성(性)숭배에서 남근 숭배로 : 조선시대 성숭배 양상의 변화
From Sex worship to Phallicism: Change of Sex Worship Aspect in Joseon
- 주제어 (키워드) 성숭배 , 남근 숭배 , 성기신앙 , 남근석 , 조선시대 , 기자 , 남귀여가혼 , 친영제 , 족보 , 혼인풍습 , 남존여비 , 남아선호 , Sex worship , Phallicism , Penis Rock , Joseon , Namguiyeoga , Chinyeong , Genealogy , Gija , Traditional Marriage Custom
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 계승범
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 역사교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066857
- UCI I804:11029-000000066857
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
본고는 한국의 성(性)숭배 양상을 통시적인 관점에서 고찰해보고 조선시대 이후 발견되는 특이한 양상에 주목하여 진행한 연구이다. 그것은 여성의 성은 금기시하고, 남성의 성은 숭배하는 것이었다. 따라서 이러한 양상이 한국사를 통틀어 일관적인 현상이었는지, 이러한 양상을 보이는 이유는 무엇인지를 탐구했다. Ⅱ장에서는 고고학적·역사민속학적 자료를 통해 조선시대 전에 어떤 성숭배 풍습이 있었는지 파악했다. Ⅲ장에서는 전통적 성숭배 풍습이 어떻게 다른 양상을 보이는지 살펴보았다. Ⅳ장에서는 여성의 성을 금기시하고 남성을 성을 숭배하는 양상의 이유를 고찰했다. 그 결과, 조선 전에는 다산·풍요·풍어·부락의 평화를 기원하며 남녀의 성을 모두 숭배해왔었다. 하지만 조선시대를 거치며 당초의 목적보다 기자(祈子)의 목적이 강해졌고, 여성의 성은 금기시하며 남성의 성만을 숭배하는 현상이 나타났다. 성숭배 양상의 변화가 생긴 이유는 전통 혼인풍습의 변화 때문이었다. 조선 초기까지만 해도 한국의 전통 혼인풍습은 남귀여가혼(男歸女家婚)이었다. 남자가 여자 집으로 장가를 왔기 때문에 딸은 친정 식구들과 떨어지지 않았다. 그러므로 딸은 재산권이나 제사권에서 차별받지 않았다. 하지만 조선 중기부터 친영제가 점차 보편화되면서 여성이 시댁으로 가게 되었다. 이에 따라 처가가 멀어서 처가의 제사를 소홀하게 되니 상속받은 재산을 반납하는 사례들이 등장한다. 이후 여러 분재기에서 딸이 제사하는 예가 없다는 이유로 재산상속에서 배제되는 모습을 발견할 수 있다. 또한 여계(女系)는 족보에서도 기록이 간소화된다. 이처럼 조선 후기에는 딸을 차별하고 아들을 선호하는 현상이 강해진다. 이러한 남아선호 현상의 강화로 조선 후기 사람들은 ‘아들’을 얻기 위해 혈안이었다. 온갖 물건과 행위에 의미를 부여하며 아들을 얻고자 하였고, 편법을 이용하기도 하였다. 그럼에도 아들을 구하지 못할 때는 기자신앙에 의지했다. 이러한 여성에 대한 차별의식과 아들을 낳고자 하는 욕망이 조선의 특이한 성숭배 모습을 낳았던 것이다.
more초록
This thesis is a study conducted by examining an aspect of sexual worship in Korea from diachronic perspective and paying attention to the unusual aspect found after Joseon Dynasty. The aspect was that women's sex was taboo, and men's sex was worshipped. Therefore, the present writer explored whether this pattern was a consistent phenomenon throughout Korean history and why it showed this pattern. In Chapter II, the author investigated what kind of sexual worship customs existed before the Joseon Dynasty through archaeological, historical and folkloric data. In Chapter III, sexual worship customs were researched how that different patterns were showed. In Chapter IV, the reasons for the taboo of women's sex and the worship of men's sex were examined. As a result, before the Joseon Dynasty, both sexes were worshiped in prayers for fertility, abundance, bountiful fish, and peace in the village. However, through the Joseon, a purpose of praying to get son became stronger than the original purposes, and women's sex was taboo and only men's sex was worshipped. The reason of change in the aspect of sex worship was the change in traditional marriage custom. Until the early Joseon, Korean traditional marriage custom was Namguiyeoga, Namguiyeoga is marriage custom of man going to a woman's house, marriage. Daughter didn't separate from her family because man came to the girl's house. Therefore, daughter was not discriminated against by property right or ancestral rite right. However, since the mid-Joseon, Chinyeong, Chinyeong is a marriage custom for a woman to go to a man's home, system has gradually become more common, and women have gone to their in-laws. Accordingly, there are cases in which the inherited property is returned because wife's parents' home are far away and wife's ancestral rites are neglected. Since then, it can be found that the daughter has been excluded from inheritance because there is no manner of a memorial service. In addition, the female line‘s record is simplified in the genealogy. As such, in the late Joseon, the situation of discriminating against daughter and preferring son becomes stronger. With this strengthening of the preference for boys, people in the late Joseon were eager to get a "son". they wanted to get a son by granting meaning to all kinds of objects and actions, and sometimes used expediencies. Nevertheless, when couldn't get son, they relied on Gija, praying to get son, faith. This discrimination against women and the desire to have a son gave birth to the peculiar sex worship in Joseon.
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