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은퇴 탁구선수들의 삶에 대한 내러티브 탐구

Exploring the Life of Retired Table Tennis Players

초록

본 연구는 은퇴한 탁구선수들의 삶에 대한 내러티브 탐구로 그들의 삶에 녹아있는 선수들의 고충과 그들만의 문화를 알아보았다. 연구 참여자로는 10년 이상의 선수 경력을 가진 은퇴한 탁구선수 7명을 선정하였으며, 운동선수의 삶에 대해 다양한 시각을 가지고 의미를 알보기 위하여 은퇴 후, 여러 직업군(교사, 코치, 비연관 직종)을 가진 연구 참여자로 선정하였다. 자료수집은 1:1심층면담을 통해 이루어졌다. 연구에 사용된 자료분석 및 해석 방법은 Clandinin & Connelly(2000)가 제시한 내러티브 탐구로, 자료의 분석 과정은 녹음된 심층면담을 전사 작업하고, 이러한 면담 자료를 반복적으로 읽어가며 연구 참여자들의 이야기를 구성하였다. 은퇴한 탁구선수의 특징과 공통적으로 보이는 요소들에 대한 의미를 부여하여 운동선수로서의 삶, 학생으로서의 삶, 탁구선수로서의 삶의 의미로 나누어 분석하였다. 본 연구를 통해 은퇴한 탁구선수의 공통적인 부분으로, 운동선수로서의 삶에서는 은퇴선수들 모두 어린 시절부터 그들만의 공동체 생활을 시작했으며, 이러한 생활은 수직적인 선·후배 관계와 무서운 지도자로 인해 그들만의 규율이 형성되는 것을 알 수 있었다. 어린 학생선수에게 이처럼 생소한 생활은 오로지 혼자 버텨내야 하는 시간이었으며, 즐길 수 없는 현실이었다. 다음으로 학생으로서의 삶은 항상 운동이 1순위였기에 수업, 학교행사, 시험부재로 학생으로서의 삶은 찾아볼 수 없었다. 마지막으로 탁구선수로서의 삶의 의미에서는 은퇴선수들 대부분 탁구를 통해 직, 간접적으로 재사회 과정을 경험했으며, 다른 경험에 대한 고충으로는 두려움, 전문지식 부족, 경험 부족, 타인으로부터 받은 무시로 나타났다. 반대로 자신들만의 강점으로는 조직문화로 인한 사회생활, 인성, 적응력, 강심장, 끈기, 체력 등을 뽑았다. 끝으로 학습권 보호를 위해 수업을 한다는 것에는 긍정적으로 보는 반면, 이러한 학습권을 지키기 위한 제도는 부정적인 시선으로 바라보고 있었다.

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초록

This study investigated the hardships of retired table tennis players and their own culture through narrative exploration of the lives of retired table tennis players. Seven retired table tennis players with more than 10 years of experience were selected as study participants, and after retirement, they were selected as study participants with various occupational groups (teachers, coaches, and non-related occupations) to find out the meaning of athletes' lives. Data collection was done through 1:1 in-depth interviews. The data analysis and interpretation method used in the study was a narrative exploration suggested by Clandin & Connally (2000), and the data analysis process consisted of the stories of the study participants by transcribing recorded in-depth interviews and repeatedly reading these interview data. It was analyzed by dividing it into the meaning of life as an athlete, life as a student, and life as a table tennis player by giving meaning to the characteristics of retired table tennis players and common factors. Through this study, as a common part of retired table tennis players, in their lives as athletes, all retired players began their own community life from an early age, and it was found that their own discipline was formed by vertical senior and junior relationships and scary leaders. For a young student athlete, this unfamiliar life was only a time to endure alone, and it was a reality that could not be enjoyed. Next, exercise was always the first priority in my life as a student, so I could not find my life as a student due to the absence of classes, school events, and exams. Finally, in the meaning of life as a table tennis player, most retired players experienced the re-society process directly and indirectly through table tennis, and other experiences were fear, lack of expertise, lack of experience, and neglect received from others. On the contrary, their own strengths were social life, personality, adaptability, strong heart, persistence, and physical strength due to organizational culture. Finally, while it was positive that classes were given to protect the right to learn, the system to protect this right to learn was viewed with a negative perspective.

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