검색 상세

대학교 무용전공자의 경력전환 후 사회 적응에 대한 내러티브 탐구

A narrative study on social adaptation of university dance majors after career transitions

초록

본 연구의 목적은 무용전공자의 경력 전환의 어려움과 경력 전환 후 사회 적응에 대해 내러티브로서 이야기를 풀어나가 지속해서 늘어나는 무용학과 전공생들의 경력 전환에 필요한 자료들을 제공하는 것이다. 이를 위해서 연구 목적에 적합한 연구 참여자 7명을 선정하였다. 이들의 무용 시작을 기점으로 현재 사회적응까지의 삶을 심층 면담을 통해 수집된 자료를 바탕으로, 내러티브 탐구 절차에 맞춰 무용전공 시작한 계기, 무용 입시과정, 대학교 교육과정, 경력전환 후 사회적응하고 있는 현재의 삶에 관한 이야기를 분석하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 연구 참여자들은 춤이라는 그 자체를 좋아했다. 그래서 그들은 무용 전공을 선택했다. 하지만 꿈이라기엔 목표는 대학교 입학에 그쳤고, 학창시절 당시에는 진로 면에 대한 꿈은 확실하지 못했다. 둘째, 무용 중단한 계기는 다양했다. 그것들은 교육과정의 문제점, 교수자의 문제점, 선후배 관계, 무용계의 현실 등이 있었다. 셋째, 연구 참여자들은 경력전환 당시에 가장 큰 어려움은 긴 시간동안 해왔던 무용을 그만두고 경력전환 과정에 필요한 역량이 부족했던 것이었다. 어학 공부, 자기소개서 쓰는 법, 사무업무, 자격증 부족 등이 있었다. 사회생활을 통해 다양한 능력이 필요했던 것을 뒤늦게 알게 되었고, 일반 사람들을 따라가기까지 많은 노력이 필요했다고 하였다.

more

초록

The purpose of this study is to explain the difficulty of changing careers of dance majors and transitions to society after changing careers as narratives, and provide necessary data for changing careers of dance majors. To this end, seven participants were selected to suit the purpose of the study. Based on the data collected through in-depth interviews on their life from the beginning of dance to social adaptation, they analyzed stories about the opportunity to major in dance, college education, and social adaptation after changing careers. The following conclusions were drawn from this study. First, the participants liked the dance itself. So they chose to major in dance. However, his dream was to enter university, and his dream of career was not certain when he was a student. Secondly, there were various reasons why I stopped dancing. They included problems with the curriculum, problems with professors, relationships between seniors and juniors, and the reality of the dance world. Third, the biggest difficulty for the researchers at the time of their career change was that they did not have the necessary ability to change their careers after quitting the dance they had been doing for a long time. They studied languages, wrote self-introduction letters, did clerical work, and lacked qualifications. He belatedly learned that he needed various abilities throughout his social life, and said that he needed a lot of effort to keep up with the general public.

more