검색 상세

1980년대 소설에 나타난 환자 주체의 윤리성 연구 : 임철우·정찬·최윤의 광주 항쟁 서사를 중심으로

A Study on the Ethics of Patient Subject in 1980s Novels : Based on Lim Chul woo, Jung Chan, and Choe Yun’s Gwangju Democratic Uprising Narrative

초록

본고는 1980년대 소설에 나타난 환자 주체의 윤리성을 임철우・정찬・최윤의 광주 항쟁 서사를 중심으로 연구한다. 본고에서 말하는 환자 주체는 1980년 5・18 광주 항쟁 이후 죄의식과 외상(trauma)을 앓으며 항쟁에 대한 말하기를 멈추지 않는 윤리적 주체를 말한다. 1980년 광주 항쟁은 ‘산 자는 모두 다 죄인’이라는 죄의식을 야기했고 항쟁의 기억은 집단적 외상을 남겼다. 1980년대 중반 이후 민주주의를 수호하지 못했다는 부채감 속에서 경직된 국가 체제와 통제된 시민의 삶을 폭로하는 작업이 시작되었고 광주 항쟁을 계기로 뒤틀린 삶과 항쟁의 의미를 묻는 작품들이 발표되었다. 본고의 연구 대상인 1980년대 임철우・정찬・최윤 소설은 환자 인물의 죄의식적 외상을 통해 항쟁 이후의 삶과 그 의미를 서사화한 작품에 속한다. 세 작가의 1980년대 광주 항쟁 서사는 항쟁으로 인한 죄의식과 외상으로 고통 받는 환자 인물을 형상화한다. 본고는 환자 인물이 죄의식적 외상에 머물며 항쟁에 대한 말하기를 포기하지 않으려는 윤리적 욕망의 주체임을 밝히고 나아가 주체의 윤리적 욕망과 소설의 서사 구성・서술 상의 특징・주제 의식의 관계를 분석할 것이다. 본고 Ⅱ장에서는 임철우의 단편 「봄날」・「불임기」・「직선과 독가스」를 중심으로, Ⅲ장에서는 정찬의 중편 「기억의 강」을 중심으로, Ⅳ장에서는 최윤의 중편 「저기 소리없이 한 점 꽃잎이 지고」를 중심으로 환자 주체의 윤리성에 대한 논의를 진행한다. 각 장 1절에서는 환자 주체의 죄의식과 외상의 의미를 살펴본다. 작가별 인물의 죄의식적 외상을 통해 각각의 병리적 현상이 항쟁에 대한 의미화 작업을 수행하는 방식을 분석한다. 임철우 소설의 환자 주체는 광주 항쟁의 생존자이며 죽은 자들의 은폐된 진실을 목격하는 죄의식적 환각증을 앓는다. 정찬 소설의 환자 인물은 소설가이자 지식인이며 항쟁에 대한 죄의식에 빠져 자신을 항쟁에 연루된 사건의 범인으로 오인하고 항쟁에 대한 책임을 다하려는 신념으로 망상증을 앓는다. 최윤 소설의 환자 주체는 항쟁에서 죽은 친족에 대한 죄의식으로 우울증을 앓으며, 죄의식적 외상은 다른 인물들에게 전이되어 죄의식의 공동체를 형성한다. 각 장의 2절에서는 증상에 머물고자 하는 욕망을 통해, 환자 인물이 외부의 상징계적 의미화로부터 벗어나 환자 주체로 거듭나는 서사 구성(plotting)을 분석한다. 임철우 소설의 환자 주체는 국가 치안을 위협하는 반사회적 위험군으로 간주된다. 주체는 항쟁의 기억을 억압하려는 폭력적 치료 행위에 저항하고 감호(監護)를 실패하게 만듦으로써 저항적 환자 주체가 된다. 정찬의 환자 주체는 항쟁에 대한 환자의 무죄를 입증하고 증상의 원인을 추리하여 그를 치료하려는 탐정 인물을 비판한다. 주체는 추리와 치료의 장에서 실종됨으로써 추리를 미결케하고 비판적 환자 주체가 된다. 최윤 소설의 환자 주체는 항쟁 이후 광주 바깥 지역을 떠돌며 그를 보호하고 항쟁을 의미화하려는 추적자로부터 탈주한다. 주체는 외부의 간섭과 항쟁에 대한 상징적 의미화를 지연케함으로써 탈주적 환자 주체가 된다. 주체의 탈주는 추적자를 포함한 공동체가 기존의 자기 표상으로부터 탈주할 수 있도록 한다. 각 장의 3절에서는 소설의 서술적 특성을 통해 환자 주체의 윤리성과 작품이 항쟁에 대한 의미화를 수행하는 방식을 고찰한다. 임철우 소설 환자 주체의 발화 및 글쓰기를 통한 의미화는 대화적 서술로 나타난다. 의미화가 억압된 광주 항쟁의 진실에 대한 인물의 독백은 아이러니하게도 대화적 효과를 발휘하며 증언의 윤리로 나아간다. 정찬 소설 속 환자 주체는 항쟁에 대한 의미화를 문학으로 승화한다. 소설은 소설에 제시되는 합리적 추리 과정에 환자의 문학 작품을 틈입시키거나 당대 실존 인물과 실제 사건을 개입시킨다. 이러한 중층적 서술은 항쟁에 대한 고정된 의미화를 비판하는 반성의 윤리를 강조한다. 최윤 소설은 환자 주체를 초점화한 장(章)과 인물을 추적하는 자들을 초점화한 장을 다원적 서술로 구성한다. 주체의 발화 및 행위는 항쟁에 대한 애도를 수행하며, 항쟁에 대한 공동체의 재인식과 반성을 촉발한다. 다양한 시점의 교차적 서술은 독자까지 소설에 연루시킴으로써 애도의 윤리를 확장한다. 1980년대 임철우・정찬・최윤 소설은 광주 항쟁에 대한 의미화 완수의 불가능성을 서사화함으로써 시대 현실에 참여하고자 했다. 문학이 표면적 사실을 넘어 심층적 진실을 표현할 수 있는 가능성의 장이라는 점을 상기할 때, 임철우・정찬・최윤 소설은 문학의 가능성을 통해 항쟁을 증언하고, 반성하며, 애도하기를 멈추지 않으려는 욕망의 서사를 제시할 수 있었다. 그리고 그 과정에서 광주 항쟁을 향한 문학의 응답이 끝나지 않는 속죄의 언어를 통해 그 책임의 자리를 지키고 있다는 것을 보여주었다.

