'제4의 벽 깨기'를 통해 관람 의도를 높여주는 대화형 예고편과 포스터에 관한 연구
Interactive Trailer and Poster to Increase the Watching Intention through 'Breaking the Fourth Wall'
- 주제어 (키워드) 제4의 벽 깨기 , 인터랙티브 예고편 , 동영상 스트리밍 서비스 , 대화형 인터랙션 , 사용자 경험 디자인 , Breaking the Fourth Wall , Interactive Trailer , Video Streaming Service , Conversational Interaction , User Experience
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김주섭
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 아트&테크놀로지학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000067025
- UCI I804:11029-000000067025
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
정보통신 기술의 발전으로 영화 및 드라마와 같은 동영상 콘텐츠를 시청하는 방식이 달라졌을 뿐만 아니라 콘텐츠를 선택하기 위해 정보를 탐색하는 방법도 변화하였다. 특히, 동영상 스트리밍 서비스의 등장으로 영화관과 같은 오프라인이 아닌 모바일 환경에서 영상 콘텐츠와 관련된 정보를 얻는 방식이 주목받고 있다. 그러나 새로운 디지털 모바일 환경에서 영상 콘텐츠 탐색에 적합한 사용자 경험 연구는 미미한 상황이다. 이에 본 연구에서는 캐릭터와 사용자 사이의 제4의 벽(Fourth wall)을 깨는 대화형 포스터와 예고편을 설계해 동영상 스트리밍 서비스에서의 새로운 콘텐츠 탐색 방법을 제안한다. 모바일 스트리밍 서비스에서 영화 탐색을 위해 제공하는 포스터와 예고편에서 등장인물과 상호작용이 가능하도록 시스템을 설계하였다. 20~30대 29명을 대상으로 실험을 한 결과, 움직이는 포스터 및 트레일러 속 등장인물과 대화하는 상호작용을 통해 영화 기대 감정과 영화 관람 의도를 유의미하게 증가시켰다. 본 연구는 영화에 대한 기대와 관람 의도를 높이는 대화형 인터랙션을 제안하고 영화 관람 전 등장인물과의 인터랙션을 할 수 있는 새로운 즐거움을 제공한다는 점에서 의의가 있다.
more초록
With the development of information and communication technology, it has changed not only the way we watch video contents such as movies or TV series, but also the way we browse content to decide what to watch. Especially with the advent of video streaming services, the method of obtaining movie-related information through mobile devices is drawing attention. However, in terms of movie information retrieval, research on the user experience suitable for the new digital mobile environment is insignificant. Therefore, we propose a new movie search method in video streaming services through interactive poster and trailer that break the fourth wall between characters and users. It was designed to enable interaction with characters in a poster and trailer provided by mobile streaming services for movie browsing. Twenty-nine participants in their 20s and 30s participated in the experiment. As a result of the evaluation, it was found that the interaction with the characters in the poster and trailer raises the intention and expectation of watching the movie. This study is significant in that it not only raises expectations and intentions to watch a movie through conversational interaction, but also provides a new type of enjoyment that can be experienced before watching a movie.
more