and investment companies continued ESG activities through an open Metaverse platform. It then conducted a survey of 32 major financial companies and investment companies on how TOE(Technology-Organization-Environment) factors affect the perceived value of ESG practice through Metaverse. The independent variable was set as each factor belonging to the TOE. The dependent variable was set to the perceived value of the financial company and the perceived value of the investment company. The questions for each factor consisted of 10 questions of TOE factor, and 4 questions of Perceived Value. Since then, the answers of financial companies and investment companies have been analyzed through multiple regression. Through this, financial companies are expected to provide customer-centered Social(S) through Metaverse. Investment companies are expected to engage in Governance(G) activities through Metaverse.
more초록
본 연구는 ‘메타버스 ESG’ 실천에 영향을 미치는 금융사와 투자사의 인지된 가치를 살펴보기 위한 목적으로 진행했다. 금융사와 투자사의 메타버스(Metaverse) 참여 사례는 늘어나고 있지만 ‘무슨 가치를 위한 활동인가?’에 대해 답을 제시한 연구는 국내는 물론 해외에서도 전무한 실정이다. 따라서 본 연구는 ‘메타버스를 통한 ESG 실천은 혁신’이라는 대의적 명분을 제시했다. 특히 본 연구는 ESG 평가 시 타 분야보다 엄격한 심사 기준이 적용되는 금융업권에 초점을 맞췄다. 이를 위해 메타버스, ESG, TOE, 실천, 인지된 가치 등 주요 개념들에 대한 문헌을 조사했다. 이어 금융사와 투자사의 메타버스를 통한 ESG 실천 사례를 조사했다. 조사 결과, 금융사는 자체 메타버스 개발을 통해, 투자사는 오픈형 메타버스 플랫폼을 통한 ESG 활동을 이어갔다. 이어 기술-조직-환경(TOE) 요인이 메타버스를 통한 ESG 실천에 대한 인지된 가치에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 주요 금융사와 투자사 32 곳을 대상으로 설문조사를 실시했다. 독립변수는 기술-조직-환경(TOE) 요인으로 설정했다. 종속변수는 금융사의 인지된 가치와 투자사의 인지된 가치로 설정했다. 각 요인별 질문은 기술 수준 10문항, 조직 10문항, 환경 10문항, 인지된 가치 4문항으로 구성했다. 이후 금융사와 투자사의 답변에 대한 다중회귀분석을 실시했다. 이를 통해 자체 메타버스 플랫폼을 구축하는 금융사는 메타버스를 통해 금융취약계층에 공익 교육을 제공하는 등 고객 중심의 사회(S) 솔루션 제공 활동을, 오픈형 플랫폼을 활용하는 투자사는 메타버스를 통해 최고경영진 회의, 주주총회 등 거버너스(G) 활동이 기대된다는 결과를 도출했다.
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