검색 상세

스타트업 멘토 역량이 멘토링 만족도, 신뢰도, 경영성과에 미치는 영향 연구 : 멘토의 언어적 커뮤니케이션 역량의 조절 효과를 중심으로

A Study on the Effects of Startup Mentor Competencies on Mentoring Satisfaction, Reliability, and Business Performance : With a focus on the moderating effects of the verbal communication capabilities of mentors

초록

본 연구는 데모데이, 투자 IR 피칭을 위한 창업 관련 멘토링을 받은 스타트업 기업의 대표를 대상으로 스타트업 멘토의 언어적 커뮤니케이션 역량의 조절 효과를 중심으로 스타트업 멘토의 역량이 멘토링 만족도, 신뢰도, 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구를 통하여, 효과적인 멘토링을 위한 방향성을 제시하는데 목적이 있다. 창업 멘토링은 멘토링 분야가 다양하고, 스타트업 투자 단계에 따른 멘토링의 필요 분야도 다르기 때문에 정형화된 멘토링 프로그램을 기획하거나 멘토링의 효과를 측정하는데 어려움이 많아 관련된 연구가 많지 않은 실정이다. 멘토와 멘티 간의 상호 소통을 통해 진행되는 멘토링의 특성상 멘토의 언어적 커뮤니케이션 역량이 멘토링의 만족도, 신뢰도, 경영성과에 미치는 영향이 있을 것으로 파악하고, 효과적인 멘토링을 위한 방향성을 제시하는데 매우 중요한 의미가 있다고 할 수 있다. 상기 연구목적을 달성하기 위하여 선행연구를 토대로 연구모형을 설계하였고 멘토링을 받은 경험이 있는 스타트업 창업자를 모집단으로 선정하여 임의표본추출방식을 통해 2022년 4월 28일부터 5월 14일까지 17일간 설문조사를 실시하였다. 설문을 통해 수집된 총 102개의 설문 데이터를 대상으로 SPSS 23.0 통계프로그램을 사용하여 실증분석을 수행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 멘토역량으로써 경력 관련 역량과 심리·사회적 역량 모두 멘토링 만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 멘토역량으로써 경력 관련 역량과 심리·사회적 역량 모두 멘티 신뢰도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 멘토역량으로써 경력 관련 역량과 심리·사회적 역량 경영 성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 멘토링 만족도, 신뢰도, 경영 성과에 대한 언어적 커뮤니케이션 역량과 경력 관련 역량 및 심리·사회적 역량과의 상호작용효과는 없는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통하여 창업생태계에서 멘토링의 기능과 스타트업 성장 단계에 따라 요구되는 멘토의 필요 역량이 다르다는 것을 확인하였다. 또한, 스타트업 멘토의 역량 강화를 위해 필요한 교육 계획에 있어 의미 있는 시사점을 도출하였다. 본 연구를 보완하여 스타트업 누적 투자금액에 따른 단계를 분류하여 각 단계에 따라 요구되는 멘토의 역량 연구가 진행된다면, 효과적인 멘토링을 위한 체계적인 프로그램 기획과 효과적인 멘토링을 위한 방안 도출이 가능 할 것으로 판단된다.

more

초록

This study investigates the effects of the competencies of startup mentors on mentoring satisfaction, reliability, and business performance among startup CEOs that received startup-related mentoring for demo days and investment IR pitches with a focus on the moderating effects of the verbal communication capabilities of startup mentors, thus proposing directions for effective mentoring. There is a wide range of startup mentoring, and different areas require mentoring at different startup investment stages. Thus, there are many difficulties in planning a standardized mentoring program and measuring mentoring effects, which explains why there are not many previous studies on the subject. Given the characteristics of mentoring based on the mutual communication between a mentor and his or her mentee, the verbal communication capabilities of mentors will have impacts on mentoring satisfaction, reliability, and business performance and hold very important significance for the direction of effective mentoring. For the purpose of this study, the researcher designed a research model based on previous studies, found a population within startups that had experiences receiving mentoring, and conducted a 17-day survey based on random sampling from April 28~May 14, 2022. The data of a total of 102 questionnaires that were collected through the survey was used in empirical analyses with the SPSS 23.0 statistical program. The findings are as follows: first, both career and psychological and social competencies under mentor competencies had positive (+) effects on mentoring satisfaction; second, both career and psychological and social competencies under mentor competencies had positive (+) effects on mentees' reliability; third, both career and psychological and social competencies under mentor competencies had positive (+) effects on business performance; finally, the verbal communication capabilities of mentors as well as career and psychological & social competencies had no interactions with mentoring satisfaction, reliability, and business performance. These findings show that different mentor competencies are required according to different mentoring functions and startup growth stages in the startup ecosystem and provide meaningful implications for the planning of education needed to reinforce the competencies of startup mentors. If future studies classify the steps according to the accumulated investment amounts of startups and investigate mentor competencies required at each step by supplementing the present study, they will be able to provide systematic program plans and measures for effective mentoring.

more