고등학교 역사 교과서 서술 분석과 개선 방향 제안 : 항일 의병 서술변화를 중심으로
Narrative Analysis and Suggestions for Improvement in High School History Textbooks : Focusing on the Narrative change of the Anti-Japanese Righteous Army
- 주제어 (키워드) 항일 의병 , 신분 갈등 , 교육과정 변천 , 김백선 , 신돌석 , 감정이입 , 고등학교 『한국사』 , The Anti-Japanese Righteous Army , Class conflict , Curriculum transformation , Kim Baek-sun , Shin Dol-seok , Empathy , High School 『Korean History』
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정일영
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 역사교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000067016
- UCI I804:11029-000000067016
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
역사교육은 당시 정권 성향에 따라 많은 영향을 받기에 교육과정의 변천에 따라 달라지는 교과서 서술변화를 중점적으로 살펴볼 필요가 있다. 그중에서도 항일 의병이라는 주제에 주목하였다. 항일 의병은 다른 시기의 의병과 달리 서술변화가 두드러진 주제이기 때문이다. 예를 들어, 임진왜란 의병의 경우 1차 교육과정부터 2015 개정 교육과정까지 항일 의병에 비해 서술변화가 미비하였다. 반면, 항일 의병은 각 전기, 중기, 후기, 전환기 의병(4시기로 구분할 경우)에 대해 지칭하는 명칭과 시기 구분이 교육과정마다 달랐으며, 해당 의병의 원인과 전개, 결과에 관한 언급의 여부와 내용도 달랐다. 분석하는 과정에서 참여층과 신분, 특히 유생 이외의 계급인 여러 계층의 의병장과 관련된 서술상의 문제점을 발견하여 해당 주제의 서술변화에 주목하였다. 이러한 서술상의 문제점을 토대로 교과서 서술 개선을 요구해보았는데, 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 현행 교육과정으로 갈수록 항일 의병에 관한 언급이 많아지고 2015 개정 교육과정에서 ‘다양한 계층’을 언급함으로써 항일 의병 내 신분과 관련된 서술이 점차 나타나고 있지만, 여전히 평민, 천민, 여성 등 피지배계급 의병장의 등장에 관한 설명과 영향이나 의의 서술이 미비한 실정이다. 따라서, 앞으로의 교과서 서술에서는 당시 신분과 성별에 따른 차별이 존재함에도 활약한 그들에 대해 설명해야 한다. 둘째, 소수의 특정 의병장만이 맞서 싸운 것과 같이 영웅 중심 서사에 치우쳐 서술하고 있다. 이는 학습자 입장에서 다소 혼란스러울 수 있으므로 개개인의 모든 의병의 노력으로 일궈낸 성과임을 강조한 서술이 필요하다. 셋째, 신분의 한계로 의병 내 갈등을 겪고 차별을 겪은 사례에 대해 제대로 다루지 않고 있다. 평민이 유생 의병장에게 이의를 제기했다는 것만으로 처형당한 사건인 ‘김백선 처형사건’과 ‘평민’ 의병장이라는 이유로 13도 창의군에서 제외된 신돌석과 홍범도 등의 사례가 있다. 실제로, 참여층 중 평민이 대다수인 의병 내에서 이러한 차별 사례는 그들의 사기가 꺾기기에 충분하였고 결국 서울진공작전 실패의 원인 중 하나로 작용하게 되었다. 이에 대해 충분히 의미 있다고 판단하였기에 교과서에서 다뤄야 하는 것이 옳다고 보았다. 해당 주제에 대해 일제 강점기라는 특수한 시대에 신분제 사회를 겪어보지 못한 현대의 학습자가 과거 행위자인 그들의 생각과 감정을 쉽게 헤아릴 수 없다고 보았다. 그러므로 학습자가 감정이입을 통해 해당 주제를 파악할 수 있다고 생각하여 애쉬비·리의 감정이입적 이해 5단계를 토대로 제작한 학습지를 제시하였다.
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Since history education is greatly influenced by the tendency of the regime at the time, it is necessary to focus on the changes in the narrative of textbooks that vary according to the changes in the curriculum. Among them, this dissertation pays attention to the subject of an anti-Japanese righteous army. This is because the anti-Japanese righteous army is a prominent subject when it comes to narrative change unlike that of other periods. For example, in the case of the righteous army in the Japanese Invasion of Korea in 1592, from the first curriculum to the current 2015 revised curriculum did not undergo much change in its narrative compared to that of the righteous army against Imperial Japan. On the other hand, the naming and the periodization of the anti-Japanese righteous armies referring to each of the former, middle, late, and transitional righteous armies (if classified into 4 periods) were different for each curriculum, and their contents also varied. In the process of analyzing, descriptive problems related to the participating class and status, especially those of various classes other than the Confucian scholars, were found, and the narrative change of the subject was noted. Based on these descriptive problems, this dissertation has attempted to improve the quality of the textbook narratives and the contents of the suggestions are as follows. First, as the current curriculum progresses, there are more references to the anti-Japanese soldiers, and by mentioning 'diverse classes' in the 2015 revised curriculum, descriptions related to the status of the anti-Japanese soldiers have gradually begun to appear. But, the general descriptions and further delineations of the influence or significance of the emergence of the Righteous Army generals from the subjugated classes such as commoners, low-class people, and women remain to be insufficient. Therefore, in future textbook descriptions, there should be more explanations about those who acted as anti-Japanese soldiers even though there were limitations according to their status and gender at the time. Second, only a few specific generals of the Righteous Armies are described in the textbooks, as if they were the only ones who fought against Imperial Japan, leaning toward a hero-centered narrative. Since this may be somewhat confusing from the learner's point of view, it is necessary to emphasize that it is an achievement made by the efforts of all individuals who served in the righteous armies. Third, it does not properly deal with cases of conflict and discrimination in the righteous army caused by the limitations of status. There are cases of Shin Dol-seok and Hong Beom-do, who were excluded from the 13-province Changeuigun, and “Kim Baek-sun's execution case” in which a commoner was executed for raising objections to the head of the Confucian army. The case of discrimination in the righteous army, where the majority of the participants were commoners, was enough to dampen their morale and eventually served as one of the reasons for the failure of Operation Seoul Vacuum. It was judged that this was sufficiently meaningful, so it was considered right for textbooks to address these issues as significant subject matters. On this subject, modern learners who had not experienced a society with a class hierarchy in the special era of the Japanese occupation are judged as incapable of easily understanding the thoughts and feelings of those who have lived in the past. Therefore, the learners will be able to understand the subject through empathy, so this dissertation presents a study paper produced based on the five stages of the empathy theory of Ashby and Lee.
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