more

초록

The purpose of this study is to analyze the ethics of patient subject in the Gwangju democratic uprising narrative of Lim Chul Woo, Jung Chan, and Choe Yun in the 1980s. The patient subject referred to in this study means to the ethical subject that has suffered from guilt and trauma since the May 18 Gwangju democratic uprising in 1980 and does not stop talking about the uprising. In 1980, the Gwangju democratic uprising caused a sense of guilt that all the living are sinners, and the memories of the uprising left collective trauma. Since the mid-1980s, work has begun to expose the rigid state system and the lives of controlled citizens amid the debt of failing to protect democracy, and works asking for the meaning of twisted lives have been released in the wake of the Gwangju democratic uprising. Lim Chul Woo, Jung Chan, and Choe Yun’s novels in the 1980s belong to the work that narrates life after the uprising and its meaning through the guilt trauma of the patient’s character. The three writers’ narrative of the 1980s Gwangju democratic uprising embody the character of patient suffering from guilt and trauma caused by the uprising. This study will reveal that this patient character is the subject of the ethical desire to stay on guilt trauma and not give up talking about the uprising, and further analyze the relationship between the subject’s ethical desire and the plotting of the novel, narrative characteristics, and thematic Consciousness. Chapter II of this study focuses on Lim Chul Woo’s Spring Day, Infertility and Straight Line and Poison Gas. Chapter III focuses on Jung Chan’s River of Memory and Chapter IV focuses on Choe Yun’s There a Petal Silently Falls. Section 1 of each chapter examines the meaning of guilt and trauma of the patient subject. Through the guilt and trauma of each character by writer, the way in which each pathological symptoms performs the signification of Gwangju democratic uprising is analyzed. The patient subject of Lim Chul Woo’s novel is a survivor of the Gwangju democratic uprising and suffers from guilt hallucination that witness the concealed truth of the dead. The patient subject of Jung Chan’s novel is a novelist and intellectual, and suffers from delusion after falling into a belief to fulfill his responsibility for the uprising by mistaking himself as the criminal of the Gwangju democratic uprising. The patient subject of Choe Yun’s novel suffers from melancholia due to guilt about his relatives who died in the uprising, and guilt trauma spreads to other characters, forming a community of guilt. Section 2 of each chapter analyzes the plotting in which the patient character is reborn as the patient subject away from the symbolic signification through the desire to stay in symptoms. The patient subject of Lim Chul Woo’s novel is regarded as an antisocial risk group that threatens national security. The subject becomes the patient subject by resisting violent treatment acts that attempt to suppress the memory of the uprising and failing to protect them. The patient subject of Jung Chan’s novel criticizes the detective who tries to treat him by proving the patient’s innocence of the uprising and reasoning the cause of the symptoms. The subject disappears from the field of reasoning and treatment, leaving the reasoning unresolved and becoming a critical patient subject. After the uprising, the The patient subject of Choe Yun’s novel wanders in the outer region of Gwangju to protect him and escape from his pursuers who want to mean the uprising. The subject becomes an escape patient subject by delaying the symbolic signification of external interference and resistance. The escape of the subject allows the community, including the tracker, to escape from the existing self-representation. Section 3 of each chapter examines the ethics of the patient subject and the way in which the work performs the signification of the Gwangju democratic uprising and the narrative characteristics of the novel. The signification through the utterance and writing of the patient subject in Lim Chul Woo’s novel appears as a dialogic narration. The character shows the ethics of testimony by expressing the truth of the Gwangju democratic uprising, in which signification was suppressed by symbolic violence, in a way of a dialogue. The patient subject of Jung Chan’s novel sublimates the meaning of the uprising into literature. The novel includes a patient’s literary work in the rational reasoning process presented in the novel or involves real people and real events of the time. This layered narration emphasizes the ethics of reflection that criticizes the fixed signification. The patient subject of Choe Yun’s novel consists of a pluralistic narration of a chapter that focuses on the subject of the patient and a chapter that focuses on those who track down the person. The subject’s utterance and actions perform mourning for the uprising, and trigger the community’s re-recognition and reflection on the uprising. Cross narrative from various point of views extends the ethics of mourning by involving even readers in the novel. In the 1980s, Lim Chul Woo, Jung Chan, and Choe Yun’s novels tried to participate in the reality of the times by narrating the impossibility of completing the meaning of the Gwangju democratic uprising. Recalling that literature is a place of possibility to express in-depth truth beyond superficial facts, Lim Chul Woo, Jung Chan, and Choe Yun’s novels were able to present narrative of their desire not to stop testifying, reflecting, and mourning through the possibility of literature. And in the process, it showed that literature’s response to the Gwangju democratic uprising is maintaining its position of responsibility through the language of atonement that does not end.

more